کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۹۲۵
تاریخ خبر:

‌معضل موتور‌سیکلت‌های تلنبار شده در پارکینگ‌ها

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: «۸۳۷ هزار موتورسیکلت توقیف‌شده در پارکینگ‌های کشور مانده است»؛ این آمار را دیروز رئیس پلیس راهور ناجا ارائه داده. این موتورسیکلت‌های تلنبارشده در پارکینگ‌های سراسر کشور تبدیل به معضلی برای پلیس شده و تصمیم گرفتند در طرحی به عنوان ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی تکلیف این موتورها را روشن کنند.

سرهنگ کمال هادیانفر از یک مهلت دوماهه برای ترخیص موتورسیکلت‌های توقیفی صحبت کرده و بعد از آن اگر از زمان توقیف موتور بیش از شش ماه گذشته باشد، طبق قانون موتورسیکلت‌ها به فروش می‌رسند و مجددا تا شش ماه مبلغ حاصل از فروش نگهداری می‌شود و اگر صاحب موتورسیکلت مراجعه کرد که به او پرداخت می‌شود وگرنه که این پول به بیت‌المال واریز می‌شود.

اینجا البته منظور واریز پول به حساب دولت نیست، چون در نهایت مالکیت این موتورسیکلت‌ها به ستاد اجرایی فرمان امام می‌رسد و اتفاقا یکی از بحث‌های کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور همیشه این است که ستاد اجرایی این موتورسیکلت‌ها که اغلب فرسوده هم هستند را دوباره در قالب مزایده به فروش می‌رساند و پولش را می‌گیرد، اما این موتورسیکلت‌ها از چرخه حمل‌ونقل کشور خارج نمی‌شوند و به آلوده کردن هوا ادامه می‌دهند.

* دو: یک سوالی که پیش می‌آید این است که امکان ترخیص موتورسیکلت‌ها مگر قبلا وجود نداشت و الان چه اتفاق جدیدی افتاده؟ تصمیم جدید پلیس راهور ناجا در واقع این بوده که یک اولتیماتوم به مالکان این موتورها بدهد اما در عین حال شرایط ترخیص موتورسیکلت‌ها هم آسان‌تر شده. به طور مثال گفته شده اگر فرد مالک موتورسیکلت گواهینامه نداشته باشد هم در تحویل موتور سختگیری نمی‌شود و به شرط حمل با خودروهای باری، مجوز ترخیص موتورسیکلت برای او صادر می‌شود.

یا در صورت نداشتن بیمه‌نامه هم موتورسیکلت تحویل داده می‌شود در شرایطی که قبلا یکی از شروط ترخیص موتورسیکلت داشتن بیمه نامه معتبر بود یا حداقل مالک باید تعهد می‌داد که به سرعت برای تمدید بیمه‌نامه اقدام کند. بقیه مدارک لازم اما همچنان به نظر می‌رسد ضروری است از جمله سند مالکیت یا مدارک فردی مالک.

مشکل خیلی از موتورهایی که بلاتکلیف مانده و سال‌هاست کسی برای ترخیص آنها مراجعه نمی‌کند هم دقیقا همین نکته است که مدارک درستی ندارند. خیلی از موتورهایی که از طریق کفی‌ها می‌بینید در سطح شهر توقیف می‌شوند هم مشکل‌شان دقیقا همین نداشتن مدارک است. زمان خرید موتورسیکلت‌های کارکرده هم اینکه مدارک داشته باشد پارامتر تعیین‌کننده‌ای در قیمتگذاری است.

بنابراین بعید نیست که خیلی از این موتورها اصلا مالکیتشان با این طرح هم احراز نشود. یک مشکل اساسی دیگر هم این است که خیلی از این موتورسیکلت‌ها از سال ۱۳۹۰ به بعد در پارکینگ مانده‌اند و هزینه قابل توجهی بابت هزینه پارکینگ آنها باید پرداخت شود که البته گفته امکان تقسیط آن وجود دارد.رئیس پلیس راهور ناجا در مورد هزینه پارکینگ این موتورها توضیح داده:«طبق مصوبه هیات وزیران در سال ۹۴ هر شهر نرخ پارکینگ متفاوتی دارد که بیشترین آن در تهران است.

روزانه ۷۲۰ تومان معین شده بود و کمترین آن در کشور روزانه ۱۸۰ تومان بود. این امر کمک می‌کرد تا مالکان از موقعیت ویژه‌ای برخوردار شوند زیرا نرخ‌ها مربوط به پنج سال پیش بود و صرفه اقتصادی داشت»؛ این یعنی در تعیین قیمت پارکینگ هم تخفیف قائل شده‌اند و قیمت قبل را مبنای محاسبه قرار دادند. ناگفته نماند که برای ترخیص موتور هم مثل خودرو باید خلافی آن را پرداخت کرد.

* سه: دیروز جانشین رئیس پلیس راهور ناجا هم درباره این موتورسیکلت‌های توقیفی آمارهایی ارائه داد و گفت تهران رتبه اول را در انباشت موتورسیکلت‌های توقیفی دارد.گفته شده فرآیند ترخیص موتورسیکلت‌ها در مراکز پلیس +۱۰ یک‌ساعته انجام می‌شود اما یک نگرانی اساسی هم در مورد تاثیر این موتورسیکلت‌ها روی آلودگی هوا وجود دارد.

این دسته از موتورها چه توسط مالکان ترخیص شوند و چه از طریق مزایده فروخته شوند به چرخه ترافیک شهر بر می‌گردند و با توجه به فرسودگی‌شان خطری برای سلامت شهروندان محسوب می‌شوند.در بعضی پژوهش‌ها موتورسیکلت‌های فرسوده را عامل اصلی آلودگی هوای پایتخت معرفی کردند و آلایندگی آنها ۱۸برابر خودروها گزارش شده است.

کدخبر: ۳۵۷۹۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر