کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۸۴۵
تاریخ خبر:

‌نکاتی جالب از غائله ۳۰۰ یورویی موبایل

روزنامه هفت صبح | امیر اسحاقی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل و اکبر سلطانی کارشناس ارشد سامانه همتا در یک برنامه رادیویی به کالبد شکافی بازار موبایل و شایعه عدم تخصیص ارز برای گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو پرداختند و به شکل جالبی هر دو موافق این طرح بودند. گزیده‌ای از حرف‌های این دو نفر را می‌خوانید که حاوی نکات جالبی است.

* در همین چند ماه اخیر حتی به گوشی‌های زیر ۳۰۰ یورو نیز ارز نیمایی تخصیص پیدا نکرده و در نتیجه بازرگانان به دنبال تهاتر ارز حاصل از صادرات رفته که متأسفانه در این زمینه نیز توفیق چندانی نیافتند چراکه در شرایط فعلی، ارز لازم برای واردات کالا به صورت قطره‌چکانی تخصیص می‌یابد.

* بازار موبایل کشور ماهانه به یک میلیون و ۲۰۰ هزار گوشی جدید برای تأمین تقاضای مردم نیاز دارد اما در سه ماهه ابتدایی سال جاری تنها ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده و این در حالی است که در سال گذشته در همین بازه زمانی ۳میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه گوشی تلفن‌همراه وارد کشور شد.

* در اوایل سال جاری و پس از شیوع ویروس کرونا در کشور نزدیک به ۵۰۰میلیون دلار ارز تخصیص یافته برای واردات گوشی منقضی شد. به همین جهت، طی جلسات متعددی که با مسئولان بانک مرکزی داشتیم، متوجه شدیم که امسال به علت محدودیت منابع ارزی، امکان تخصیص ارز لازم به بازرگانان برای واردات گوشی وجود ندارد.

* امسال حدود یک میلیارد یورو از ارز تخصیصی به واردات موبایل کاسته خواهد شد در نتیجه اگر این کمبود ارز مدیریت نشود، حجم واردات گوشی از ۱۵میلیون عدد به ۸میلیون دستگاه کاهش می‌یابد و این در حالی است که تقاضای ۱۵میلیون گوشی موبایل کاهش نیافته و تعادل نظام عرضه و تقاضا از بین می‌رود.

* ثبت سفارش گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش حدود ۵۰درصدی مواجه بوده است.

* از ۱۶۰هزار گوشی ثبت سفارش شده بالای ۳۰۰ یورو در این مدت تنها ۴۵هزار گوشی به صورت رسمی و مابقی از طریق رویه مسافری وارد کشور شده است.

* بیشتر اخبار مربوط به افزایش قیمت‌‎ها در بازار طی چند روز اخیر مربوط به گوشی‌های اَپِل بود که در اینجا هم باید به این نکته اشاره کرد که سهم گوشی‌های اَپِل از ۱۶۰هزار گوشی ثبت سفارش شده بالای ۳۰۰ یورو، ۱۳۰ هزار گوشی بوده که ۱۰۵ هزار دستگاه از طریق رویه مسافری و تنها ۲۵ هزار گوشی از طریق رویه رسمی وارد کشور شده است.

* بازار موبایل در سال ۹۵ تا ۹۷ تنها ۹ درصد واردات رسمی داشته و در آن زمان تقریباً بیش از ۹۱درصد از تقاضای بازار با گوشی‌های قاچاق تأمین می‌شد. با اجرای طرح رجیستری در اواسط سال ۹۶، تغییرات بسیاری در بخش واردات موبایل صورت پذیرفت، برای مثال پیش از اجرای این طرح، تنها ۱۶ واردکننده رسمی گوشی تلفن همراه فعالیت می‌کردند.

اما در حال حاضر ۳۲۲شرکت در واردات تلفن همراه فعال هستند.
در سال ۹۸ از مجموع ۱۵میلیون گوشی همراه وارد شده به کشور نزدیک به ۴میلیون دستگاه به صورت مسافری وارد شده است که برآورد می‌شود حدود ۳ میلیون از این دستگاه‌ها به صورت قاچاق و سوءاستفاده از رویه مسافری وارد کشور شده باشد.

* سود واردکنندگان موبایل تنها ۱۵درصد است و تنها عامل گرانی موبایل‌های زیر ۳۰۰ یورو افزایش نرخ ارز حاصل از صادرات است.

کدخبر: ۳۳۹۸۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر