کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۷۸۲۷
تاریخ خبر:

‌مشارکت مالی‌ مرموز صداو‌سیما ‌با عالیس

روزنامه هفت‌صبح ، علی رستگار | گفت و گو با کارگردان تیزر‌ «هلوشو بدم لیموشو بدم». هفته پیش حسام‌الدین آشنا، عضو شورای نظارت بر صدا و سیما نامه‌ای خطاب به حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس این شورا نوشت و در آن نسبت به شیوه جدید کسب درآمد در آگهی‌های بازرگانی انتقاد کرد.

او توضیح داده بود که در این شیوه سازمان صدا و سیما در افزایش درآمد شرکت آگهی دهنده شریک است و تبلیغات شرکت عالیس را نمونه این مدل جدید کسب درآمد معرفی کرده بود. حتما با آگهی جدید عالیس و ماجرای «هلوشو بدم لیموشو بدم» آشنایی دارید. حالا ایراد این شیوه جدید مشارکت صدا و سیما با آگهی دهنده چیست؟

یک اشکال که حسام‌الدین آشنا مطرح کرده این است که باید مجوزهای لازم از نهادهای نظارتی از جمله شورای نظارت اخذ می‌شده که نشده. اشکال دوم هم این است که با این شیوه یک فضای شبه انحصاری شکل می‌گیرد. یعنی چون صدا و سیما در سود شرکت آگهی دهنده شریک است خود به خود فضای بیشتری به شریکش می‌دهد و سایر رقبا به حاشیه می‌روند. الان هم اگر دقت کنید همینطور شده و به طرز محسوسی تبلیغات تلویزیونی عالیس از سایر برندهای نوشیدنی بیشتر شده.

یک نکته هم که کمتر به آن توجه می‌شود ملاحظه آرامش روانی مخاطب است. قبلا در ماجرای اسپانسرینگ ستاره مربع‌ها هم افکار عمومی به شدت از این موضوع گلایه داشتند که تکرار بی‌حد و حساب یک آگهی در رادیو و تلویزیون آزار دهنده است و حتی مخاطب را نسبت به محتوای اصلی هم بی‌میل می‌کند.

‌قبل از اینکه حسام‌الدین آشنا فاش کند که صدا و سیما در سود فروش شرکت عالیس شریک شده، این تصور اشتباه وجود داشت که حتما شرکت عالیس هزینه این تبلیغات گسترده را مستقیما به حساب صدا و سیما واریز می‌کند. چندی پیش روزنامه فرهیختگان با همین ایده آمد بر اساس تعرفه‌های آگهی‌های بازرگانی در صدا و سیما محاسبه‌ای انجام داد و به اینجا رسید که عالیس ظرف یک ماه هزار و ۸۶۳ میلیارد تومان به صدا و سیما پول پرداخت می‌کند.

خب این خیلی رقم هنگفتی بود و می‌شد حدس زد که این نمی‌تواند صحت داشته باشد و حتما نوع دیگری از قرارداد بین صدا و سیمابا این شرکت منعقد شده. از آنجا که قراردادهای صدا و سیما هم شفاف نیست طبعا بازار شایعات داغ می‌شود. یک عده مدعی شدند صدا و سیما سهام شرکت عالیس را خریداری کرده. یا فرضیه‌هایی در مورد انتساب این شرکت به بعضی مسئولان در فضای مجازی مطرح شد.

‌به‌رغم همه این انتقادها از تبلیغات شرکت عالیس هنوز صدا و سیما واکنشی به این موضوع نداشته. در حالی که ابتدای همین امسال مدیر روابط عمومی سازمان صدا و سیما از کاهش پخش تبلیغات تلویزیونی اهدای عضو در تلویزیون در پی اعتراض مردم خبر داده بود.شرکت عالیس یا همان بهار رز چناران در حقیقت زیرمجموعه‌ای از یک هلدینگ است که شرکت چشمه نوشان خراسان و خوشگوار و نیک رز چناران را هم شامل می‌شود.

این شرکت در شهرک صنعتی چناران و ۴۵ کیلومتری غرب مشهد واقع شده. مدیران آن هم علی اصغر فیاض، محمدرضا فیاض و محمد تقی فیاض هستند. آن‌ها از سال ۸۱ فعالیت‌شان را شروع کردند و ابتدا قرار بود کارخانه نوشابه‌سازی با نام تجاری خوشگوار راه‌اندازی کنند که بعد به سمت برندسازی عالیس چرخیدند.

بیژن سلیم‌خانی کارگردان تیزر تبلیغاتی عالیس در پاسخ به این سوال هفت صبح که آیا این انتقادات را نسبت به این آگهی پیش‌بینی می‌کردید؟ می‌گوید: «من فقط کارگردان اثر بودم و ایده آن هم از دوستانم بوده. در مورد تعداد دفعات پخش آن هم من تصمیم گیرنده نبودم.» او در این مورد که آیا به آنچه هدفگذاری شده بود دست پیدا کردید، توضیح می‌دهد: «بله از نظر من چیزی که مد نظر عالیس بود و استراتژی دارکوبی بودن این تبلیغ که در سناریو هدفگذاری شده بود محقق شده است.

تا جایی که الان وزیر ارتباطات هم در توئیتش از آن استفاده می‌کند.» سلیم خانی در مورد جزئیات قرارداد صدا و سیما برای پخش این تیزر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید من فقط دستمزد خودم را گرفتم و کار را ساختم. او درباره تیزرهای قبلی که ساخته هم توضیح می‌دهد: «مورد دیگری که من ساختم و به نظرم به فرهنگ عمومی مردم رسوخ کرد مجموعه حمید تبرک بود. حتی شنیده بودم در دوره آقای احمدی‌نژاد هم وقتی می‌خواستند در دولت کسی را مواخذه کنند می‌گفتند می‌خواهید از حمید بپرسیم!»‌

برخی شایعات سقف ریالی آگهی عالیس را بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده‌اند که باید به شکل سود مشارکت پرشود. شرکت تبلیغاتی پشت ماجرا شرکت شبکه آفتاب است . این پروژه در ابتدا قرار بود توسط شرکت تبلیغاتی ایران نوین ساپورت شود که به توافق نرسیدند.‌

کدخبر: ۲۷۷۸۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر