کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۵۶۳
تاریخ خبر:

‌مرد میانسال طبیعت‌گرد، قربانی سقوط در دره دیزین

روزنامه هفت صبح | باز هم کوهستان سرد حادثه آفرید و هرقدر به کوهنوردان، طبیعت‌گردان و کسانی که برای تفریح به کوهستان می‌روند، هشدار داده می‌شود قبل از حرکت وضعیت هواشناسی را کنترل کرده و تجهیزات مناسب با خود ببرند باز هم شاهد حادثه هستیم و این‌بار در آخرین اخبار گزارش شد یک کوهنورد در منطقه دیزین سقوط و فوت کرده است. در این حادثه یک شبانه‌روز تمام امدادگران به‌دنبال ۹ فرد گمشده بودند که در نهایت یک نفر از آنها جان سالم به‌در نبرد.

اما جزئیات حادثه کوهستان چه بود؟
‌حوالی ساعت ۱۸:۲۵ پ‍نجشنبه ۲۵ آذرماه گزارشی مبنی بر سقوط یک نفر در منطقه دیزین به مرکز کنترل مدیریت و هماهنگی عملیات هلال‌احمر استان البرز اعلام شد. مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال از نجات ۹ تن و کشف پیکر آخرین بازمانده از تیم ۱۰‌نفره طبیعت‌گردی که در ارتفاعات دیزین دچار حادثه شده بودند، خبر داد. او درباره حادثه تلخ مرگ یک کوهنورد در دیزین گفت:‌ «ساعت ۱۸:۲۵ روز پنجشنبه بود که گزارشی مبنی بر سقوط یک نفر در منطقه «دره دریوک دیزین» به جمعیت هلال‌احمر مخابره شد و در پی آن مرکز کنترل مدیریت و هماهنگی عملیات جمعیت هلال‌احمر استان البرز امدادگران را به محل اعزام کرد.»

او با بیان اینکه دو تیم امداد و نجات از پایگاه شهرستانک به منطقه اعزام شد، گفت:‌ «با حضور امدادگران در محل مشاهده شد که یک تیم ۱۰‌نفره طبیعت‌گرد در حال عبور از این منطقه بودند که یکی از آنان به دره سقوط کرده و دچار آسیب‌دیدگی شده بود، همچنین با توجه به اینکه حال این فرد مناسب نبود، دو نفر نیز در کنار او مانده بودند.» ولیپور با بیان اینکه حوالی ساعت دو بامداد جمعه هفت عضو این تیم از سوی امدادگران نجات داده شدند، گفت:‌

«عملیات برای نجات سه تن دیگر ادامه داشت و سرانجام دو نفر دیگر حوالی ساعت ۳:۵۵ بامداد جمعه نجات پیدا کردند.» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۹ نفر از این تیم ۱۰ نفره نجات پیدا کرده و به سلامت به پایین ارتفاعات بازگشتند، گفت:‌ «متاسفانه فرد مصدوم شده که یک آقای حدودا ۵۰‌ساله بود، به دلیل شدت جراحات و آسیب‌دیدگی فوت کرد که موقعیت جسد او شناسایی شده و یک بالگرد برای انتقال پیکر به محل اعزام شد.»

هشدار هلال‌احمر به کوهنوردان
ولیپور با اشاره به وقوع این حادثه به کوهنوردان و طبیعت‌گردان هشدار داد و گفت:‌ «دره دریوک در دیزین یک دره حادثه‌خیز و خطرناک است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که شهروندان اعم از تیم‌های حرفه‌ای و آماتور کوهنوردی به هیچ عنوان در فصل زمستان و هنگام بارش برف به این منطقه وارد نشوند.

همچنین در دیگر ایام سال نیز لازم است حتما یک فرد حرفه‌ای و راه‌بلد با تیم‌ها همراه شده و مسیر صعود و محل استقرار نیز پیش از حرکت به هیات کوهنوردی یا نمایندگی وزارت گردشگری اطلاع داده شود تا اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ داد، حتما امکان نجات در کمترین زمان ممکن فراهم شود. متاسفانه در حال حاضر عمده کوهنوردانی که به ارتفاعات صعود می‌کنند چه کوهنوردان حرفه‌ای و چه افراد آماتور، اطلاعات مسیر خود و محل‌های استقرار را اعلام نمی‌کنند و همین موضوع سبب می‌شود تا در صورت بروز حادثه، جست‌وجو و امدادرسانی زمان بیشتری به طول بیانجامد.»

این عملیات بعد از یک شبانه‌روز تلاش امدادگران، کوهنوردان محلی، افراد بومی و تیم امداد هوایی با ۴ سورتی پرواز در ساعت ۱۴:۳۲ جمعه ۲۶ آذرماه به پایان رسید. تنها مصدوم حادثه‌ دیزین پیش از رسیدن نیروهای امدادی هلال‌احمر جان باخته بود که به دلیل شرایط بد جوی و صعب‌العبور بودن منطقه پیکر او توسط بالگرد هلال‌احمر به پایین ارتفاعات منتقل و تحویل مراجع مربوطه شد.

کدخبر: ۴۳۱۵۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر