کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۱۴۵۰
تاریخ خبر:

‌نوید محمدزاده مهم‌ترین اینفلوئنسر تاثیرگذار فارسی

روزنامه هفت صبح | در دو سال گذشته سقوط تعداد فالوئرهای بهنوش بختیاری باعث شد که او از رتبه چهارم در سال ۹۸،به رتبه دوازدهم صفحات پرفالوئر فارسی زبان در تابستان ۱۴۰۰ برسد. همین زمان با او فالوئرهای حسن ریوندی از ۸٫۲میلیون دنبال‌کننده به ۱۷٫۴میلیون نفر رسید و توانست همه پیج‌های فارسی را پشت سر خودش بگذارد.این اطلاعات نتیجه‌ای است که یک محقق با مطالعه بر عملکرد یک سال گذشته کاربران در اینستاگرام به آن رسیده. ابوالفضل حاجی‌زادگان محتوای این پژوهش را در اینستاگرام و توئیتر خود هم منتشر کرده و ما به صورت خلاصه بخش‌هایی از آن را اینجا منتشر کردیم.

تعداد صفحه‌های تأثیرگذار اینستاگرام ایرانی (صفحه‌های با بیش از ۵۰۰هزار دنبال‌کننده) در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به‌ترتیب ۱۰۲۴ و ۱۶۰۰ صفحه بود و سال ۱۴۰۰ به دو هزار و ۲۷۳ پیج رسید.پس تا اینجای کار به این نتیجه می‌رسیم که نفوذ اینستاگرام در بین مردم ایران با سرعت چشمگیری رو به افزایش است. سهم صفحه‌های طنز و سرگرمی در بین صفحه‌های تأثیرگذار اینستاگرام ایرانی در سال‌های گذشته بین ۳۲ تا ۳۴ درصد در نوسان بوده است.

در حالی که در سال ۹۸ تنها ۵درصد از صفحه‌های تأثیرگذار اینستاگرام ایرانی صفحه‌های آموزشی بودند، سهم این نوع صفحه‌ها در سال ۹۹ به ۱۱درصد و سپس در سال ۱۴۰۰ به ۱۴درصد افزایش پیدا کرده است. از آن طرف صفحات هرزه نگارانه و مستهجن در این سه سال جمعا ۶٫۶درصد کمتر شده‌اند..

یک داده دیگر هم کاملا روشن می‌کند که اینستاگرام تا چه اندازه بستر مناسبی برای کسب‌وکار و فعالیت تجاری بوده؛
‌بر اساس این آمار از سال ۱۳۹۸ سهم صفحات مربوط به کسب و کار از ۲ درصد به۷ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.
‌بیشترین کاهش سهم، مربوط به صفحه‌های مد و زیبایی و نیز صفحه‌های پورنوگرافی بوده است.

این اینفلوئنسرهای مقتدر
اگر ملاک را فقط میزان تاثیرگذاری صفحه بر افراد درنظر بگیریم در بین صفحات فارسی زبان ۱۰ اینفلوئنسر مقتدر وجود دارد. این ۱۰ نفر به‌ترتیب عبارتند از: نوید محمدزاده، گلشیفته، علی کریمی، جواد عزتی، علی اوجی، پرویز پرستویی، مهناز افشار، رضا صادقی، امیر جعفری و رضا عطاران. این اسامی نشان می‌دهند که سلبریتی‌های سینمایی کماکان بیشترین اقتدار و مرجعیت را در بین صفحه‌های تأثیرگذار اینستاگرام ایرانی دارند. سال ۱۳۹۹ به غیر از این افراد اسامی پریناز ایزدیار،بهرام رادان و مهراب قاسم‌خانی هم دیده می‌شد که دیگر تاثیرگذاری قبل را ندارند.

شاید افرادی که نام آنها را بردیم قدرت تاثیرگذاری بیشتری دارند ولی با این حال همچنان حسن ریوندی با بیش از ۱۷ میلیون دنبال‌کننده دارای بیشترین تعداد فالوئر است. از نظر تعداد فالوئر رادیو جوان، مهناز افشار، بی‌بی‌سی و دنیا جهانبخت به‌ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.سال ۱۳۹۹ فالوئرهای رامبدجوان بیشتر از دنیا بود ولی از سال ۱۳۹۹ تا تابستان امسال ۴۳درصد به فالوئرهای دنیا جهانبخت اضافه و منجر شد که او از رامبد جوان پیشی بگیرد.

چه چیزی منجر به سقوط بهنوش شد؟
بیشترین نسبت افزایش دنبال‌کننده مربوط به افزایش ۵۶درصدی دنبال‌کنندگان صفحه‌ بی‌بی‌سی بوده است. شدیدترین سقوط جایگاه هم مربوط به تنزل جایگاه بهنوش بختیاری از رتبه چهارم در سال ۹۸ به رتبه نهم در سال ۹۹ و از نهم به دوازدهم در سال ۱۴۰۰ بوده. این پژوهشگر به روزنامه هفت صبح توضیح می‌دهد که مهم‌ترین بازه‌ای که منجر به سقوط پیج بختیاری شد به اظهارنظر او در آبان ماه سال ۱۳۹۸ و مواضع او در انتخابات ۱۴۰۰ برمی‌گردد که باعث شد یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر او را در این مدت آنفالو کنند.

از بین خواننده‌ها ابراهیم حامدی، آرمین زارع (۲afm)، تهی و یاس در بین لیست ۲۰ نفره ایرانیان پرفالوئر قرار دارند. به غیر از بازیگرها و خواننده‌ها هم یک نفر در لیست ۲۰ چهره پرفالوئر وجود دارد که دقیقا کسب و کار مشخصی ندارد. دنیا جهانبخت نفر پنجم این لیست است که امسال به ۱۳ میلیون فالوئر رسید. سال ۱۳۹۹ نگین میرصلاحی هم با ۶٫۱ میلیون فالوئر در این لیست قرار داشت که دیگر از این ۲۰ نفر پرفالوئر عقب ماند.

اینفلوئنسرهای زن در سه سال گذشته با افزایش سهم خود از ۱۴ به ۱۶ و سپس ۱۹درصد، فاصله‌شان را با اینفلوئنسرهای مرد تا حدی کاهش داده‌اند. ۸۸ درصد از صفحه‌های سبک زندگی در اختیار زنان قرار دارد. در کدام صفحات نسبت زنان کمتر از مردان است؟ در صفحه‌های ورزشی، زنان ۶درصد پیج‌ها و در صفحات موسیقی آنها ۱۲درصد از صفحات را دارند. سهم زنان در صفحات سیاسی ۱۱درصد و در صفحات طنز و سرگرمی ۷درصد بوده است. در مقابل آنها در مقایسه با مردان فعالیت بیشتری در صفحات سبک زندگی، سینمایی، کسب و کار و مد و زیبایی داشتند.

‌با توجه به اینکه صفحه‌های سبک و صفحه‌های مد و زیبایی نیز به‌طور غیرمستقیم موجب درآمدزایی صاحب صفحه می‌شود، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که شاید به مرور زمان، فضای آنلاین (و به‌طور خاص اینستاگرام) در مقایسه با فضای آفلاین، موقعیت‌های شغلی مناسب‌تری را در اختیار بخشی از زنان قرار دهد.

با وجود همه این‌ افزایش حضور زنان اینستاگرامی، باز هم همانطور که در سال ۱۳۹۹ تعداد مردان در اینستاگرام بیشتر از زنان و نسبت آنها ۱۶ به ۲۸ بوده در سال ۱۴۰۰ هم این نسبت به ۱۹ به ۲۶ درصد رسید. این را هم درنظر داشته باشید که سهم اعظم پیج‌ها صفحات غیر شخصی و بدون جنسیت هستند.

اکثریت چشمگیری از صفحه‌های تأثیرگذار اینستاگرامی در اختیار افراد ساکن ایران است. علاوه‌بر این، این برتری روندی افزایشی نیز دارد. سهم صفحه‌های تأثیرگذارِ داخلی در یک‌سال اخیر، از ۸۰ درصد به ۸۱ درصد افزایش پیدا کرده است.

کدخبر: ۴۲۱۴۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر