کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۵۱۴
تاریخ خبر:

‌ماجرا‌ی صدای مهیب‌ در بادرود و سقوط خبرساز پهپاد

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | شامگاه شنبه، خبری مبنی بر شنیده شدن یک صدای مهیب در آسمان بادرود و در نزدیکی تاسیسات اتمی نطنز منتشر شد و کمی بعد، یعنی صبح روز یکشنبه، خبر دیگری مبنی بر سقوط یک پهپاد در ارتفاعات کوهرنگ چهارمحال و بختیاری منتشر شد. ماجرای آن صدا و این سقوط چه بود و آیا بادرود و کوهرنگ ارتباطی به وین داشتند؟

در دقایق اولیه شنیده شدن صدای انفجار شامگاه شنبه در نزدیکی نطنز، خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا نوشت انفجار در فاصله ۲۰‌کیلومتری تاسیسات هسته‌ای این شهر رخ داده است. خبرگزاری تسنیم شدت انفجار را تایید کرد و نوشت شدت انفجار به‌حدی بود که موج آن باعث آسیب به درب بعضی خانه‌ها شده است.

خبرگزاری فارس هم اذعان کرده «شنیده‌‎های غیررسمی از انهدام یک پهپاد ناشناس حکایت دارد و نور شدیدی همزمان در آسمان دیده شده.» روایت یاسر جبرائیلی روزنامه‌نگار اصولگرا از چهره‌های مدیریتی فعلی مجمع تشخیص هم عجیب بود که در توئیتر خود نوشته بود: «سایت هسته‌ای نطنز آسیبی ندیده و پدافند بادرود اهدافی را ساقط کرده که مقامات مرتبط توضیح خواهند داد.»

اما روایت رسمی این شد که نور نیوز، رسانه نزدیک به شورای‌عالی امنیت ملی خبرهای قبلی را تکذیب و اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از منطقه، شلیک موشک پدافندی در آسمان منطقه بادرود با هدف آزمایش واکنش سریع نسبت به تهاجم احتمالی شلیک و با هدایت سایت پدافندی منطقه در آسمان منفجر شده است.

امیر تقی‌خانی سخنگوی ارتش هم انفجار را یک رزمایش خواند و گفت: ساعتی پیش برای ارزیابی آمادگی میدانی، یکی از سامانه‎های موشکی منطقه آزمایش شد. این‎گونه تمرینات با هماهنگی کامل شبکه یکپارچه پدافندی صورت می‎گیرد و جای نگرانی وجود ندارد.
البته که این روایت رسمی با سوالاتی همراه بود.

مثل اینکه فرماندار نطنز در همان دقایق اولیه انفجار به خبرگزاری فارس گفته بود هیچ اطلاعی از جزئیات این حادثه ندارد و گویا او نیز از این ماجرا باخبر نبوده است. با این حال ممکن است این موضوع یعنی عدم اطلاع مقامات دولتی نیز بخشی از سناریوی این رزمایش بوده باشد.
اما نکته جالب این بود که برخی رسانه‌ها صبح روز یکشنبه از پیدا شدن یک فروند پهپاد در شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری خبر داده‌اند.

در تصاویری که منتشر شده، یک هلیکوپتر در حال جا به جایی این پهپاد از روستای میهه در شهرستان کوهرنگ است. روزنامه همشهری هم در حساب توئیتر خود نوشته است پرنده موجود در تصاویر شبیه به پهپاد ایرانی سیمرغ و آر کیو ۱۷۰ آمریکایی است. البته مقامات مسئول توضیح دادند که این دو اتفاق ربطی به هم نداشته است. به گفته آن‌ها پهپادی که در کوهرنگ سقوط کرده است؛ پهپادی بوده برای بارورسازی ابرها و روز پنجشنبه دچار سانحه شده بوده و صرفا روز یکشنبه، عملیات جابه‌جایی آن صورت گرفته است.

با این حال به طور طبیعی، مقامات رژیم صهیونیستی و نیز بازوهای رسانه‌های آن‌ها در توئیتر تلاش کردند که این اتفاقات را به نفع خود مصادره کنند که برای اطلاع شما بخشی از آن‌ها را نقل قول می‌کنیم. ‌ به طور مثال آنطور که سایت ایندیپندنت فارسی گزارش داده الون شوستر معاون وزیر دفاع رژیم صهیونیستی از اظهارنظر مستقیم درباره منشاء صدای انفجار اخیر در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز خودداری کرد و گفت:

«ما از یک مرد نمی‌پرسیم که در شب چه کرد، اما در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا انگیزه‌های جهانی را با ابزارهای دیپلماتیک تغییر دهیم.» او روز یکشنبه ۱۴ آذر به یک رادیو اسرائیلی گفت: «چه چیزی به نطنز اصابت کرد؟ من نمی‌توانم بگویم.» معاون وزیر دفاع اسرائیل در ادامه مدعی شد: «ما در گذشته علیه دشمنان خود از زور استفاده کرده‌ایم و متقاعد شده‌ایم که در شرایط وخیم، نیاز به اقدام با استفاده از ابزارهای نظامی وجود دارد.»

چنین اظهاراتی مصادف شده با این خبر که داوید بارنئا، رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل موساد، برای مذاکره با نمایندگان ارشد دولت آمریکا در خصوص ایران به آمریکا سفر کرده است. آنطور که رسانه روسی اسپوتنیک خبر به نقل از تایمز اسرائیل خبر داده: براساس اطلاعات رسانه‌های اسرائیلی رئیس موساد دولت آمریکا را متقاعد خواهد کرد که توافق موقت با ایران منعقد نکند که در آن بازگشت کامل ایران به اجرای همه وظایف و شرایط برجام ذکر نشده باشد.

رئیس موساد در عین حال می‌خواهد حمایت بین‌المللی را برای اجرای تحریم‌های سختگیرانه علیه تهران به‌دست آورد.بر اساس اطلاعات رسانه‌ها، این مقام اسرائیلی همچنین تاکید کرد که اگر معاهده با ایران به‌دست آید، اسرائیل خودش را مقید به مفاد آن نخواهد دانست و به مخالفت با فعالیت‌های هسته‌ای تهران ادامه خواهد داد.علاوه بر این قرار است رئیس موساد اطلاعات جدیدی در خصوص برنامه‌ای هسته‌ای ایران در اختیار طرف آمریکایی قرار دهد.

از وین چه خبر؟
دیروز یک مقام ارشد وزارت خارجه، بدون ذکر نام اطلاعاتی در مورد مذاکرات وین را منتشر کرده است. وی با بیان اینکه «از پیش مشخص بود که قرار نیست در این دور از گفت‌وگوها به نتیجه نهایی رسید.» و نیز اینکه «متن پیشنهادی ایران مبتنی و بر اساس پیش‌نویس ۶ دور قبل بوده است» گفت که طرف‌های غربی با تصور اعطای امتیازات اندک و دریافت امتیازات حداکثری به وین آمدند و از متون پیشنهادی و خواسته‌های روشن جمهوری اسلامی ایران رضایت کامل نداشتند.

او با اشاره به اینکه مذاکرات هفته آینده نیز ادامه خواهد یافت، گفت: «البته پیش‌نویس‌هایی دیگری نیز وجود دارد که نظرات ما در ادامه در قالب این پیش‌نویس‌ها ارائه خواهد شد. نحوه و زمان راستی‌آزمایی و موارد مربوط به دریافت ضمانت عدم خروج مجدد آمریکا از توافق از جمله مواردی است که در ادامه مطرح خواهد شد.»به گفته این مقام وزارت خارجه یکی از نکاتی که در گفت‌وگوها با طرف مقابل مورد تأکید قرار گرفته، این است که کلیه تحریم‌های وضع‌شده در چارچوب سیاست فشار حداکثری با هدف روشن از میان برداشتن برجام طراحی شده و از این رو تمام این تحریم‌ها با برجام در ارتباط هستند.

باقری: عقب نمی‌نشینیم
مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین بیان داشت که تهران بر لغو تحریم‌های ظالمانه آمریکا تاکید دارد و از مواضع خود عقب نمی نشیند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، علی باقری کنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنسا ایتالیا گفت: جمهوری اسلامی ایران از خواسته های خود در مسیر فعال‌سازی دوباره قرارداد هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و لغو تحریم ها عقب نشینی نخواهد کرد. باقری کنی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این آمریکا بود که در سال ۲۰۱۸ از توافق خارج شد، بنابراین واشنگتن باید گام نخست را بردارد .

روایت فارس از پیشنهادهای ایران
دیروز یک منبع مطلع در گفت‌وگو با خبرنگار فارس هم درباره این دور از مذاکرات در وین و پیشنهاداتی که ارائه شد اطلاعاتی داده و گفته: پیشنهادات هیأت ایرانی بر مبنای متن به دست آمده در ۶ دور مذاکره قبلی در وین بود البته با این تفاوت که مواردی به متن قبلی افزوده شد و بخش‌هایی از آن که برخلاف نص‌صریح برجام بود حذف و در نهایت در قالب دو سند در اختیار طرف مقابل گذاشته شد.

کدخبر: ۴۲۹۵۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر