کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۵۸۶
تاریخ خبر:

‌لیگ قهرمانان آسیا، استقلال را ‌متحول می‌کند؟

روزنامه هفت صبح | لیگ قهرمانان آسیا برای استقلال از بامداد جمعه آغاز خواهد شد و شاگردان فرهاد مجیدی در اولین گام مقابل یکی از مدعیان صعود از این گروه یعنی الاهلی عربستان قرار می‌گیرند. وضعیت استقلال در حال حاضر خوب به نظر می‌رسد و دست مجیدی برای چیدن ترکیب دلخواهش کاملا باز است.

با توجه به بازی‌های آخر این تیم در لیگ برتر به نظر می‌رسد استقلال بازی مقابل الاهلی را با این ترکیب آغاز کند: رشید مظاهری، سیاوش یزدانی، محمدحسین مرادمند، محمد نادری، احمد موسوی، مسعود ریگی، فرشید اسماعیلی، وریا غفوری، هروویه میلیچ، ارسلان مطهری و مهدی قایدی. البته ممکن است موسوی روی نیمکت بنشیند و وریا غفوری به جای او در خط دفاع بازی کند تا جا برای بازی کردن شیخ دیاباته هم باز شود. بازی کردن بابک مرادی به جای فرشید اسماعیلی هم دور از ذهن نیست.

*** الاهلی، پرحاشیه اما خطرناک
در تیم حریف بازیکنان نام‌آشنایی حضور دارند. معروف‌ترین آنها برای فوتبالی‌های ایران، عمر السوما است که سابقه گلزنی به خیلی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا و به تیم ملی ایران در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی را هم دارد. البته او هنوز صددرصد آماده نیست و ممکن است از ابتدا در ترکیب الاهلی قرار نگیرد‌ اما حتی در غیاب او الاهلی مهاجم بزرگ دیگری دارد که از السوما هم شناخته‌شده‌تر است.

امبایه نیانگ مهاجم تیم ملی سنگال که سابقه بازی در آث‌میلان، جنوا، واتفورد و تورینو را هم دارد و چند هفته پیش به صورت قرضی از تیم رن فرانسه به الاهلی پیوسته است. دیگر بازیکنان مهم الاهلی، لوکاس لیمای برزیلی، الکساندرو میتریتای رومانیایی و سلمان المعاشر و مهند العسیری عربستانی هستند‌ اما چیزی که مشخص است، این است که الاهلی آن تیم قدرتمند دو سه سال گذشته نیست و از سال قبل درگیر مشکلات و حاشیه‌هایی شده که هنوز از شر آنها خلاص نشده و حتی در لیگ عربستان هم مدعی قهرمانی به شمار نمی‌رود.

*** ناآماده‌ها، امید اول استقلال
استقلال در اولین مسابقه از لیگ قهرمانان آسیا جدال حساسی را با الاهلی عربستان برگزار خواهد کرد. این بازی با توجه به اینکه در کشور عربستان برگزار می‌شود و به نوعی الاهلی میزبانش است، مسابقه سختی برای آبی‌ها محسوب می‌شود. با این حال استقلال نقاط قوتی دارد که الاهلی نیز از آن ترس دارد و می‌تواند به سود نماینده ایران تمام شود.

یکی از این نقاط قوت خط حمله قدرتمند استقلالی‌ها است. آبی‌های تهرانی در خط حمله خود شیخ دیاباته، مهدی قایدی و ارسلان مطهری را در اختیار دارند که نفرات باتجربه‌ای محسوب می‌شوند و سال گذشته یکی از خطرناک‌ترین مثلث‌های هجومی فوتبال آسیا بودند. نکته قابل توجه درباره این سه مهاجم استقلال این است که سال گذشته آنها در لیگ قهرمانان آسیا مقابل الاهلی عربستان به میدان رفتند و حتی گل هم زدند.

در بازی رفت دور گروهی لیگ قهرمانان که با برتری ۲ بر یک نماینده عربستان مقابل استقلال همراه بود، ارسلان مطهری تک‌گل آبی‌ها را به ثمر رساند. در بازی برگشت اما استقلال ۳ بر صفر الاهلی را شکست داد که در آن بازی مهدی قایدی گل اول و شیخ دیاباته گل سوم استقلال را وارد دروازه حریف کردند.

به عبارت بهتر هر سه مهاجم اصلی استقلال سال گذشته دروازه الاهلی را باز کردند و همین موضوع باعث نگرانی حریف عربستانی از خط حمله زهردار نماینده ایران خواهد شد. البته این بازیکنان در هفته‌های اخیر در شرایط آرمانی نبودند و فاصله زیادی با روزهای خوب‌شان داشتند اما آنها همچنان امید اول استقلال برای موفقیت در آسیا هستند.

*** ماموریت فرهاد؛ شکستن طلسم ۹ ساله
استقلال به عنوان یکی از نمایندگان ایران باید بامداد جمعه نخستین بازی خود را مقابل الاهلی عربستان برگزار کند. آبی‌پوشان تهرانی در حالی پا به این دیدار می‌گذارند که آخرین بردشان در هفته اول مرحله گروهی این رقابت‌ها به سال ۲۰۱۲ برمی‌گردد و پس از آن هیچ وقت این اتفاق تا به امروز تکرار نشده است.

به عبارتی دیگر فرهاد مجیدی برای پایان بخشیدن به طلسمی که ۹ ساله شده است، باید اقدام کند.آبی‌پوشان تهرانی در سال ۲۰۱۲ موفق شدند با تک گل گوران یرکوویچ از سد الریان قطر در خاک قطر بگذرند و بردی شیرین را جشن بگیرند. سال بعد جدال با همین تیم با تساوی ۳-۳ تمام شد.

جی لوید ساموئل، آرش برهانی و جواد نکونام گلزنان تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی در آن دیدار بودند. در سال ۲۰۱۴ استقلال در خانه با یک گل به الشباب عربستان نتیجه را واگذار کرد. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ آبی‌پوشان پایتخت‌نشین جواز حضور در مرحله گروهی را به دست نیاوردند. تا اینکه در سال ۲۰۱۷ این انتظار تمام شد و استقلال به مصاف میزبان خود الاهلی امارات رفت و با نتیجه ۲ بر یک نتیجه را واگذار کرد. امید ابراهیمی زننده تک گل نماینده کشورمان بود.

در سال ۲۰۱۸ الریان بار دیگر در خانه از استقلالِ وینفرد شفر پذیرایی کرد اما این مسابقه به تساوی ۲ - ۲ منجر شد. رودریگو تاباتا به اشتباه و علی قربانی در دقیقه ۸۸ گلزنان استقلال بودند. سال بعد اما در قطر شکستی تلخ در انتظار پیرمرد آلمانی بود. آبی‌پوشان با سه گل به میزبان خود الدحیل باختند و فصل را بد شروع کردند.

نهایتا به سال ۲۰۲۰ می‌رسیم. جایی که استقلال در عراق به مصاف الشرطه رفت و با نتیجه یک - یک متوقف شد. سرمربی استقلال در آن مسابقه فرهاد مجیدی بود. فرهادی که حالا باید اجازه نهمین شروع بدون برد را ندهد و خاطره سال ۲۰۱۲ را تکرار کند. حریف آنها الاهلی عربستان است.

*** آمار خوب استقلال مقابل الاهلی
الاهلی در اکثر بازی‌ها نتوانسته مقابل استقلال نتیجه بگیرد. تاکنون تیم عربستانی چهار بار مقابل آبی‌پوشان پایتخت قرار گرفته ولی تنها یک بار برنده شده است. تیم ایرانی در سه بازی برنده بوده و همیشه مقابل الاهلی دست بالا را داشته است. آخرین تقابل این دو تیم هم فصل گذشته انجام شد که با برتری ۳برصفر استقلال همراه بود.

*** الدحیل شانس اول صعود؟
دیگر بازی این گروه حدود سه ساعت قبل از بازی استقلال و الاهلی، بین الدحیل قطر و الشرطه عراق برگزار می‌شود. در نگاه اول پیروزی تیم مدعی و پرستاره قطری قطعی به نظر می‌رسد. این تیم آنقدر ستاره و مهره تاثیرگذار دارد که از همین حالا شانس اول صعود از مرحله گروهی به عنوان تیم صدرنشین به شمار می‌رود.

مهدی بن عطیه، علی کریمی، کریم بوضیاف، علی کریمی، معز علی، ادمیلسون، لوئیز جونیور، محمد مونتاری، میشل اولونگا، دودوی بزریلی و عاصم مادیبو شاخص‌ترین بازیکنان الدحیل هستند که تقریبا تیمی کامل را تشکیل می‌دهند. اگر اتفاق خاصی نیفتد، تیم قطری می‌تواند بازی اول خود مقابل نماینده عراق را با پیروزی پشت سر بگذارد.

کدخبر: ۳۸۳۵۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر