کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۹۷۲۳
تاریخ خبر:

‌هشت بازیگر زن ‌سینمای ایران‌ که ستاره هستند و معتبر

روزنامه هفت صبح | امروز به بخش میانی طبقه اول می‌رویم. ستاره‌هایی مشهور از سینمای ایران که حداقل دو دهه سابقه فعالیت را پشت‌سر گذاشته‌اند و به گزینه‌هایی همیشگی برای همه فیلم‌ها و سریال‌ها تبدیل شده‌اند. همه‌شان بازیگرهای خوبی هستند و یکی دو نفرشان حتی می‌توانند در آینده به شاه‌نشین این طبقه راه پیدا کنند و یکی دو نفرشان هم به قسمت ورودی نزول پیدا کنند‌! هفته آینده این مجموعه مطالب به اتمام می‌رسد. با معرفی اعضای شاه‌نشین.

سحر دولتشاهی. تا اواسط دهه هفتاد یک بازیگر خوب تئاتر بود و گزینه‌ای برای ایفای نقش‌های دوم به‌خصوص در فیلم‌های روشنفکرانه. اما در سال ۹۴ سرنوشتش تغییر کرد. از رامبد جوان جدا شد و با فیلم مستانه نقش اول به‌دست آورد و سپس یک دوره پرکار را شروع کرد. ابتدا در فیلم‌های مهم سینمای ایران نقش دوم‌های مهمی را گرفت. مثل عصر یخبندان، عرق سرد و یا بارکد و کم‌کم با درخشش در این آثار و بردن سیمرغ‌ها و گرفتن نقشی مهم در تئاتر موزیکال سی‌، به نقش‌های اول فیلم‌های مهم راه پیدا کرد. چهارراه استانبول‌؛ آتابای و بالاخره سریال عاشقانه می‌خواهم زنده بمانم. او با همین سیر حرکتی شاید به‌زودی به شاه‌نشین این طبقه هم راه پیدا کند. او ۴۱ ساله است.

طناز طباطبایی. توان او در بازیگری سال‌هاست که جای او را در طبقه اول تثبیت کرده است اما همه در انتظار ورود او به شاه‌نشین مانده‌اند. انتخاب‌های اشتباه و بداقبالی‌های متعدد راه صعود او را سد کرده است. سیمرغ نقش دوم برای شنای پروانه شاید شکستن طلسم باشد. او در دهه ۹۰ در ۲۰ فیلم ظاهر شد که پروژه‌های موفقش به انگشتان یک دست هم نمی‌رسند. او بازیگری ماهر با امتیازات واضح و عیان است. کم‌کار است و گزیده‌کار. تن به جریانات فضای مجازی نمی‌دهد با این‌حال حضور موثری دارد و کلاس بالای بازیگری‌اش مشخص است. یک شاه‌نقش می‌خواهد برای حضور در شاه‌نشین‌. او ۳۸ ساله است.

نگار جواهریان. او بازیگری همیشه مطمئن است. مدت‌ها متهم بود به مهارت صرف در ایفای نقش دختران ساده‌دل با کمی لهجه. بازی در حوض نقاشی و طلا و مس این تصویر را تقویت کرد اما حضور شجاعانه‌اش در دو فیلم از کاهانی یعنی هیچ و بی‌خود و بی‌جهت و فیلم طلا از پرویز شهبازی و همین‌طور ملبورن، ظرفیت‌های بازیگری‌اش را بیشتر نشان داد. دو سال از صحنه بازیگری دور بود به‌خاطر ازدواج با رامبد جوان و بچه‌دار شدن و رفتن به کانادا اما او در حال حاضر سریال خاتون را در وی‌او‌دی‌ها دارد که موجب محبوبیت بیشترش شده است. او می‌تواند به شاه‌نشین این طبقه هم راه پیدا کند؟ شاید اما شانسش از طباطبایی و دولتشاهی کمتر است. او ۳۹ ساله است.

مهتاب کرامتی. این بازیگر محبوب ۵۰ ساله دوره‌ای در شاه‌نشین این طبقه حاضر بود اما مدتی‌ست خارج شده و به‌جایش سرگرم کسب و کارهای دیگری شده است. سفیر یونیسف شد، در طراحی لباس و مد سرمایه‌گذاری کرد، تهیه‌کننده فیلم‌های مستند ورزشی شد، مشاور جشنواره فجر و چندین و چند بیزینس دیگر. و نتیجه‌اش یک دهه عاری از موفقیت بود. بدشانسی هم آورد.
فیلم رستاخیز توقیف شد، سریال رقص روی شیشه با اختلاف میان کارگردان و بازیگران از هم پاشید و دو پروژه مزار شریف و جاده قدیم هم آن چیزی نشد که تصورش می‌رفت. حتی دایره سرخ هم برای کرامتی امتیازی محسوب نمی‌شود…

مریلا زارعی. با فیلم سربازهای جمعه و بردن سیمرغ بلورین نقش دوم بود که بسیاری او را جدی گرفتند. او از سال ۸۱ تا به امروز تقریبا در هر فیلمی که بازی کرده کاندیدا بوده و یا برنده جایزه شده. از آن دسته بازیگرانی است که ارزش نقش دوم در فیلم‌های مهم را به‌خوبی درک کرده است و می‌تواند طیف متنوعی از نقش‌ها را ایفا کند. از فیلم‌های سینمای آرمانگرا و ارزشی مثل شیار ۱۴۳ و بادیگارد و چ تا زنان قدرتمند امروزی در فیلم ایده اصلی و یا نقش دوم‌های تاثیرگذار در درباره الی و جدایی نادر از سیمین و دختر و… آیا او به شاه‌نشین راه پیدا می‌کند؟ بعید است. او ۴۷ ساله است و جایگاه بسیار خوبی در سینمای ایران دارد و بعید است از این مرز جلوتر رود.

هانیه توسلی. او هم مثل طناز طباطبایی سال‌هاست که در مرز ورود به شاه‌نشین متوقف شده است. به شکل ناباورانه‌ای یک دهه را بدون درخشش پشت‌سر گذاشت. در انتخاب نقش‌ها سهل‌انگار بود و نتوانست اعتبار بازی‌اش در آثاری مثل شب‌های روشن و یا دهلیز را حفظ کند. وسواس هنری‌اش را از دست داده بود انگار. در چندین فیلم بازی در نقش‌های دوم را قبول کرد آن‌هم نقش‌هایی که امتیازی برای او محسوب نمی‌شدند.

تمام نقش‌هایی که در سال ۹۷ قبول کرد نقش‌های دوم بودند: ما همه با هم هستیم، ایده اصلی، کلمبوس، جهان با من برقص. تنها نقش مهمش در این سال‌ها سیانور بود که آن‌هم در ذیل اهمیت داستان فیلم دیده نشد. بازی او در نقشی سخت در سریال زخم کاری نشان می‌دهد که او هنوز هم بازیگر خوبی است و نقش‌های چشم‌نوازی را ایفا می‌کند. توسلی می‌تواند به شاه‌نشین راه پیدا کند و البته به همان اندازه این احتمال هم هست که به سمت ورودی این طبقه سوق پیدا کند و جایش را مثلا با آزاده صمدی عوض کند‌! او ۴۲ ساله است.

باران کوثری. بازیگری درجه یک با چندین جایزه معتبر و تازه با این نوید که روز به روز بازیگر بهتری هم می‌شود. نقش‌هایش در دو فیلم کشتارگاه و عامه‌پسند موید این نکته هستند. او در دهه ۹۰ در ۲۶ فیلم سینمایی ظاهر شد که عموما آثار مهم سینمای اجتماعی بودند. او در مجموع در ۵۷ فیلم سینمایی در دوره‌های مختلف ظاهر شده است که رکوردی برای خودش است و تازه یادمان باشد در دوره‌هایی انرژی‌اش را بیشتر صرف فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خود می‌کرد. به این رقم ۲۱ تئاتر را هم اضافه کنید تا متوجه حجم حضور کوثری باشید. او سال پیش را با ایفای نقش اول سریال ملکه گدایان گذراند که توفیق متوسطی داشت. او ۳۸ ساله است و در آینده همچنان بازیگر بسیار مهم سینمای ایران باقی خواهد ماند. وارد شاه‌نشین می‌شود؟ در آینده نزدیک نه.

ویشکا آسایش. یک بازیگر حرفه‌ای و همیشه مطمئن با شخصیتی قدرتمند. او متخصص بازی در فیلم‌های کمدی است و می‌تواند نوعی صمیمیت را بدون کرشمه‌های دست و پاگیر مرسوم در فیلم جاری کند. تماشاگران به او علاقه دارند و حضورش در هر فیلمی یک نوع مهر استاندارد محسوب می‌شود. در دهه نود در ۱۸ فیلم ظاهر شده است که ۱۵تای آنها کمدی هستند. او یک سیمرغ بلورین برای بازی در ورود آقایان ممنوع در کارنامه خود دارد و به‌تازگی نیز برای بازی در درام گورکن سه جایزه از جشنواره‌های آمریکایی به‌دست آورده است. بازی او در سریال دراکولا قمار بزرگی بود که او بهره چندانی به‌دست نیاورد. او ۴۷ ساله است و در میان اعضای این طبقه او تنها بازیگر متاهل محسوب می‌شود.

کدخبر: ۴۱۹۷۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر