کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۵۶۲
تاریخ خبر:

‌قیمت جدید بلیت هواپیما در دوران کرونا

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | خریداران بلیت هواپیما با دو خبر تازه روبه‌رو هستند؛ اولی می‌گوید از اول آبان‌ماه؛ یعنی حدود دو هفته دیگر شرکت‌های هوایی ملزم هستند تنها برای ۵۰ تا ۶۰درصد ظرفیت هواپیماهایشان بلیت‌فروشی کنند. این تصمیم به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی و وسواس بیشتر در مورد سلامتی مسافران گرفته شده است.

این اتفاق روی خبر دوم هم تاثیر می‌گذارد و اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم، باید از افزایش قیمت‌های بلیت هواپیما حرف بزنیم. عامل دیگری که روی افزایش قیمت بلیت هواپیما اثر گذاشته، نرخ دلار است. قیمت بلیت هواپیما آخرین‌بار در خردادماه امسال و به بهانه شیوع کرونا و کاهش درآمد شرکت‌های هواپیمایی، افزایش پیدا کرده بود.

*** قیمت جدید بلیت هواپیما
نرخ جدید بلیت هواپیما قرار است از اول آبان‌ماه اجرایی شود. بر اساس این نرخ‌نامه، تعداد پروازهای با قیمت بالای یک میلیون تومان افزایش چشمگیری داشته و در بیشتر مسیرها، حداکثر قیمت بلیت بالای یک میلیون تومان است. همچنین حداقل قیمت بلیت نیز در چند مورد ۵۰۰ هزار تومان و در سایر موارد ۶۰۰ تا ۷۰۰هزار تومان نرخ‌گذاری شده است. گران‌ترین قیمت بلیت برای مسیر تبریز- بندرعباس با حداکثر قیمت دو میلیون و ۶۷۴هزار و ۲۰۰تومان بوده، همچنین مسیر کرمانشاه- بندرعباس در حداکثر قیمت خود دو میلیون و ۶۰هزار تومان تعیین شده است.

قیمت بلیت کیش- تبریز نیز جزو بلیت‌های بالای دو میلیون تومان بوده و با نرخ دو میلیون و ۵۷۱هزار و ۳۰۰تومان به فروش می‌رسد. بلیت پرواز ماهشهر- مشهد هم دو میلیون و ۳۰هزار تومان به مشتریان فروخته خواهد شد. در سایر پروازها نیز حداکثر قیمت بالای یک میلیون تومان است که به عنوان مثال پرواز ارومیه- کیش، ساری- کیش، کرمانشاه- کیش، کرمانشاه- قشم و رشت- عسلویه بین یک میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان فروخته خواهد شد.

حداکثر قیمت بلیت پرواز تهران- مشهد یک میلیون و ۳۵۴هزار تومان و حداقل نرخ این مسیر ۶۴۷هزار و ۵۰۰تومان اعلام شده است. قیمت بلیت پروازهای تهران- کیش و تهران- قشم هم به‌ترتیب بین «۷۰۰هزار تا یک میلیون و ۷۵۰هزار تومان» و «۷۲۲هزار تا یک میلیون و ۸۹۰هزار» تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت سقف و کف پرواز تهران- شیراز در این نرخ‌نامه به‌ترتیب یک میلیون و ۱۸۳هزار و ۴۰۰تومان و ۶۴۱هزار و۴۰۰تومان تعیین شده است. قیمت سقف در مسیر تهران- ایرانشهر در نرخ‌نامه جدید یک میلیون و ۸۲۱هزار و ۹۰۰تومان و قیمت کف ۷۴۳هزار و ۱۰۰تومان است. در مسیری نظیر مشهد- ایلام قیمت سقف یک میلیون و ۹۱۸هزار و ۸۰۰تومان و قیمت کف ۷۲۷هزار و ۸۰۰تومان است. در مسیر تهران- اهواز نیز قیمت سقف یک میلیون و ۳۳۰هزار و ۸۰۰تومان و قیمت کف ۵۶۰هزار و ۲۰۰تومان تعیین شده و در مسیر مشهد- عسلویه نرخ سقف یک میلیون و ۹۰۵هزار و ۶۰۰تومان و قیمت کف ۷۳۱هزار و ۳۰۰تومان است.

*** افزایش ۱۵۴ درصدی قیمت‌ها
بررسی قیمت‌ بلیت هواپیما نشان می‌دهد حداکثر نرخ بلیت پروازهای داخلی در بازه زمانی خردادماه ۹۹ تا مهرماه ۹۹ (اجرا از اول آبان) بالغ بر ۱۵۴٫۷۸درصد افزایش پیدا کرده و حداقل قیمت ۸۰٫۳۷درصد رشد داشته است. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته افزایش قیمت بلیت هواپیما موقتی است و با کاهش قیمت دلار و همچنین تکمیل شدن ظرفیت‌های صندلی هواپیما‌ها نرخ بلیت هواپیما به حالت سابق بازمی‌گردد.

او در دفاع از این تصمیم به‌ خبرگزاری تسنیم گفته نرخ کنونی بلیت هواپیما بر اساس دلار ۱۱هزارتومانی تعیین شده؛ از سوی دیگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا از اول آبان‌ماه شرکت‌های هواپیمایی باید حداکثر از ۶۰درصد ظرفیت صندلی‌های خود استفاده کنند، این مسئله به همراه نرخ دلار ۲۷هزارتومانی باعث شده قیمت‌گذاری جدید توسط انجمن شرکت‌های هواپیمایی انجام شود.

به‌گفته اسعدی‌سامانی، شرکت‌های هواپیمایی در جلسات با ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا بارها تاکید کرده‌اند که با توجه به تمهیدات انجام‌شده امکان شیوع ویروس کرونا در داخل هواپیما وجود ندارد، اما با این وجود از اول آبان‌ماه باید با ۶۰درصد ظرفیت خود اقدام به مسافرگیری کنیم.از سوی دیگر تورج دهقانی‌زنگنه، معاون وزیر راه هم به این خبرگزاری گفته نه دولت و نه سازمان هواپیمایی کشوری دخالتی در افزایش قیمت بلیت پروازهای داخلی ندارند.

بااین‌حال سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده که از اول آبان‌ماه هواپیماها باید با ظرفیت ۵۰ و ۶۰درصدی پرواز کنند، اما چون ایرلاین‌ها، انجمن شرکت‌های هواپیمایی دارند بر اساس بخشنامه و همچنین قیمت دلار، برای آنها نرخ‌های جدید تعیین کرده است.

کدخبر: ۳۵۳۵۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر