کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۴۱۳۵
تاریخ خبر:

‌فروشگاه‌های اینترنتی ‌لوازم خانگی؛ شیک ولی خالی

روزنامه هفت صبح | لوازم خانگی اصل بخرید. این جمله شعار اغلب فروشگاه‌های اینترنتی برندهای لوازم خانگی است. هرکدام از برندها در کنار سایت اصلی برای معرفی شرکت و محصولاتش، سایت جداگانه‌ای برای فروش دارند که در خیلی از موارد دست مشتری را خالی می‌گذارند، چراکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد اغلب این فروشگاه‌ها نهایتا با یک برچسب ناموجود کار خود را راحت‌ کرده‌اند.

در این گزارش فروشگاه‌های اینترنتی شش برند لوازم خانگی؛ یعنی پارس‌خزر، پاکشوما، اسنوا، جی‌پلاس، امرسان و ایکس‌ویژن را از نظر امکانات و موجودی کالاها بررسی کرده‌ایم. در بین آنها صرفا سه برند فروشگاه فعالی داشتند که می‌شد محصولات لوازم خانگی را از آنها خرید. برخی از این فروشگاه‌ها به‌کلی هیچ کالایی برای فروش ندارند و صرفا شبیه نمایشگاه محصولات هستند. شاید فکر کنید وقتی فروشگاه اصلی شرکت، محصول موردنظر شما را ندارد دیگر نمی‌توانید آن را پیدا کنید، اما در اغلب موارد می‌توان این محصولات را در فروشگاه‌های اینترنتی دیگر با قیمت بالاتر پیدا کرد.

*** فروشگاه لوازم خانگی پارس‌خزر؛ نمره ۳ از ۱۰
احتمالا واژه نمایشگاه بیشتر از فروشگاه به درد سایت محصولات پارس‌خزر می‌خورد، چراکه حتی یک کالا هم نمی‌توان از این سایت خرید. با این وجود شمایل سایت کاملا مشابه فروشگاه‌های اینترنتی است و در همان نگاه اول محصولات پرفروش پارس خزر مثل جاروبرقی، چرخ‌گوشت و اتوبخار به چشمتان می‌خورد. احتمالا خیلی راحت بتوانید محصول موردنظرتان را در سایت پارس‌خزر پیدا کنید.

البته این مورد صرفا برای مشاهده مشخصات محصولات به کارتان خواهد آمد، چراکه روی تک‌تک محصولات این فروشگاه برچسب ناموجود خورده. محصولات پارس‌خزر در سایت این برند در هشت دسته‌بندی قرار گرفته‌اند. ماشین لباسشویی، اتوبخار، جاروبرقی، تصفیه هوا، پنکه، بخاری برقی، فن هیتر، هواکش، انواع غذاسازها، سبزی خردکن، چرخ گوشت و نوشیدنی‌سازها از جمله محصولات برند پارس‌خزر هستند.

از عجایب این سایت می‌توان به مواردی مثل حمل رایگان برای سفارش‌های بالاتر از ۲۰۰هزار تومان در تهران و تضمین کالا با ۲۵ماه گارانتی اشاره کرد. همه محصولات هم قیمت دارند و ممکن است این مورد امیدتان را برای خرید کالا بیشتر کند، اما نهایتا با جمله قرمزرنگ «موجودی درحال‌حاضر به اتمام رسیده است» روبه‌رو خواهید شد.

قیمت‌ها همان نرخ‌هایی است که روی سایت حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قابل مشاهده است. کالاهای ناموجود فروشگاه‌های پارس‌خزر را می‌توان در فروشگاه‌های دیگر به راحتی پیدا کرد؛ مثلا یکی از جاروبرقی‌های این برند در فروشگاه پارس‌خزر دو میلیون و ۷۰۰هزار تومان است و در دیگر فروشگاه‌ها با قیمت سه میلیون تومان فروخته می‌شود.

*** فروشگاه لوازم خانگی پاکشوما؛ نمره ۹ از ۱۰
پاکشوماسنتر به عنوان فروشگاه اینترنتی برند ایرانی پاکشوما، محصولات کرال، کندی، زیرووات، مایدیا و آکس را عرضه می‌کند. اغلب محصولات این فروشگاه ماشین لباسشویی و ظرفشویی هستند، ولی می‌توان دیگر محصولات را هم در بین آنها پیدا کرد. در همان صفحه اول دسته‌‌بندی محصولات لوازم خانگی جلوی روی مخاطب قرار می‌گیرد. ماشین لباسشویی اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک، ماشین ظرفشویی، یخچال‌فریزر، جاروبرقی و کولر گازی دسته‌‌بندی‌های محصولات در این فروشگاه هستند.

یکی از موارد عجیب در پاکشوماسنتر آن است که نمی‌توان همه محصولات برند پاکشوما را در آن پیدا کرد؛ برای مثال جاروبرقی‌های پاکشوما در دیگر فروشگاه‌ها به چشم می‌خورند، اما در پاکشوماسنتر نامی از آنها وجود ندارد. فروشگاه پاکشوماسنتر از نظر موجود بودن کالاها نمره قابل‌قبولی می‌گیرد. هرچند همه محصولات پاکشوما در این فروشگاه قابل مشاهده نیست، اما در پاکشوماسنتر کمتر از بقیه فروشگاه‌ها با برچسب ناموجود روبه‌رو می‌شوید و اغلب کالاها طبق روال عادی با قیمت مصوب عرضه می‌شوند.

پاکشوماسنتر به‌جای استفاده از برچسب ناموجود، کلا محصول موردنظر را از فروشگاه حذف می‌کند؛ برای مثال در دسته‌بندی‌های کولر گازی و یخچال‌فریزر هیچ کالایی وجود ندارد. محصولات پاکشوماسنتر در ماشین لباسشویی اتوماتیک و نیمه‌اتوماتیک، ظرفشویی و دو مدل جاروبرقی خلاصه شده است. با توجه به اینکه پاکشوماسنتر محصولات خود را با قیمت مصوب سازمان حمایت می‌فروشد، برای همین قیمت محصولات این برند در فروشگاه‌های دیگر تفاوت چندانی با پاکشوماسنتر ندارد و بقیه فروشنده‌ها به سراغ افزایش قیمت نرفته‌اند. پاکشوماسنتر امکان خرید قسطی از بانک‌های طرف قرارداد دارد.

*** فروشگاه لوازم خانگی اسنوا؛ نمره ۴ از ۱۰
فروشگاه اسنوا یکی از زیرمجموعه‌های سایت اصلی این برند است که هیچ محصولی در آن وجود ندارد. فهرست محصولات در سایت اصلی اسنوا آمده و برای خرید آنها شما به سایت جداگانه‌ای منتقل می‌شوید که مصداق پر از خالی است، طوری که حتی مشخصات محصولات را هم نمی‌توان در این فروشگاه مشاهده کرد.

با این وجود امکاناتی مثل پشتیبانی ۲۴ساعته، ارسال رایگان به سراسر کشور و پرداخت امن در این فروشگاه به چشم می‌خورند. درعوض سایت اصلی اسنوا تا حد زیادی کاربرپسند است و به راحتی می‌توان محصولات این برند را در دسته‌بندی‌های تلویزیون، یخچال‌‌فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز و ماشین ظرفشویی مشاهده کرد. هرکدام از محصولات پروفایل کاملی دارند. طراحی صفحات مخصوص هر محصول چشم‌نواز به نظر می‌رسد و پر از جزئیات و عکس از محصول موردنظر است. با این وجود حیف که امکان خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی اسنوا وجود ندارد.

در پروفایل محصولات در سایت اصلی هم نمی‌توان اثری از قیمت کالا مشاهده کرد. این سایت به شما کمک می‌کند تا با بررسی مشخصات محصولات، کالای موردنظرتان را انتخاب کنید و در بقیه فروشگاه‌ها دنبال این محصول بگردید، چراکه فروشگاه اینترنتی این برند کاملا غیرفعال است. البته برخی نمایندگی‌های این برند سایت فروش جداگانه برای خودشان راه‌اندازی کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به اسنوااستور و اسنواشاپ اشاره کرد.

*** فروشگاه لوازم خانگی جی‌پلاس؛ نمره ۶ از ۱۰
محصولات جی‌پلاس مستقیما در فروشگاه اینترنتی گلدیران‌پلاس فروخته می‌شوند. این فروشگاه در کنار محصولات جی‌پلاس، کالاهایی از دیگر برندها را هم در خود جای داده که عموما کالاهای دیجیتال مثل موبایل و لپ‌تاپ هستند. در صفحه اول این فروشگاه صرفا محصولات پرفروش و پربازدید قابل مشاهده است و اگر بخواهید دنبال محصول موردنظرتان بگردید، باید با کلی دقت، گزینه مربوط به لیست محصولات را در گوشه‌ای از صفحه پیدا کنید.

تلویزیون و لوازم جانبی، لوازم خانگی، کامپیوتر و تجهیزات جانبی، تهویه مطبوع، سیستم‌های صوتی و موبایل و تبلت، دسته‌بندی‌های فروشگاه به حساب می‌آیند. این فروشگاه ارسال رایگان دارد و محصولات در تهران طی ۲۴ساعت به دست مشتری می‌رسند. برای ارسال به بقیه شهرستان‌ها، گلدیران‌پلاس با شرکت پست در برخی شهرها قرارداد دارد و کالاها با تاخیر سه تا هفت روز تحویل داده می‌شوند. تقریبا تمام محصولات برند جی‌پلاس در این فروشگاه قابل مشاهده هستند، اما وضعیت موجودی آنها چندان قابل تعریف نیست.

مثلا در دسته تلویزیون، حدود ۳۶مدل تلویزیون جی‌پلاس به چشم می‌خورد که تنها هفت مورد آن قیمت دارند و قابل خرید هستند. همچنین از ۳۴مدل ماشین لباسشویی جی‌پلاس، ۱۹مدل را می‌توان از این فروشگاه خرید. دسته‌بندی‌های یخچال‌‌فریزر، ماشین ظرفشویی، اجاق‌گاز، استایلر، ماکروویو و جاروبرقی گلدیران‌پلاس ناموجود هستند. البته در این دسته‌بندی‌ها عموما محصولات برند ال‌جی به چشم می‌خورند. با این حساب اگر یخچال‌فریزر جی‌پلاس می‌خواهید، احتمالا باید به سراغ بقیه فروشگاه‌ها بروید.

*** فروشگاه لوازم خانگی امرسان؛ نمره ۸ از ۱۰
خیلی‌ها امرسان را به یخچال‌فریزرهایش می‌شناسند، اما در فروشگاه این برند ایرانی، دسته‌بندی‌های دیگری مثل جاروبرقی، ماشین لباسشویی، اجاق‌گاز، هود، کولر گازی و ماشین ظرفشویی به چشم می‌خورند. پیدا کردن این دسته‌بندی‌ها راحت‌ترین کار ممکن است، چراکه در همان صفحه اول سایت فروشگاه، دسته‌بندی‌های مختلف جلوی رویتان قرار می‌گیرد.

وضعیت موجودی کالاها قابل‌قبول به نظر می‌رسد؛ برای مثال در دسته یخچال‌فریزرها ۳۰محصول مختلف قرار دارد که تنها دو مورد آنها ناموجود است. از شش مدل اجاق‌گاز می‌توان چهار مدل را خرید. دو مدل کولر گازی و سه مدل هود هم در این فروشگاه عرضه شده و در انبار آن موجود است. با این وجود در دسته‌بندی جاروبرقی‌ها از پنج محصول معرفی‌شده صرفا یک محصول موجودی دارد و چهار مورد از شش مدل لباسشویی امرسان ناموجود است.

همچنین دسته‌بندی‌های ماشین ظرفشویی و فر توکار در این فروشگاه هیچ محصولی ندارند. یکی از موارد عجیب در فروشگاه امرسان این است که برخی محصولات در نگاه اول قیمت دارند و می‌توان برای خرید آنها اقدام کرد، اما وقتی دست‌به‌کار شوید، نهایتا ممکن است با پیغام «در انبار موجود نیست» روبه‌رو شوید. محصولات امرسان که در فروشگاه این برند ناموجود شده‌اند، در بقیه فروشگاه‌های اینترنتی هم به سختی پیدا می‌شوند.

اما می‌توان ردونشان آنها را در نمایندگی‌های سطح شهر پیدا کرد. هزینه ارسال کالا برای تهران ۷۰ تا ۱۰۰هزار تومان است و به ازای هر طبقه ۳۰هزار تومان به آن اضافه می‌شود. آنطور که در اطلاعات سایت فروشگاه آمده، سفارش‌های تهران و شهرستان‌ها فقط تا در منزل ارسال می‌شوند. زمان تحویل کالا برای تهران سه روز کاری و برای بقیه استان‌ها هفت تا ۱۰روز کاری اعلام شده است.

*** فروشگاه لوازم خانگی ایکس‌ویژن؛ نمره ۲ از ۱۰
طراحی سایت فروشگاه ایکس‌ویژن ساده است. در نگاه اول دسته‌بندی‌های تلویزیون، یخچال‌فریزر، ماشین لباسشویی و مانیتور جلوی رویتان قرار می‌گیرد و صفحه اول سایت فروشگاه با شلوغی شما را گیج نمی‌کند. هرچقدر طراحی سایت فروشگاه ساده باشد، دردی از کاربر دوا نخواهد کرد، چراکه در این فروشگاه هیچ محصولی موجود نیست و بیشتر حالت نمایشگاه محصولات ایکس‌ویژن را دارد که در آن می‌توان مشخصات کالاها را مشاهده کرد.

بعضی از آنها قیمت هم دارند. در بین مواردی که ما بررسی کردیم، اغلب کالاهایی که در سایت فروشگاه ایکس‌ویژن قیمت‌گذاری شده‌اند، با همان قیمت در بقیه فروشگاه‌های اینترنتی فروخته می‌شوند و اختلاف چندانی بین قیمت‌ها وجود ندارد. مشخصات محصولات درست مثل جدول‌های کاتالوگ معرفی شده و محتوای متنی ندارد. این مورد کار را برای مشتریانی که چندان با اصطلاحات لوازم خانگی آشنا نیستند سخت می‌کند.

کدخبر: ۳۵۴۱۳۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر