کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۷۸۸۷
تاریخ خبر:

‌لذت متفاوت ‌آفرودسواری با پیکاپ بنز!

روزنامه هفت صبح | مرسدس از زمان رونمایی کلاس X در جولای ۲۰۱۷ امید زیادی داشت تا بتواند در این بخش از بازار هم نماد خودروی همه‌چیز تمام باشد. حتی بسیاری آن را نخستین پیکاپ لوکس اروپایی می‌دانستند‌ اما کلاس X در طول دوران کوتاه فعالیت حرفه‌ای خود به خوبی عمل نکرد و سود سرشار مد نظر ژرمن‌ها را به ارمغان نیاورد.

این پیکاپ مغرور ژرمن در ۹ ماهه‌‌ اول حضورش تنها ۱۰ هزار دستگاه فروش داشت. در سال ۲۰۱۸ هم در بازارهای اروپا، استرالیا و آفریقای‌جنوبی که مرسدس بازاریابی سنگینی را در آنها انجام داده بود تنها ۱۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه فروخت. اینگونه بود که طبق اخبار موجود آخرین سری از این خودرو در می ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) تولید خواهد شد و کلاس X به تاریخ خواهد پیوست. لازم به ذکر است که این خودرو هیچگاه در بازار آمریکای شمالی عرضه نشد.

نمونه‌ای از این خودرو که در ایران موجود است، به صورت گذر موقت تردد دارد و تصاویرش توسط پیمان جهانی ثبت شده است. کلاس X محصول مشترک نیسان و مرسدس بود و از این رو شباهت بین آن و نیسان ناوارا زیاد است. با این حال طراحی خارجی کلاس X بیشتر شبیه ‌ رنو آسکالان است.

نمای عقب ساده‌‌ این خودرو یکی از دلایل شکست آن به شمار می‌آید که اصلاً حس یک مرسدس اصیل را القا نمی‌کند.
X200 جزو نرم‌ترین پیکاپ‌ها در بازه قیمتی ۴۷ تا ۵۸ هزار پوند است. سیستم چهارچرخ متحرک دائمی آن کیفیت بالایی دارد. راننده‌‌ کلاس X می‌تواند از بین این حالت‌های رانندگی انتخاب کند: سه حالت رانندگی شامل: فورمت برای استفاده در آسفالت، اچ‌فور برای خارج جاده و ال‌فور برای مسیرهای سخت به کار می‌رود.

در حالت فورمت قدرت به نسبت ۴۰:۶۰ در جلو و عقب تقسیم می‌شود، در عین حال قفل دیفرانسیل عقب نیز در مواقع پایین آمدن از شیب کمک زیادی به راننده می‌کند. X200 همچنین دارای حالت‌های داینامیک سلکت با امکان انتخاب کامفورت، اکو، اسپرت، منیوآل و آفرود است که در هر حالتی قابل استفاده است. البته حالت آفرود تنها در حالت‌های اچ‌فور و ال‌فور قابل استفاده است.

مرسدس بنز تنها یک پیشرانه‌‌ بنزینی را برای این خودرو در نظر گرفت: پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر با ۱۶۵ اسب بخار قدرت. نیروی تولیدی آن توسط جعبه‌دنده شش سرعته دستی یا هفت سرعته خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این موتور در برابر رقبای X200 ضعیف به نظر می‌رسد و اصلاً نمی‌توان آن را در برابر پیکاپ‌های آمریکایی قرار داد.

در طراحی کابین هم نسبت به مرسدس‌های روز طراحی کلاس X قدیمی به نظر می‌رسد و به خصوص شیفتر جعبه‌دنده ساد طراحی شده است. تریم نوک‌مدادی مرسدس اما نسبت به رقبا از شکوه و جلوه بیشتری برخوردار است. تکنولوژی‌های متنوعی برای این ماشین درنظر گرفته شده ‌ که سیستم ترمزگیری اضطراری خودکار، نگهداری خودرو در بین خطوط و سیستم شناسایی تابلوهای راه از جمله آنها هستند.

کدخبر: ۳۷۷۸۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر