کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۳۳۹
تاریخ خبر:

‌مجادله دامنه‌دار صداوسیما با استارتاپ‌ها

روزنامه هفت صبح | محمدجواد شکوری مقدم، مدیرعامل هلدینگ صبا ایده (آپارات، فیلیمو، سینماتیکت و…) در یک مصاحبه ویدئویی با برنامه تک‌شاخ از چالش‌های پلتفرم‌های ایرانی و مجادله دامنه‌دار صداوسیما با استارتاپ‌ها سخن گفته. از اینکه به‌‌رغم داشتن مجوز‌های لازم اجازه تبلیغات در صداوسیما را به آن‌ها نمی‌دهند. جواد شکوری مقدم متولد ۱۳۶۱ است و سال‌های پیش تجربه راه‌اندازی کلوب و میهن بلاگ و… را هم داشته. در ادامه بخش‌هایی از اظهارات او در این مصاحبه را می‌خوانید.

* اگر یوتیوب باز بود ما آپارات را راه‌اندازی نمی‏کردیم اما اگر اینطور بود، ما حتما کار دیگری می‏کردیم. موضوع این است که این فرصت در اختیار همه آدم‏هایی که در این کشور زندگی می‏کنند، وجود داشت و همان موقع هم شبیه سرویس آپارات چند سرویس دیگر بودند…رانت بود اما برای کسانی که در پاریس، آتن و استانبول بودند. نه نسبت به کسانی که در تهران و ایران زندگی می‏کردند. ما هم یکی بودیم مثل بقیه افرادی که در این کشور کار می‏کنند. ما فقط کمی زودتر شروع کردیم و مجموع دلایلی چون سرویس‌دهی بهتر، هوش تجاری ناشی از بوت استرپ باعث بقا و موفقیت ما شد.

* در تمام این دوران قوانین عقب‏تر از ما بوده‏اند. هنوز نمی‏دانیم مسئولیت محتوا با چه کسی است. همچنان برخی جاها در مرحله اول و برخی در مرحله دوم، مسئولیت محتوای بارگذاری شده را متوجه ما می‏دادند. در حالی که ما در آپارات ساختار مشخص و خیلی دقیقی برای کنترل محتوا داریم که مهم‌ترین بخش آن گزارش کاربری است.

در روز بیش ۱۰هزار گزارش کاربری دریافت می‏کنیم و این در حالی است که نزدیک به ۴۵میلیون کاربر منحصر‌به‌فرد، در ماه از آپارات بازدید می‏کنند و بالغ بر یک میلیون و ۱۰۰ هزار ویدئو در ۳۰روز بارگذاری می‏شود و این موضوع اصلا قابلیت کنترل دستی و چشمی را ندارد حتما باید سازوکاری را تعریف کرد که بهترین سازوکار در دنیا گزارش کاربر است که با اولویت‌بندی توسط یک تیم ۴۰ نفره از کنترلرهای محتوا کنترل می‌شوند.

* روش دوم پردازش تصویر است که در سال اول نداشتیم و در سال دوم آپارات این روش توسعه پیدا کرد. یک جور دیتکشن (تشخیص دهنده) تصاویر مستهجن به صورت خودکار است و حداکثر دو دقیقه بعد از بارگذاری محتوا بررسی و کنترل می‏شود.

* برخی کاربران یک چیزهایی را پیدا می‌کنند که مربوط به پنج یا شش سال پیش است. من بارها رفته‌ام و کنترل کرده‌ام که این ویدئویی که بارها درباره‌اش توئیت کرده‏اند، هیچ کس گزارش نکرده است و اگر گزارش صورت می‏گرفت به سرعت با توجه به سازوکار مشخص ترتیب اثر داده می‏شد.

* یکی از من می‏پرسید اگر نگذارند وارد بورس شوی چه می‌شود. گفتم هیچ چیزی نمی‏شود. همان کاری را می‏کنیم که تا دیروز می‏کردیم. اگر هم بگذارند برویم هرچه خیر و درست است، گاهی ممکن است فکر کنید چیزی دارد به شما اعتبار می‌دهد در حالی که شما به آن اعتبار می‌دهید یا برعکس. به هر حال ما کارمان را می‏کنیم.

* با ساترا (سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر) کار خود را شروع کردیم و رگولیشنِ سازمانی را زیر نظرصداوسیما پذیرفتیم و کار می‏کنیم و همیشه از روز اول از ایشان می‌پرسیدیم که شما از رشد ما خوشحال می‌شوید یا ناراحت؟ سوال ساده‌ای است.

بحث منطقی بود و اصلا بنای دعوا و کری خواندن نبود. پاسخی که می‏شنیدم این بود که حتما بله! ولی به صورت کاملا مشهود و روشن مثل خورشید، صداوسیما نه از رشد ما خوشحال می‌شود نه از پیشرفتمان ولی موضع ساترا اینگونه نیست و فکر می‌کنم دچار یک تضاد است. هم می‌خواهد ما رشد کنیم هم نمی‌داند جواب صداوسیما را چه بدهد. این خیلی غم‌انگیز است.

* عید امسال که سریال پایتخت پخش شد خیلی روی اینستاگرام تبلیغ کردند. یک سریال داشت یک سرویس خارجی را به صورت رایگان تبلیغ می‏کرد. ما یک سرویسی هستیم تحت رگولیشن این کشور و می‌خواهیم پول بدهیم و تبلیغ شویم ولی نمی‌توانیم یا نمی‌گذارند این کار را بکنیم. این یعنی چه؟ برخی جاها به من می‌گویند آقا شما خیلی تند حرف می‌زنید. علنی می‌گویند پررو هستید. می‌گویم آقا این‌طرف ماجرا که نیشگونی گرفته‏اند یا کبریت را زیردست ما گرفته‌اند و داریم می‌سوزیم را نمی‌بینید و وقتی من داد می‌زنم می‏گویید این چه کارآفرین خشن و پر رو و تخسی است! این را نمی‌بینند که چقدر برای ما درد دارد.

* ما یک سریال به نام جیران را با همکاری نماوا سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و آقای حسن فتحی در حال ساخت آن هستند. سریالی در کلاس شهرزاد و کار خوبی است. تهیه‌کننده با شهرک غزالی قرارداد دارد که برای تولید بروند. شروع به بازسازی و تولید کرده‌اند و صداوسیما فهمیده است که این کار برای فیلیمو و نماوا است، با وجود قرارداد جلوی کار ما را گرفته است.

من سوالم این است که چرا با ما این کار را می‌کنند؟ من نباشم یکی دیگر. دیگری نباشد دیگری. من از طرف فیلیمو و آپارات حرف نمی‌زنم از طرف جوانی حرف می‌زنم که ۱۸ سال است زندگی‌اش را در این کار گذاشته است. چرا ما را دوست ندارید؟ دنبال چه هستید؟

* ما در کشور یا باید خدمات از این جنس مثل دیجی کالا و اسنپ و …را حمایت کنیم و کار را به دست جوانانی از قلهک و پاسداران و سیدخندان و کرمان بدهیم یا اینکه خدمات را از کسی در منهتن یا تل آویو بگیریم. گزینه سومی وجود ندارد که فکر می‌کنند یک بخش خصولتی یا خودی یا هر چه اسمش را می‏گذارند این کار را انجام بدهد.

* تولید محتوای اختصاصی اتفاقی بوده است که در وی‌او‌دی‏های بین‌المللی و لوکال همه دنیا افتاده. کاربری که اشتراک خریده است. نیاز دارد که هر ماه به او محتوا وخدمات جدیدی بدهیم. اگر اینطور نباشد احساس می‌کند سرویس، سرویس زنده‌ای نیست. ما به شکل صنعتی سریال نمی‌ساختیم؛ ما این کار را از نهنگ آبی که پروژه اولمان بود شروع کردیم و تجربه خوبی بود و برخی پروژه‏ها مثل مانکن، دل و هیولا را از تهیه‌کننده‌هایی که کار را ساخته‌اند، خریداری کرده‌ایم. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده کنداکتور سریال‏هایمان تا زمستان ۱۴۰۰ مشخص است.

* اکران آنلاین حول و حوش خرداد بود که شروع شد. سینماها دچار بحران جدی شده بودند و صاحبان محتوا و فیلم‏ها دچار بحران شده بودند و نمی‌توانستند فیلم‌هایشان را نشان بدهند. این کار را شروع کردیم، فیلیمو و نماوا تا امروز ۹۸۰هزار بلیت فروخته‌اند. نزدیک به ۲ و نیم میلیون نفر حداقل مخاطب این فیلم‌ها بوده‌اند و درآمد آن به صاحبان محتوا برگشته است تا چرخه سینما بتواند حیات خودش را حفظ کند.

مطابق با آمار سینما تیکت که سال پیش به‌صورت کامل به مجموعه سرویس‌های صباایده اضافه شد در شهریور سال گذشته حدود ۳۸۰هزار بلیت فروخته است و در شهریور امسال حدود ۸هزار بلیت یعنی فروش سینما حدودا ۲درصد سال قبل است. این خسارت بزرگی است و فکر می‌کنیم توانستیم یک کمک نسبتا خوبی به فضای اقتصاد سینمای کشور کنیم.

* پرفروش‌ترین اندروید باکس دیجی کالا با گزارشاتی که داریم فیلیمو باکس است. در ماه ۳میلیارد دقیقه واچ تایم در کل فیلیمو داریم و دنبال این هستیم که بخش جدی از زمان تماشا را به سوی تصاویر بزرگ (بیگ اسکرین) اختصاص بدهیم.

کدخبر: ۳۵۱۳۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر