کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۷۲۶
تاریخ خبر:

‌معمای پورسانت آیفون‌۱۲ در ‌سایت دیجی‌کالا

روزنامه هفت صبح | «آقای @Digikalacom چرا گوشی که از هنگ‌کنگ به قیمت ۳۳,۸۰۹,۶۸۵ تومن وارد می‌کنید باید ۵۵,۵۰۰,۰۰۰ تومن بفروشید! این سوءاستفاده از انحصار نیست؟ هرچقدر هم زمان میگذره و ارز میاد پایین باز قیمت نجومی تغییری نمی‌کنه!» با این توئیت اخیر هادی فرنود که از قدیمی‌ها و فعالان استارتاپ‌ها در ایران است باز دیجی‌کالا و قیمت‌هایش بحث روز شد.

عده زیادی به بحث پیوستند و موضوع را داغ کردند تا هم دق‌دلی خود از قیمت‌های عجیب پرچم‌دار جدید آیفون را خالی کنند و هم یک بار دیگر این پرسش قدیمی را مطرح کنند که سیستم قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا و به‌خصوص بازارگاه آن چه رمزورازهایی دارد و چرا برخی کالاها با بازار داخل یا بازار خارج، تا این اندازه نوسان قیمت دارند.

*** کل‌کل هادی و دیجی برسر قیمت آیفون
قبل از اینکه بپردازیم به اینکه اصولا در بازارگاه یا همان مارکت‌پلیس دیجی‌کالا قیمت‌گذاری کالا به چه صورت انجام می‌شود و نقش درصد کمیسیونی که این فروشگاه بزرگ اینترنتی از فروشندگان خود می‌گیرد چه تاثیری در قیمتی که مصرف‌کننده می‌پردازد دارد، بهتر است تکلیف قیمت آیفون در دیجی‌کالا را روشن کنیم.

برای رعایت انصاف فکت‌های این قیمت‌گذاری را هم از همان پاسخ اکانت رسمی توئیتر دیجی‌کالا به توئیت انتقادی بنیانگذار کاموا و پاکت وام می‌گیریم. دیجی‌کالا در پاسخ به هادی فرنود و دیگر کاربرانی که در توئیتر با او همراهی و از گران‌فروشی دیجی‌کالا انتقاد کرده بودند، مکانیزم قیمت‌گذاری آیفون ۱۲ را اینگونه توضیح داده است:

«سلام هادی جان، هیچ موبایلی بالاتر از سقف قانونی برای فروشنده، در دیجی‌کالا قیمت‌گذاری نمی‌شه. با توجه به سازوکار عرضه و تقاضا و کمبود آیفون در بازار جهانی، ورود این موبایل به ایران دقیقا طبق قیمت دستگاه در سایت اپل محاسبه نمی‌شه و گران‌تره. به قیمت ارزی آیفون، ۱۲درصد هزینه رجیستری (شامل هزینه گمرک و ارزش افزوده) اضافه می‌شه.

واردکننده موبایل تا سقف ۱۵درصد و شرکت گارانتی‌کننده تا سقف ۳درصد مجاز هستن که حاشیه سود داشته باشن و موبایل رو به عمده‌فروش عرضه کنن. عمده فروش هم با حاشیه سودی تا سقف ۳درصد موبایل رو به خرده‌فروش‌ها (مثل دیجی‌کالا و سایر فروشگاه‌ها) می‌فروشه. در نهایت براساس قوانین سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، خرده‌فروش هم کاملا قانونی مجازه تا ۷درصد روی هر موبایل سود کنه.»

اما به‌رغم اعتراض کاربران به درصدهای متعددی که روی قیمت آیفون کشیده می‌شود تا به دست مصرف‌کننده برسد، قیمت آیفون در دیجی‌کالا حتی با همین فرمولی که خودش در اکانت توئیتری‌اش اعلام کرده هم تطابق ندارد. در یک محاسبه سرانگشتی که فرنود پای همین توئیت گذاشته می‌گوید:‌ «در مورد واردات گوشی، عمده‌فروش همون وارد کننده است ولی اگر همه اون درصدها هم به قیمت اضافه کنیم (که منطقی نیست در مقایسه با گوشی‌های برندهای دیگه که اختلاف قیمتشون خیلی کمتره) به نظر می‌رسه محاسبات شما ایراد داره.

قیمت نهایی با این توضیحات نباید بیشتر از ۴۶‌میلیون و ۳۱۸ هزار تومان بشه. به نظر نمی‌رسه «حمایت از حقوق مصرف کننده» اینجا معنی بده. قیمت گوشی‌های دیگر برندها بدون نمایندگی با قیمت ریالی آنقدر اختلاف ندارند. سودجویی فروشندگان واضح است!»

*** گران‌فروشی؛ واقعیت بازار یا گناه فروشندگان و دیجی‌کالا؟
دیجی‌کالا ادعا می‌کند کل سودی که روی یک گوشی موبایل می‌کشد نهایتا ۷ درصد است. البته دیجی‌کالا نمی‌گوید که آیا خودش هم هنوز واردکننده موبایل محسوب می‌شود یا خیر. چون تا آنجا که می‌دانیم در یک دوره‌ای دیجی‌کالا مجوز (وحتی گفته می‌شود ارز دولتی) گرفت تا مستقیما موبایل وارد کند و بفروشد. اگر موبایلی را خود دیجی‌کالا وارد کرده باشد با این فرمول، سود دیجی‌کالا از فروش موبایلی که خودش وارد و گارانتی کرده ۲۸ درصد خواهد بود.

اما موضوع اصلی در این میان فروش و قیمت‌گذاری در دیجی‌کالا، درصد کمیسیونی است که به طور کلی از فروشندگان کالاهای مختلف توسط دیجی‌کالا گرفته می‌شود.بسیاری از فروشندگان بازارگاه دیجی‌کالا می‌گویند درصد کمیسیون‌ها یکی از دلایل اصلی گران‌تر بودن قیمت برخی کالاها در این پلتفرم اینترنتی به نسبت بازارهای سنتی است.

اگرچه دیجی‌کالا در آخرین اظهارنظری که دوسال پیش درخصوص کمیسیون گوشی‌های موبایل داشت به رقم دو درصد اشاره کرده اما به نظر می‌رسد در حال حاضر کمیسیون کالاهای مختلف در دیجی‌کالا بین ۵ تا ۲۵درصد است. اما اگر همان دودرصد اظهارشده توسط خود دیجی‌کالا را هم ملاک قرار دهیم برای فروش یک آیفون ۵۵میلیون تومانی؛ فروشنده باید حدود یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان به دیجی‌کالا کمیسیون بدهد؛ به اضافه هزینه ارسال و بسته‌بندی و …

*** کمیسیون‌های ۲۵ درصدی پاشنه‌آشیل فروش آنلاین
اما چالش قیمت‌گذاری یا آنگونه که کاربران می‌گویند گران بودن کالا در دیجی‌کالا تنها محدود به موبایل‌های گران‌قیمت نمی‌شود. دیجی‌کالا در برخی دسته‌ها و حوزه‌ها گاه تا ۲۵‌درصد مبلغ فروش را به عنوان کمیسیون خود از فروشندگان می‌گیرد. علاوه بر این‌ کمیسیون‌های قابل‌توجه، هزینه بسته‌بندی و ارسال را هم باید فروشنده بپردازد. هزینه‌هایی که در نهایت روی قیمت کالا کشیده و از جیب مصرف‌کننده پرداخت می‌شوند.

برای نمونه دیجی‌کالا در دسته محصولات ویژه گروه موبایل و تبلت ۲۰‌درصد، در محصولات جانبی خودرو، صوتی و تصویری و تجهیزات صنعتی ۱۵‌درصد و در دسته‌ای چون نرم‌افزار کمک‌آموزشی کودکان ۲۵‌درصد فروش را کمیسیون می‌گیرد. در دسته کتاب این کمیسیون ‌۱۵درصد و در دسته لوازم ورزشی ۲۰‌درصد است.

برای نمونه اگر شما یک دریل بوش را به قیمت ۵‌میلیون تومان در دیجی‌کالا خریداری کنید، (محصولی که در دسته تجهیزات صنعتی قرار می‌گیرد) ۷۵۰‌هزار تومان آن سهم دیجی‌کالا است. اگر در دسته نرم‌افزار آموزشی کودکان ۱۰‌میلیون تومان خرید کنید ۲٫۵‌میلیون تومان این خرید کمیسیون دیجی‌کالاست. و اگر یک چادر کوهنوردی را به قیمت ۱۰‌میلیون تومان بخرید، فروشنده باید ۲‌میلیون تومان آن را به دیجی‌کالا، کمیسیون پرداخت کند.

فروشندگان می‌گویند کمیسیون‌های بالای دیجی‌کالا یکی از عوامل گران‌فروشی برخی فروشنده‌ها به نسبت بازار سنتی در این سایت اینترنتی است و اگر دیجی‌کالا برای این موضوع فکری نکند احتمالا با باب شدن «کمیسیون صفر» در برخی پلتفرم‌های دیگر مانند «دیوار فروشگاه‌ها» و یا کمیسیون ۳ تا ۹ درصدی سایت باسلام (که در تعطیلات عید امسال صفر شد)، ماندن در این بازار پررقابت چالش بزرگی پیش روی این غول خرده‌فروشی اینترنتی ایران خواهد بود.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۶۵۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر