کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۱۴۸
تاریخ خبر:

‌هدیه تهرانی؛‌ بهترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران؟

روزنامه هفت صبح | کاربران صفحه اینستاگرامی سینماتیکت هدیه تهرانی را به عنوان بهترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران انتخاب کردند. یک انتخاب غافلگیرکننده هرچند قابل تفسیر. صفحه اینستاگرامی سینماتیکت با چیدن ۶۴بازیگر در ۳۲مبارزه و به شکل حذفی از یک ماه پیش رقابت را شروع کرد و ۱۹۰ هزار کاربر این صفحه در مواجهه با این مقابله‌های رودررو رای خود را اعلام کردند.

خب طبیعتا مثل همه رقابت‌های حذفی، رقیب و قرعه نقش بسزایی در رسیدن هر بازیگر به دور بعدی داشت. در گذر از شش مرحله ۸عضو یک‌چهارم نهایی مشخص شدند:‌ لیلا حاتمی، ‌هدیه تهرانی، ‌الناز شاکردوست، ‌ترانه علیدوستی، ‌ریما رامین‌فر،‌ پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی و فاطمه معتمد‌آریا. رقابتی که روح بازیگران هم از آن بی‌خبر بود و ابتکار سازمان‌دهندگان این صفحه اینستاگرامی پرمخاطب ‌ به خاطر سال پایانی قرن چهاردهم هجری شمسی بود.

از شگفتی‌ها شروع کنیم‌: ‌حذف سوسن تسلیمی که در همان مرحله دوم شکست سختی از پانته‌آ بهرام خورد. بهرام بازیگر هنرمند سینما و تئاتر است که به ندرت در نقش‌های اول ظاهر شده است. همان‌جا می‌شد فهمید که میانگین سنی مخاطبان پایین بوده و فیلم‌های سوسن تسلیمی را ندیده‌اند‌. نیکی کریمی هم حتی راه به ۱۶‌نفر هم نبرد چراکه در مرحله دوم توسط شبنم مقدمی از دور مسابقات خارج شده بود.

جالب اینکه شبنم مقدمی و پانته‌آ بهرام خودشان توسط فاطمه معتمدآریا و ریما رامین‌فر حذف شدند. به‌جز سوسن تسلیمی و نیکی کریمی‌،‌ مهناز افشار نیز حداقل در یک‌چهارم نهایی می‌توانست حضور داشته باشد، اما شائبه‌های جنجالی این بازیگر مهاجرت‌کرده موجب شد او مثل گلشیفته فراهانی از همان ابتدا به فهرست اولیه راه پیدا نکند که خب این از نقص‌های این همه‌پرسی محسوب می‌شود چراکه در بخش مردان محذوریتی وجود نداشته بود.

نکته دیگر حضور ریما رامین‌فر درجمع هشت نفر بود. رامین‌فر با حذف ثریا قاسمی و پانته‌آ بهرام و از سوی آسان جدول صعود کرده بود و در یک‌چهارم حریف الناز شاکردوست شده بود. خود شاکردوست کم مانده بود در مرحله دوم توسط نازنین بیاتی که به خاطر حضور مداوم در سریال‌های شبکه خانگی به چهره‌ای محبوب بدل شده بود از دور رقابت‌ها کنار رود که با خوش‌اقبالی و با اختلافی میلیمتری به دور بعد رفت و آنجا حریف آزاده صمدی شد.

صمدی خودش از سد هستی مهدوی گذشته بود. رقابت این دو نفر در محکمه کاربران با قاطعیت به سود الناز شاکردوست تمام شد. الناز شاکردوست دقیقا در همان قسمت آسان جدول و با گذر از نازنین بیاتی و آزاده صمدی به مواجهه با ریما رامین‌فر در یک‌چهارم نهایی پرداخت و‌ باز هم در نبردی میلیمتری جنگ آرا را برد تا مهمان شگفت‌انگیز نیمه‌نهایی بهترین بازیگران زن تاریخ سینمای ایران باشد. مثل صعودهای ناگهانی مثلا پورتو و یا شالکه به نیمه‌نهایی باشگاه‌های اروپا.

اما لیلا حاتمی با غلبه بر چهره‌هایی مثل میترا حجار و مهتاب کرامتی پای به یک‌چهارم گذاشت و اینجا ملاقاتش با پریناز ایزدیار می‌توانست یک چالش واقعی باشد. ایزدیار که چهره اول زنان د‌ر سینما و سریال‌های این روزهاست، خودش با گذر از ویشکا آسایش و سحر دولتشاهی نشان داده بود که از چه پایگاه مردمی خوبی برخوردار است‌.

بازیگری که از جنجال دوری می‌کند و هنوز جا برای تبدیل به یک بازیگر بهتر شدن دارد. مواجهه او و لیلا حاتمی در ترازوی آرای مردمی اما خیلی فشرده از آب درنیامد و لیلا حاتمی سومین حریف قوی خود را نیز پشت‌سر گذاشت و به نیمه‌نهایی رفت تا با الناز شاکردوست روبه‌رو شود و خب همه می‌دانستند لیلا به سادگی به فینال می‌رسد.

اما در سوی دیگر جدول ماجرا پیچیده‌تر بود. طناز طباطبایی که از بازیگران محبوب سینمای ایران است با گذر از دو چهره معتبر و هم‌نسل خود یعنی هانیه توسلی و بهنوش طباطبایی به مرحله یک‌چهارم نهایی پای گذاشته بود و اینجا حریفش هدیه تهرانی بود. هدیه تهرانی که چهار، پنج سال گذشته برند خود را احیا کرده بود و در فیلم‌ها و حتی سریال‌های پرفروش (همگناه) ظاهر شده بود با تکیه بر این محبوبیت دوباره و با غلبه بر رویا تیموریان و مریلا زارعی به یک‌چهارم نهایی آمده بود و ملاقات سختی با طناز طباطبایی داشت و خب‌، برخلاف پیش‌بینی‌ها توانست از سد طناز بگذرد و به نیمه‌نهایی برود.

در آخرین رشته این جدول ترانه علیدوستی و فاطمه معتمدآریا حضور داشتند. ترانه علیدوستی بر ژاله صامتی و ساره بیات غلبه کرده بود و معتمدآریا هم از شبنم مقدمی و گلچهره سجادیه گذشته بود. ملاقات ترانه و معتمد‌آریا قابل پیش‌بینی بود. محبوبیت ترانه علیدوستی به‌خاطر حجم مشتاقان شهرزاد است درحالی‌که ۲۰ سال پیش معتمد‌آریا به خاطر سریال‌هایی مثل گل پامچال و آرایشگاه زیبا چنین موقعیتی داشت.

به این ترتیب هدیه تهرانی و لیلا حاتمی و ترانه علیدوستی و الناز شاکردوست به نیمه‌نهایی رسیدند. اینکه نیکی کریمی‌، سوسن تسلیمی‌،‌ مهناز افشار‌،‌ فاطمه معتمدآریا‌، پریناز ایزدیار و طناز طباطبایی از دور رقابت‌ها حذف شوند و الناز شاکردوست با قرعه آسان و پیروزی‌های میلیمتری به نیمه‌نهایی برسد از آن اتفاقات جالب این نوع نظر‌سنجی‌هاست، هرچند نمی‌شود منکر توانایی‌های تازه به‌ظهوررسیده خانم شاکردوست در این چند سال گذشته شد.

در نیمه‌نهایی دو چهره ۴۸ ساله به ملاقات دو چهره ۳۵ ساله رفتند. و خب به شکلی عجیب قدیمی‌ها پیروز شدند. لیلا به سادگی الناز شاکردوست را شکست داد و هدیه تهرانی هم در رقابتی نسبتا فشرده از سد ترانه علیدوستی گذشت. درحالی‌که بسیاری ترانه را مدعی اول این رقابت می‌دانستند.
فینال محبوبیت این دو بازیگر دیشب برگزار شد و هدیه تهرانی توانست در رقابتی بسیار نزدیک لیلا حاتمی را در نظر کاربران سایت سینما تیکت شکست دهد و به عنوان بهترین بازیگر زن تاریخ سینمای ایران از نگاه کاربران این سایت انتخاب شود.

در رقابتی میلیمتری و بسیار نزدیک. تهرانی با گذر از رقیبانی بسیار سخت مثل مریلا زارعی‌، طناز طباطبایی‌، ترانه علیدوستی و بالاخره لیلا حاتمی به این عنوان دست یافت. همین پنجشنبه گذشته در مطلبی که در هفت صبح درباره بازیگران جریان‌ساز سینمای ایران نوشته بودیم درباره این دو بازیگر به شکل مفصل توضیح داده بودیم. هرچه هست حتی از نگاه کارشناسان و منتقدان هم این دو بازیگر حتما در فهرست ۵ بازیگر برتر تاریخ سینما حضور دارند‌. سلطان‌،‌ قرمز‌، ‌شوکران و چهارشنبه‌سوری از مهم‌ترین فیلم‌های خانم تهرانی و لیلا‌، ‌دلشدگان‌،‌ ارتفاع پست‌،‌ رگ خواب و جدایی نادر از سیمین از بهترین کارهای خانم حاتمی هستند.

کدخبر: ۳۵۹۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1629286088

    بدون شک و با اختلاف