کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۱۰۰
تاریخ خبر:

‌قیمت انواع لوازم تحریر در آستانه سال تحصیلی ‌جدید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | ‌ مهر امسال بی‌خیرترین مهر عمرمان است. دیگر مثل سال‌های گذشته در هفته‌های آخر شهریور خبری از بوی مهر و بازگشایی مدرسه‌ها نیست و شاید به همین خاطر بازار لوازم تحریر کساد شده. موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر و نوشت‌افزار تهران می‌گوید فروش لوازم تحریر تحت تاثیر کرونا ۶۰ تا ۷۰درصد کاهش پیدا کرده و همکارانش این روزها با ۲۰ تا ۳۰درصد ظرفیتشان کار می‌کنند. با خبرهایی که از روند واکسیناسیون به گوش می‌رسد، بعید نیست امسال دانش‌آموزان در نیمه‌ سال تحصیلی به مدرسه بروند و کلاس‌های درس مثل گذشته برگزار شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفته باید کلاس‌های حضوری را به تدریج و با رعایت پروتکل‌ها آغاز کنیم. به گفته شاپور محمدزاده، برای سال تحصیلی جدید سه سناریو در نظر گرفته شده است. سناریو اول آموزش تلویزیونی، سناریو دوم آموزش مجازی با شبکه شاد و سناریو سوم، آموزش حضوری در مدارس کم‌جمعیت است. او گفته می‌توانیم به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از تهویه هوا و سه نوبت ضدعفونی مدارس در روز، کلاس حضوری داشته باشیم.

با این حساب احتمال برگزاری کلاس‌های حضوری در سال تحصیلی پیش‌رو چندان دور از ذهن نیست. حتی اگر این اتفاق نیفتد، همچنان بچه‌ها برای استقبال از سال جدید لوازم تحریر نو لازم دارند و کرونا نهایتا خرج‌هایی مثل خرید کفش و کوله‌پشتی را از دوش پدر و مادر بردارد ولی در ازایش هزینه خرید تبلت را به آنها تحمیل می‌کند. به همین مناسبت در این گزارش سراغ قیمت انواع وسایلی رفتیم که دانش‌آموزان و دانشجویان با خریدشان خود را برای رفتن به مدرسه و دانشگاه آماده می‌کنند. احتمالا امسال خرج‌هایمان حدود ۱۵درصد بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

‌قیمت انواع خودکار و روان‌نویس
یک قلم خودکار ایرانی حدود دو، سه هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. اگر جای شما باشیم سراغ خرید پک خودکار می‌رویم تا اگر یک نفر خودکارمان را قرض گرفت و پس نیاورد، خیالمان راحت باشد که داخل کشو چند خودکار دیگر منتظرمان نشسته. بسته پنج تایی خودکار در بازار حدود ۱۲هزار تومان، بسته ۱۰تایی حدود ۲۰هزار تومان و بسته ۵۰تایی حدود ۷۲هزار تومان قیمت دارد و نشان می‌دهد هرچه بسته‌های بزرگتری بخریم، صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

خودکارهای خارجی گران‌تر از این حرف‌هاست. مثلا اگر بخواهید خودکار ژله‌ای پنتر بخرید، باید برای هر دانه‌اش هفت هزار تومان پول بدهید. اگر هم اهل روان‌نویس‌های رنگی هستید، هر کدامشان ۹هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارند. تازه این قیمت‌ها نسبت به بقیه خودکارها چندان بالا نیست، چراکه در بازار لوازم تحریر بعضی روان‌نویس‌های ژله‌ای با قیمت ۲۴هزار تومان فروخته می‌شود که به تنهایی به اندازه یک بسته ۱۰تایی خودکار ایرانی خرج دارند.

قیمت انواع مداد و اتود
رد پای تفاوت قیمت لوازم تحریر ایرانی و خارجی علاوه بر خودکار، روی مداد مشکی هم دیده می‌شود. یک بسته‌ ۱۲تایی مداد مشکی ایرانی را می‌توان با ۱۱ هزار تومان خرید و قیمت برخی برندهای معروف نهایتا ۲۰هزار تومان است اما کافی است سراغ مدادهای فابرکاستل را بگیرید تا با هزینه ۵۴هزار تومانی برای یک بسته ۱۲تایی مداد مشکی مغازه را ترک کنید. اتود احتمالا گزینه بهتری نسبت به مداد مشکی باشد. اگر فرزندتان بتواند از مداد مشکی به اتود روی بیاورد و توانایی تعویض نوک آن را داشته باشد، احتمالا می‌تواند خوش‌خط‌تر و بدون نیاز به تراش مشق‌هایش را بنویسد.

یک مداد نوکی معمولی حدود ۱۵ تا ۲۰هزار تومان قیمت دارد و اگر سراغ برندهای گران بروید، ممکن است خرید یک اتود حدود ۷۰هزار تومان خرج روی دستتان بگذارد. همچنین یک بسته نوک مداد نوکی بسته به اسم و رسمش بین شش هزار تا ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود. مدادرنگی ۱۲رنگ ایرانی حدود ۲۵هزار تومان قیمت دارد و اگر خواستید فرزندتان را با مدادرنگی ۲۴رنگ شاد کنید، باید برایش حدود ۵۰هزار تومان پول کنار بگذارید. مدادرنگی‌های خارجی تقریبا دو برابر قیمت دارند. مثلا مدادرنگی ۱۲تایی فابرکاساتل حدود ۶۰هزار تومان است و مدادرنگی ۲۴رنگ آن ۱۲۰هزار تومان فروخته می‌شود. به نظرتان گران است؟ اگر چشمتان به قیمت مجموعه ۱۰۸رنگ مدادرنگی‌های فابرکاستل بیافتد، احتمالا حرفتان را پس می‌گیرید. چراکه این مجموعه ۱۵میلیون تومان قیمت دارد!

قیمت انواع تراش و پاک‌کن
اگر موفق شوید بچه‌های امروزی را به مدادتراش‌های ساده دهه شصت راضی کنید، خرج خرید هر تراش برایتان نهایتا دو هزار تومان است و می‌توانید یک بسته پنج‌تایی آن را ۱۰هزار تومان بخرید. ولی وقتی سراغ مدادتراش‌های مدرن‌تر که محفظه‌ای برای جمع کردن آشغال‌تراش دارند بروید احتمالا برای هر دانه‌اش باید بین ۱۰ تا ۲۰هزار تومان پول خرج کنید. تراش‌های رومیزی با دسته چرخانشان شاید به درد یک بچه مدرسه‌ای نخورد، ولی مشتریان خاص خودش را دارد و قیمت بین ۱۵۰ تا ۶۰۰هزار تومان بسته به برندی که دارد متفاوت است.

قیمت پاک‌کن در گذر سال‌ها تغییر چندانی نداشته. همچنان گران‌ترین پاک‌کن‌ها با برند فابرکاستل نهایتا چهار پنج هزار تومان قیمت دارد و تا چند ماه غلط‌هایی که با مداد نوشته‌اید را برایتان پاک می‌کند. امان از دانش‌آموزانی که تازه از مداد به خودکار رسیده باشند. در چنین حالتی احتمالا باید برایشان لاک غلط‌گیر بخرید و هر لحظه خودتان را برای پاره شدن لاک در جامدادی یا مشاهده دست و صورت فرزندتان که به لاک سفید آغشته شده آماده کنید. قیمت لاک غلط‌گیر سی‌کلاس این روزها در بازار حدود ۱۰هزار تومان است.

قیمت انواع دفتر مشق و دفترچه یادداشت
کاغذ همان کاغذ است، ولی وقتی بحث طرح جلد وسط باشد، تازه می‌فهمید دفترچه یادداشت‌ها چقدر می‌توانند با هم متفاوت باشند. مثلا یک دفتر مشق ۱۰۰برگ سیمی با طرح کاملا ساده حدود ۱۵هزار تومان است ولی وقتی روی همین دفترچه طرح جلد کارتونی می‌آید، قیمتش ممکن است به ۳۰ تا ۴۰هزار تومان برسد.

دفترهای برنامه‌ریزی هم در همین حدود قیمت دارند. اگر فرزندتان بزرگ شده و می‌تواند دفتر مشق‌هایش را با دفتر کلاسور جایگزین کند، به نفعتان خواهد بود. چراکه با ۱۵ تا ۲۰هزار تومان می‌توان یک بسته کاغذ کلاسور ۱۰۰تایی ایرانی خرید. کاغذ‌های خارجی مثل پاپکو حدود ۳۰هزار تومان قیمت دارند. همچنین خود دفتر کلاسور بسته به اسم و رسمی که دارد، بین ۴۰ تا ۷۰هزار تومان فروخته می‌شود.

قیمت انواع کیف و کوله‌پشتی
بازگشایی مدارس امسال می‌تواند خرج خرید کیف و کوله‌پشتی را به مجموع هزینه‌های لوازم تحریر اضافه کند. ارزان‌ترین کوله‌پشتی با برند متفرقه و طرح‌های کارتونی بین ۵۰ تا ۶۰هزار تومان قیمت دارد ولی اگر به‌دنبال یک کوله‌پشتی باکیفیت هستید و دوست ندارید بعد دو ماه با بند پاره روبه‌رو شوید، باید حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان پول خرج کنید. قیمت کوله‌پشتی‌های برند در بازار این روزها حداقل ۳۰۰هزار تومان است و در بعضی موارد به حدود دو میلیون تومان می‌رسد.

البته با همان بودجه ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان می‌شود کوله‌پشتی‌های مناسبی پیدا کرد که هم به درد مدرسه می‌خورد و هم برای دانشگاه می‌توان رویش حساب باز کرد. اگر روی برند کوله‌پشتی حساس هستید، احتمالا باید ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان پول خرج کنید. در کنار کیف و کوله‌پشتی احتمالا بهتر باشد رقمی حدود ۱۰ تا ۳۰هزار تومان برای خرید یک جامدادی ساده کنار بگذارید. البته اگر بخواهید دست به جیب شوید، جامدادی با قیمت ۳۰۰هزار تومان در بازار وجود دارد.

قیمت انواع تبلت
بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید، صرفا یک احتمال است و اینطور که پیداست فعلا کلاس‌های درس در صفحات لپ‌تاپ و تبلت برگزار می‌شود. اگر امسال سال اول تحصیل فرزندتان است یا به هر علتی تصمیم گرفته‌اید برای درس و مشقش یک تبلت اقتصادی و کم‌خرج بخرید، باید بدانید ارزان‌ترین تبلت‌هایی که می‌توان روی آنها حساب باز کرد، حداقل دو میلیون تومان قیمت دارند، اما اگر بودجه کافی دارید، بهتر است سراغ تبلت‌های بهتر بروید که قیمتشان بین سه تا شش میلیون تومان است.

چراکه مدل‌های ارزان‌قیمت قابلیت پشتیبانی از سیم‌کارت ندارند و صرفا از طریق Wifi به اینترنت وصل می‌شوند. در این راه بهتر است به کلی تبلت‌های ۵۰۰ هزار تومانی که به اسم تبلت دانش‌آموزی فروخته می‌شوند را کنار بگذارید، چون خرید آنها بیشتر شبیه آتش زدن پول است. در بازار این روزها می‌توان روی تبلت‌هایی مثل لنوو Tab M7 با قیمت حدود دو میلیون و ۳۰۰هزار تومان حساب باز کرد. این تبلت یکی از ارزان‌ترین گزینه‌هاست که صفحه نمایش هفت اینچی دارد و با حافظه داخلی ۱۶گیگابایت و حافظه موقت یک گیگابایتی صرفا برنامه‌ها کم‌حجم را پشتیبانی می‌کند و حتی شاید برای اجرای شاد هم کمی اذیتتان کند.

به‌جای آن می‌توانید با بودجه پنج میلیونی سراغ تبلت سامسونگ Galaxy Tab A7 Lite بروید که یکی از ارزان‌ترین تبلت‌های سامسونگ است و با قیمت حدود پنج میلیون تومان فروخته می‌شود. این تبلت بزرگتر و ۸٫۷اینچی است و با حافظه موقت سه گیگابایتی توانایی بیشتری در اجرای سریع‌تر برنامه‌ها دارد. اگر دنبال تبلت بزرگتر می‌گردید، هوآوی MatePad T10s گزینه دیگری است که ابعاد ۱۰٫۱اینچی روانه بازار شده و حدود پنج میلیون تومان قیمت دارد. حافظه موقت دو گیگابایتی برای اجرای برنامه‌های کم‌حجم مناسب است ولی برای برنامه‌های سنگین به مشکل برمی‌خورید.

کدخبر: ۴۱۵۱۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر