کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۰۳۳۷
تاریخ خبر:

‌هزینه‌های خرید و سرویس ‌‌پنکه،‌ کولر آبی و کولرگازی

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| دمای هوا در وسط خرداد به ۴۰درجه رسیده. این تازه وضع تهران است و در شهرهایی که گرما زور بیشتری دارد واقعا بدون تجهیزات کافی زندگی کردن گاهی طاقت‌فرسا می‌شود. فرقی نمی‌کند روی استفاده از کولر گازی اصرار کنید یا به شکل واقع‌گرایانه با یک کولر آبی کلاسیک کنار بیایید. به‌نظر می‌رسد دوباره باید سراغ یک پنکه رفت و از آن به‌عنوان یار کمکی استفاده کرد.

در این نوشته به سراغ بازار رفته‌‌ایم و نگاهی انداخته‌ایم به قیمت انواع کولرهای آبی و گازی. در کنارش بازار پنکه را بررسی می‌کنیم و با وسواس هزینه سرویس و نگهداری انواع کولر را تخمین می‌زنیم. همچنین اشتهای هر کدام از آنها را در مصرف منابع مهم انرژی مثل برق و آب را محاسبه خواهیم کرد. انتخاب نهایی با شماست. فقط حواستان باشد که خنک شدن در گرما نباید به قیمت چند‌برابر شدن هزینه ماهانه قبض برق و آب تمام شود.

‌قیمت انواع پنکه؛ یک تا سه میلیون
خرید پنکه می‌تواند بین یک تا سه میلیون تومان برایتان خارج داشته باشد. برای مثال پنکه‌های ایستاده به‌طور معمول حدود یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان قیمت دارند. البته قیمت بعضی مدل‌های خاص ممکن است به سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد. همچنین می‌توان پنکه‌هایی با قیمت یک میلیون تومان از برندها متفرقه در بازار پیدا کرد. پنکه‌های سقفی عموما بین یک تا ۱٫۵ میلیون تومان قیمت دارند. البته چنین پنکه‌هایی مشتری کمتری دارند و شاید دلیلش دردسرهای نصب و تاثیری که در ظاهر خانه می‌گذارند، باشد.

قیمت پنکه‌های رومیزی و دیواری کمتر از انواع ایستاده است. این نوع پنکه‌ها در بازار با قیمتی حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شوند. پارس خزر جزو برندهای پرفروش بازار است. مدل FSR-ADO به‌عنوان نمونه‌ای ریموت‌دار و با قیمت یک میلیون و ۷۰۰ تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شانس بیشتری در بازار دارد. هرچند خریداران نشان داده‌اند از مدل‌های بدون ریموت با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هم بدشان نمی‌آید.

‌قیمت انواع کولر آبی؛ یک تا ۱۵ میلیون
قیمت کولرهای آبی قابل حمل بین یک تا ۲٫۵ میلیون تومان است. کولرهای پرتابل یا قابل حمل قیمت پایینی دارند، روی پایه و داخل خانه قرار می‌گیرند و دردسرهای معمول سرویس کولرهای آبی را ندارند اما توان آنها در خنک نگه داشتن محیط کمتر است. اگر ورود شما به بازار تنها برای خرید کولرهای آبی ثابت سنتی است، باید حداقل دو میلیون برای یک مدل ۳۰۰۰ کنار بگذارید. برای خانه‌هایی با مساحت زیاد کولرهای آبی بزرگ با حجم پنج تا هفت هزار توصیه می‌شود که قیمت مدل‌‌های پرفروش آنها حدود شش میلیون تومان است.

البته که می‌توان ولخرجی کرد و مدل‌های سلولزی را به مدل‌های قدیمی مجهز به پوشال ترجیح داد. کولرهای سلولزی قیمت بالاتری دارند. دریچه‌های این کولرها به‌جای پوشال، الیاف سلولزی دارند و سرویس کردن آنها راحت‌تر است. قیمت کولرهای سلولزی هفت هزار امسال به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد اما نمونه‌های ۵۰۰۰ را می‌توان با پرداخت شش تا هفت میلیون خریداری کرد. یک مدل ۷۵۰۰ ساخت آبسال بین نمونه‌‌های پرفروش با قیمت حدود هشت میلیون تومان به‌چشم می‌خورد.

‌قیمت انواع کولر گازی؛ ۱۰ تا ۵۰ میلیون
کولرگازی گرین مدل H12P1T1A به‌عنوان نمونه‌‌ای پرتابل و خاص خیلی‌ها را وسوسه می‌کند اما آنهایی که ۱۴، ۱۵ میلیون تومان پول خرج کرده‌اند، بعد از مدتی کار کردن با این وسیله حرف‌های خوبی پشت‌سرش نمی‌زنند. یک کاربر که ظاهر از نظر فنی با تجربه است نوشته پس از دو ساعت کار کردن، کولر موفق شده دمای محیط را از ۳۲ درجه به ۲۷ درجه کاهش دهد. پس این یکی کنسل است. اگر تصور شما از کولر گازی همان نمونه‌های بدون قر و فر است، تقریبا باید حدود ۱۰ میلیون تومان کنار بگذارید. پس از خروج برندهایی مثل سامسونگ و ال‌جی از این بازار، ایرانی‌ها دست به‌کار شده‌‌اند. ایران‌رادیاتور یک دستگاه کولر گازی را حداقل ۱۰٫۵ میلیون می‌فروشد و برای خرید ارزان‌ترین مدل جی‌پلاس باید حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پول خرج کنید.

جنرال، تی‌سی‌ال، میلون، هایسنس، گرین، هیوندای، پاکشوما، امرسان و… دیگر برندهای ایرانی فعال در بخش تولید کولرهای گازی هستند. چنانچه اصرار دارید دنبال مدل‌های خارجی بگردید، در بازار هنوز برندهایی مثل سامسونگ و ال‌جی و حتی کنوود پیدا می‌شوند. فقط حواستان باشد که این آخری قرار است بخشی از محصولات خود را با همکاری برند ایرانی پاکشوما عرضه کند. ارزان‌ترین کولر گازی سامسونگ ۲۱ میلیون قیمت دارد. با همین مقدار بودجه می‌توان از تولیدات ال‌جی هم کولر گازی خریداری کرد. قیمت کولرهای گازی کنوود از ۲۱ میلیون شروع می‌شود و تا ۳۱میلیون ادامه پیدا می‌کند. قیمت مدل معروفی مثل تیتان ال‌جی در بازار به ۴۵میلیون تومان می‌رسد.

مقایسه مصرف برق پنکه و‌کولرآبی و گازی
پنکه‌های مختلف ازجمله سقفی و ایستاده مصرف متفاوتی دارند اما به‌طور کلی می‌توان گفت پنکه‌های سقفی عموما ۱۰۰ وات و پنکه‌های معمولی عموما ۷۰‌وات توان مصرفی دارند. در طرف مقابل توان مصرفی کولرهای گازی عموما به دو هزار و ۳۰۰ وات می‌رسد و کولرهای آبی ۶۰۰ وات برق مصرف می‌کنند. با همین ارقام می‌توان نتیجه گرفت که کولر‌های گازی تقریبا چهار برابر کولرهای آبی برق مصرف می‌کنند و مصرف کولرهای آبی بین شش تا هشت برابر پنکه است. برای اینکه ببینیم این مقدار مصرف برق چقدر برایمان خرج دارد، باید سراغ محاسبه میزان مصرف ماهانه این وسایل برویم.

کولرهای گازی در تمام ساعات شبانه‌روز روشن نمی‌مانند و بعد از رسیدن دمای اتاق به حد معمول خاموش می‌شوند. به‌طور متوسط می‌توان گفت کولرهای گازی هفت ساعت در روز کار می‌کنند. در طرف مقابل کولرهای آبی کاری با دمای اتاق ندارند و از آنجا که یکسره روشن هستند، ممکن است در شبانه‌روز ۱۰ ساعت برق مصرف کنند. میزان استفاده از پنکه‌ها هم در روز عموما حدود ۱۲‌ساعت است. این موارد نتایج یک پژوهش توسط سایت برق‌نیوز است.

با این حساب می‌توان گفت پنکه حدود ۲۵‌کیلووات‌ساعت، کولر آبی ۱۸۰ کیلووات‌ساعت و کولر گازی ۴۸۰ کیلووات‌ساعت در ماه برق مصرف می‌کنند. موردی که نشان می‌دهد در صورت استفاده از کولر آبی و گازی به احتمال زیاد به گروه مشترکان پرمصرف می‌پیوندید و تعرفه برق شما گران‌تر حساب می‌شود. برای مثال می‌توان تخمین زد که کولر گازی به تنهایی می‌تواند ماهانه ۷۰ تا ۱۵۰ هزار تومان بسته به مناطق مختلف خرج روی دستتان بگذارد.

هزینه برق کولر آبی می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان باشد و استفاده از پنکه کمتر از پنج هزار تومان به مبلغ قبض برق اضافه می‌کند. این ارقام تخمینی است و به سختی می‌توان عدد مشخصی را برای هزینه برق مصرفی پنکه و کولرها تعیین کرد. چراکه هزینه برق هر مشترک به‌صورت پلکانی افزایش پیدا می‌کند و همچنین تعرفه برق در مناطق مختلف متفاوت است. به‌علاوه اینکه اگر مشترک پرمصرف باشید، تعرفه برق بیشتری نسبت به کم‌مصرف‌ها پرداخت خواهید کرد.

‌هزینه تعمیر و سرویس دوره‌ای کولرها
شاید بزرگترین مزیت استفاده از پنکه، خداحافظی با دردسرهای نصب، تعمیرات و سرویس دوره‌ای باشد. برای مثال اگر الکتروموتور کولر بسوزد و لازم باشد الکتروموتور یا دینام جدید بخرید، باید حدود یک میلیون پول خرج کنید. کولرهای گازی علاوه بر قیمت بالایشان، خرج جداگانه‌ای برای نصب به همراه دارند. بررسی تعرفه‌های یک استارتاپ حوزه خدمات نشان می‌دهد نصب کولر گازی و اسپلیت به‌طور متوسط حدود ۵۰۰ هزار تومان خرج دارد.

این رقم تنها دستمزد است و اگر نیازی به لوله و… باشد هزینه‌اش جداگانه محاسبه می‌شود. نصب کولر آبی عموما با دستمزد حداقل ۲۰۰ هزار تومان انجام می‌شود. اگر خیلی اهل مراقبت از کولر آبی نباشید، پروسه سرویس علاوه بر تعویض پوشال و چک کردن اتصالات شیر آب، شامل روغن‌کاری دینام، رگلاژ تسمه، سیم‌پیچی یا حتی تعویض دینام و… هم خواهد شد. هزینه هرکدام از این قطعات و لوازم مصرفی به هزینه‌ها اضافه خواهد شد.

سه متر شلنگ آب و دو تا اتصال شیر به‌تنهایی حدود ۶۰ هزار تومان می‌شود. برای پوشال نو باید حدود ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان هزینه کنید. کولرهای سلولزی بهتر هستند تا وقتی که قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی پد سلولزی مناسب برای آنها را با نرخ پوشال معمولی مقایسه نکنید. قیمت تسمه را بر‌اساس سایز آن تعیین می‌کنند. نهایتا ۵۰،۴۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. پمپ آب معمولا بیشترین میزان اذیت و آزار را دارد و گاه‌وبی‌گاه می‌سوزد. قیمت مدل نو آنها از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا حدود ۳۰۰ هزار تومان ادامه پیدا می‌کند.

کدخبر: ۴۶۰۳۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر