کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۷۵۳
تاریخ خبر:

مداح معروف برای برگزاری هیات قرنطینه را شکست

روزنامه هفت صبح| شامگاه پنجشنبه، برخی از اهالی هیات در اینستاگرام استوری‌هایی از برگزاری مراسم وداع با ماه شعبان در مسجد ارک تهران بارگذاری کردند. ماسک زدن اغلب افراد شرکت کننده و البته رعایت فاصله بین افراد نشان می‌داد که این تصاویر متعلق به همین امسال و شرایط کرونایی است.

بنابراین می‌توان به طور رسمی اعلام کرد که برای نخستین بار در شرایط کرونایی، یک هیات آن هم هیات بزرگی مثل هیات منصور ارضی در مسجد ارک تهران برگزار شده است هرچند که با توجه به عدم تبلیغ برای این هیات و عدم انتشار فیلم و عکس حرفه‌ای از آن، این رفتار را می‌توان به نوعی چراغ خاموش دانست.

اما سوال این است که آیا واقعا منصور ارضی و مسئولان برگزاری این مراسم، برای آن مجوزی داشتند؟ این‌طور به نظر نمی‌رسد. چرا؟
۱۵ روز پیش که رهبر انقلاب به مناسبت نیمه شعبان سخنرانی کردند، به طور صریح از غیبت جلسات عمومی ماه رمضان سخن گفتند: «نکته‌ی آخری که عرض میکنم، این است که در غیاب جلسات عمومی ماه رمضان -که این جلسات عمومی، جلسات دعا، جلسات سخنرانی، جلسات توسّل، بسیار مغتنم بود و امسال علی‌القاعده محرومیم از این جلسات- از عبادت و تضرّع و خشوع در تنهایی غفلت نشود.»

‌حتی دیروز دفتر رهبر انقلاب از برگزاری متفاوت محفل انس با قرآن کریم ایشان خبر داد. در اطلاعیه دفتر رهبری آمده است: «مراسم امسال به دلیل دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر عدم برگزاری تجمعات، از طریق ارتباط تصویری با چندتن از قاریان ممتاز کشور در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. این مراسم روز شنبه ۶ اردیبهشت از ساعت ۱۸ آغاز و به صورت زنده از شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رسانه‌ ملی و حساب‌های رسمی KHAMENEI.IR در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود.»

‌یکشنبه هفته پیش رئیس‌جمهور در ستاد ملی مدیریت کرونا به طور رسمی از تعطیل بودن مساجد و مراسم‌ها تا نیمه اردیبهشت صحبت کرده بود: «ناچاریم به مردم بگوییم که شرایط قبلی را همچنان تا نیمه اردیبهشت ادامه دهید و قبل از نیمه اردیبهشت جلساتی را تشکیل می‌دهیم و وزارت بهداشت و درمان مطالعه و بحث می‌کند و شرایط کشور را در نظر می‌گیریم و اگر توانستیم تصمیم جدیدی را در آن مقطع اتخاذ می‌کنیم.»

‌جالب است که حتی خود مسئولان برگزاری این مراسم نیز، برگزاری آن را منوط به اعلام نظر نهایی مسئولان دانسته بودند. آن طور که جواد حیدری شاعر و مداح و مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان (که مدیر برنامه‌های حاج منصور ارضی است) در گفت‌وگویی در روز ۳ اردیبهشت با سایت عقیق (سایت تخصصی هیات‌های مذهبی) با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای جلسات مناجات‌خوانی شب‌های ماه رمضان حاج منصور ارضی در مسجد ارک گفته بود:

هم‌اکنون در این مسجد تونل بهداشتی و … نصب شده است و بنا داریم برروی یک فرش ۶ متری تنها ۴ نفر بنشینند و بیشتر جمعیت را در بیرون از مسجد مستقر کنیم، البته منتظر اعلام نظر نهایی مسئولان برای برگزاری جلسات هستیم.حالا باید منتظر وزارت بهداشت و مسئولان ستاد ملی کرونا باشیم که به طور رسمی در این زمینه اعلام نظر کنند چرا که اگر این کار قانونی صورت گرفته باید این حق برای سایرین هم باشد که تجمعات خود را برگزار کنند و اگر غیرقانونی صورت گرفته…

کدخبر: ۳۲۲۷۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر