کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۷۴۸
تاریخ خبر:

‌ماجرای محله شیخ جراح و دروازه باب‌العامود

روزنامه هفت صبح | فلسطین و به طور مشخص شهر قدس، جمعه آخر ماه رمضان را با التهاب شدید و تنش شدید میان فلسطینی‌ها و نیروهای‌اسرائیلی گذراند.

* یک: ماجرای شامگاه جمعه، از افطار آغاز شد. افطاری جمعی در حیاط مسجد‌الاقصی که در ماه رمضان مرسوم است ولی افطار جمعه‌شب با خانواده‌های ساکن محله شیخ‌جراح برپا شده بود. محله‌ای که یکی از کانون‌های تنش جدی رمضان امسال میان فلسطین و اسرائیل است.

* دو: اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تا دیوار شرقی، بخش قدیمی قدس پیشروی کرد. آن‌طرف این دیوار، شامل کل محوطه مسجد‌الاقصی و بیت‌المقدس‌شرقی، منطقه‌ای به وجود آمد که طبق توافقی مقرر شد که دولت اردن آن را اداره کند. در آن زمان دولت اردن هاشمی، توافقی کرد با چند خانواده یا بهتر است بگوییم خاندان فلسطینی که مجموعا ۵۰۰ نفر جمعیت دارند تا در محله شیخ جراح سکونت کنند.

این خانواده‌ها، خودشان آواره بودند و خانه‌های اصلی‌شان جزو مناطقی بود که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ اشغال کرده بود. محله شیخ‌جراح، محله‌ای است در شمال شهر قدیمی قدس و به نام پزشک صلاح الدین ایوبی است؛ سردار مسلمان شهیر جنگ‌های صلیبی.

* سه: اشغالگری البته بعد از سال ۱۹۴۸ هم ادامه پیدا کرد و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ آن‌قدر پیشروی کرد که کل بیت‌المقدس به منطقه اشغالی تبدیل شد. از این زمان فشار اسرائیلی‌ها به اهالی محله شیخ جراح آغاز شد. آن‌ها اصرار کردند که فلسطینی‌های ساکن این منطقه باز هم باید آوار شوند تا اسرائیلی‌ها بتوانند در این محله شهرک‌سازی کنند. هدف ساخت ۸ برج ۱۲ طبقه است در منطقه‌ای که در حال‌حاضر خانه‌هایی یک طبقه دارد در میان باغچه‌هایی پر از درخت زیتون. به‌تازگی دیوان عالی اسرائیل بعد از کلی دعوای حقوقی به نفع اشغالگری رای داده است.

* چهار: ادامه اشغالگری و البته ساخت بزرگ‌ترین شهرک در بیت‌المقدس‌شرقی، جایی که حتی سازمان‌ملل هم می‌گوید به طور غیرقانونی اشغال شده است، یکی از دلایل اعتراضات این روزهای فلسطینی‌هاست. دلیل دیگری هم البته وجود دارد.

* پنج: منطقه قدیمی قدس که منطقه مقدس سه دین ابراهیمی است چند دروازه دارد ولی مهم‌ترین دروازه، نامش باب العامود است. عمودی را رومی‌ها آنجا نصب کرده‌بودند و به همین دلیل این دروازه که سلطان سلیمان در سال ۱۵۳۸ آن را احداث کرد را باب العامود نامید. این دروازه البته نام‌های دیگری هم دارد. از آنجا به سمت نابلس می‌روند و برای همین باب‌نابلس هم نامگذاری شده و ماشین‌های دمشق هم در گذشته از آنجا مسافر سوار می‌کردند و برای همین به آن باب‌دمشق می‌گویند. به اینجا البته میدان شهدا هم می‌گویند چرا که در انتفاضه قدس، فلسطینی‌ها در این منطقه ۲۰ شهید دادند در ۲۴ ماه.

* شش: باب العامود البته فقط یک گذرگاه نیست. محلی هم هست برای سکونت و اقامت. فلسطینی‌ها به‌خصوص در ماه رمضان روی پله‌های آن می‌نشینند، وقت می‌گذرانند، نماز تراویح می‌خوانند و حتی بغل آن بساط می‌کنند و غذا می‌فروشند. اسرائیلی‌ها از این موضوع خرسند نیستند.

سیاست‌ آن‌ها یهودی‌سازی قدس است و البته مدعی هستند که نسبت به امنیت یهودی‌هایی که از این گذرگاه می‌روند به دیوار براق یا دیوار ندبه نگرانند. برای همین هم شب اول ماه رمضان موانعی در این منطقه ایجاد کردند. فلسطینی‌ها تاکنون اعتراضات زیادی نسبت به این موضوع کردند و موفق شدند اسرائیلی‌ها را مجبور کنند که موانع را بردارند.

* هفت: این کار البته بدون هزینه اتفاق نیفتاده. فقط شامگاه جمعه بر اثر حمله نیروهای اسرائیلی به آن افطار جمعی، ۲۰۵ فلسطینی زخمی شدند. در پاسخ‌های فلسطینی‌ها به تجاوزات اسرائیلی‌ها هم عده‌ای شهید و زخمی شدند. من‌جمله همین دو روز پیش در شمال کرانه باختری، ۲ نفر از یک تیم سه نفره که قصد حمله به یک پایگاه نظامی را داشتند به شهادت رسیدند و یک نفر زخمی شده است.

کدخبر: ۳۸۸۷۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر