کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۷۶۴
تاریخ خبر:

‌مردان خوش‌‌نقش ‌سینمای ایران به وقت دهه نود

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | هفته پیش پرونده بازیگران زن که در دهه نود کارشان را شروع کردند ورق زدیم. اشاره شد که در یک قیاس، وضعیت ستاره‌سازی سینمای ایران در دهه هفتاد و هشتاد بهتر از دهه نود است. بعد از عملکرد خانم‌های بازیگر در دهه نود، این بار نوبت به بازیگران نوظهور مرد در این دهه رسیده است.

در یک جمع‌بندی فوری می‌توان نتیجه گرفت شرایط برای مردان این دهه به نسبت زنان بهتر است. حضور نوید محمدزاده و جواد عزتی به همراه ساعد سهیلی، پژمان جمشیدی و هادی حجازی‌فر کفه ترازو را سنگین‌تر کرده. با این حال هنوز سلطنت ستاره‌های دهه هشتاد بر سینمای ایران ادامه دارد. کافی است بدانیم بهرام رادان و محمدرضا گلزار هنوز نقش جوان اول بازی می‌کنند. ضمن آن که نسل جدید شرایط ستاره‌های دهه‌های پیش را به‌دست نیاوردند و تبدیل به ستاره به معنای متعارف آن نشدند…

در پرونده امروز، درباره ۱۲ بازیگر مرد نوشته‌ایم؛ این که هر کدام با چه فیلمی به شهرت رسیدند؛ پیش از آن چه می‌کردند و مسیر را چگونه ادامه داده‌اند. پیش‌بینی این است که سرنوشت این بازیگران در آینده چندان تغییر نکند. یعنی همه موقعیت کنونی با همین کیفیت را حفظ خواهند کرد… این پرونده بعد از کارگردان‌ها و بازیگران زن نوظهور دهه نود سومین گزارشی است که منتشر می‌شود و ادامه دار خواهد بود.

*** هادی حجازی‌فر / ایستاده در غبار
* چگونه مطرح شد: بازی در نقش حاج احمد متوسلیان مسیر زندگی حرفه‌ای هادی حجازی‌فر را دگرگون کرد. او به مدد توانایی خود، اعجاز گریم و تبحر محمدحسین مهدویان در مقام کارگردان، تحسین خاص و عام را برانگیخت.

* ‌پیش از آن چه می‌کرد: هادی حجازی‌فر تا پیش از ایستاده در غبار، تجربه جدی سینمایی نداشت. نقش کوتاه در فیلم مزرعه پدری هم فاقد قدرت برای جهش حجازی‌فر بود.

* ‌مسیر را چگونه ادامه داد: ماجرای نیمروز محبوبیت حجازی‌فر را دوچندان کرد. چهره جدی به همراه رفتارهای شوخ‌طبعانه مهم‌ترین فاکتور بازی او بودند. فیلم‌های بعدی‌اش نشان داد موفقیت حجازی‌فر اتفاقی نبوده است و او این توانایی را دارد تا از توانایی ذاتی خود به نقش‌ها بیفزاید و آنها را «دوست‌داشتنی» کند. فیلم‌های دارکوب، کاتیوشا، شاه‌کش، به وقت شام، لاتاری، ژن خوک، دوزیست و آتابای نشان‌دهنده استعداد درونی حجازی‌فر هستند. او دو جایزه از جشن منتقدان و حافظ نیز در کارنامه دارد.

* ‌چه دورنمایی دارد: حجازی‌فر به واسطه چشم رنگی و صورت زیبا تبدیل به بازیگری محبوب نشد. آنچه باعث موفقیت او شده، هوشمندی و توانایی او در بازیگری است. حجازی‌فر این ظرفیت را دارد که بازیگر محبوب پیگیران سینما باقی بماند. او این روزها مترصد عملیاتی کردن خواسته دیرینه‌اش؛ یعنی کارگردانی است؛ با سریال شهید باکری.

*** نوید محمدزاده / عصبانی نیستم
* چگونه مطرح شد: در جشنواره سی‌ودوم فجر و همزمان با رونمایی از فیلم رضا درمیشیان، توجه خیلی‌ها به نوید محمدزاده جلب شد. او در فیلم عصبانی نیستم تصویری ملموس و غیرکلیشه‌ای از یک دانشجوی معترض و عاشق‌پیشه را به تصویر کشید. اینجا بود که قاطبه مخاطبان پی به توانایی او بردند.

* ‌پیش از آن چه می‌کرد: نوید محمدزاده قبل از درخشش در عصبانی نیستم، پیش اهالی تئاتر نامی معروف بود. او پیش‌تر چندبار بازی مقابل دوربین را تجربه کرده بود؛ از جمله فیلم در میان ابرها.

* ‌مسیر را چگونه ادامه داد: در لحظه آخر سیمرغ محمدزاده به دلیل ملاحظات عجیب‌وغریب حذف شد، اما او انگیزه‌اش را از دست نداد. نقطه عطف کارنامه محمدزاده سال ۹۴ رقم خورد که با سه فیلم لانتوری، خشم و هیاهو و ابد و یک روز وارد جلد سه نقش متفاوت شد. آخری شهرت مضاعفی برایش به ارمغان آورد و محمدزاده را به سیمرغ رساند. این بازیگر بقیه مسیر را هم با گام‌های استوار برداشته و همزمان مورد توجه مخاطبان، منتقدان و داوران جشنواره‌های مختلف است. نوید محمدزاده رکورددار کسب جایزه بازیگری در دهه ۹۰ هم هست؛ از سیمرغ تا تندیس جشن خانه سینما و جوایز خارجی مثل جشنواره فیلم ونیز.

* ‌چه دورنمایی دارد: نوید محمدزاده خیلی زود ستاره شد و همه شرایط برای حفظ این جایگاه را تا سالیان‌سال دارد.

*** جواد عزتی / فرشته‌ها با هم می‌آیند
* چگونه مطرح شد: در فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند، جواد عزتی نقش اصلی را بازی کرد و نشان داد به تنهایی می‌تواند بار موفقیت یک فیلم را به دوش بکشد. او در نقش یک روحانی که در زندگی چالش‌های زیادی دارد، یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های خود را به نمایش گذاشت.

* ‌پیش از آن چه می‌کرد:جواد عزتی بازیگری را در دهه ۸۰ شروع کرد و به واسطه سریال‌های تلویزیونی تبدیل به بازیگری معروف شد. او در سریال خانگی قهوه تلخ به اوج شهرت رسید. چند نقش خوب، اما فرعی در سینما هم بازی کرد، بااین‌حال موفقیت سینمایی او در دهه ۹۰ رقم
خورد.

* ‌مسیر را چگونه ادامه داد:عزتی به عنوان بازیگری کمدی به شهرت رسید، اما در ادامه تلاش کرد این برچسب را از چهره بردارد. به همین خاطر بعد از اینکه تبدیل به بازیگری مطرح در سینما شد، به فرمول رفت‌وآمد بین کمدی و جدی وفادار مانده. مثلا در کنار ماجرای نیمروز، فیلم کمدی اکسیدان را بازی می‌کند یا علاوه‌بر کمدی‌های آینه‌بغل و هزارپا نقش جدی تنگه ابوقریب و لاتاری را
می‌پذیرد.

* ‌چه دورنمایی دارد: جواد عزتی نه‌تنها محبوب منتقدان است که حضورش در فیلم‌ها متضمن گیشه آنها بود. هزارپا، اکسیدان، آینه‌بغل، لاتاری و… از جمله فیلم‌های پرفروش او هستند. عزتی تا اطلاع ثانوی موفق باقی خواهد ماند.

دانلود PDF

کدخبر: ۳۵۵۷۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر