کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۰۷۵
تاریخ خبر:

‌لاگونای کوپه؛ کم‌فروغ‌ترین ستاره رنو در ایران

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان به سراغ گزینه‌های مختلفی در بازار رفت؛ از خودروهای صفری مثل مزدا ۳ نیو، پژو ۵۰۸، سوزوکی گرندویتارا و دیگنیتی صفر گرفته تا نسخه‌های کارکرده هیوندای توسان، کیا اپتیما، میتسوبیشی ASX و دی‌اس ۵ ال اس.

اگر هم اهل خودروهای اسپرت باشید تویوتا GT86 و هیوندای جنسیس کوپه در دسترس است‌ اما شاید هم بد نباشد که به رنو لاگونای کوپه فکر کنید. خودرویی که در دوره طلایی واردات خودرو در اوایل دهه ۹۰ شمسی از سوی نگین خودرو وارد بازار ایران شد اما در جلب نظر مشتریانی که امکان خرید گزینه‌های متنوع داشتند ناکام ماند. در این گزارش مزایا و معایب این مدل رنو که در سال ۲۰۱۵ با صنعت خودرو خداحافظی کرد را بررسی می‌کنیم.

چرا بخریم؟
طراحی زیبا: نمای جلوی لاگونا طبق زبان طراحی قبلی رنو، قبل از زبان طراحی تلیسمان و کولیوس، انجام شده که تا به حال نظیر آن را در دیگر خودروها ندیدیم. این مزیت اصلی طراحی لاگونای کوپه نسبت به رقیبی همچون کیا سراتوی کوپ است که آنقدر اصل و کپی چینی آن را دیده‌ایم که دیدن دوباره‌اش چندان هیجانی برنمی‌انگیزد.

نمای عقب با چراغ‌های باریک نیز مرسدس بنزهای روز را به ذهن متبادر می‌کند که با دو خروجی اگزوز مشکی تکمیل می‌شود. به نظر نمی‌رسد لاگونا خودرویی باشد که حداقل در کوتاه‌مدت حاضر نباشید ریختش را ببینید!

پیشرانه قدرتمند: لاگونای کوپه در قوی‌ترین تیپش وارد ایران شد که به پیشرانه ۳٫۵ لیتری معروف گروه رنو-نیسان مجهز شده؛ یعنی همانی که پیشتر آن را در نیسان مورانو و رنو لتیتود هم دیده بودیم. این پیشرانه در دو خودروی دیگر مجبور بود جور بدنه سنگین آنها را بکشد اما وزن کمتر لاگونا باعث شده تا شتاب ۷٫۵ ثانیه‌ای را در این خودروی فرانسوی ببینیم که نسبت به هم‌قیمت‌هایش مناسب است. این پیشرانه قادر است ۲۴۰ اسب بخار نیرو و ۳۳۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند که آن را از طریق گیربکس شش سرعته اتومات تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

هندلینگ خوب: اگرچه نمی‌توان هندلینگ لاگونای کوپه را چیزی در حد محصولات میتسوبیشی دانست اما نسبت به خیلی ‌ دیگر خودروهای دیفرانسیل جلو، لاگونای کوپه چسبندگی خوبی از خودش در مسیرهای مختلف نشان می‌دهد.

چرا نخریم؟
کابین ساده: انواع رقبای چینی، کره‌ای و ژاپنی در این بخش می‌توانند برتری خود را به رخ کوپه‌ رنو بکشند. متاسفانه اصلاً کابین لاگونا کوپه نمای زیبایی ندارد و سادگی زیاد باعث شده تا خودروهای داچیا را به یاد بیاوریم. لاگونای کوپه حتی صفحه نمایشگر هم ندارد. البته از حق نگذریم سیستم صوتی JBL آن کیفیت صدای خوبی را ارائه می‌دهد.

حساسیت بالای پیشرانه: بله گفتیم که پیشرانه لاگونای کوپه سرحال و پرتوان است اما این اصلاً به آن معنا نیست که توجه و نگهداری نمی‌خواهد. اگر حواستان به دمای موتور نباشد یا مشکلی در سیستم خنک‌کننده‌ این موتور پیش بیاید این مسئله می‌تواند سبب آسیب دیدن موتور و تغییر شکل سرسیلندر شود که با هزینه کم قابل رفع نیست. همچنین استفاده از سوخت بی‌کیفیت در این موتور می‌تواند به کاتالیزور آسیب زده و باعث شود که پودر سرامیکی از کاتالیزور وارد موتور شود.

کمبود قطعات: وقتی قطعات رنو تلیسمان و فولکس‌واگن پاسات در بازار به دشواری پیدا می‌شود چگونه انتظار دارید که به راحتی بتوانید قطعه مورد نیاز لاگونای‌تان را پیدا کنید؟ اگر اهل رانندگی پرخطر هستید و آمار تصادف‌های‌تان بالاست بهتر است به سراغ رقبای کره‌ای لاگونای کوپه بروید.

کدخبر: ۴۲۴۰۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر