کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۴۳۹
تاریخ خبر:

‌فرار‌های عجیب متهمان از دستان پلیس یا زندان

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ‌ماجرای فرار عجیب متهمان از دستان قانون حکایت‌های جالبی دارد؛ کسانی که خلاف کرده‌اند، سابقه زندان دارند و دیگر حاضر نیستند به هیچ‌ عنوان دوباره گرفتار قانون شوند و به زندان بازگردند. کسانی که از هر شگردی استفاده می‌کنند، روی پلیس سلاح می‌کشند، شهروند گروگان می‌گیرند یا تونلی در سلولشان حفر می‌کنند تا خود را نجات دهند. اما در این میان همیشه پرسش این است سارقی که یک‌بار طعم زندان را چشیده و از آن فراری است چرا دوباره خلاف می‌کند و به زندان می‌افتد تا سعی کند از آنجا هم فرار کند.

عجیب‌ترین فرارها از زندان مربوط به فروردین امسال است که زندانیان سقز با لباس زندان پا به فرار گذاشتند. همچنین در سال ۱۳۹۴ در چنین روزهایی ماجرای عجیب سرقت در شهر خمین و فرار سارقان که قتل نیز انجام داده بودند به الیگودرز اتفاق افتاد. در این پرونده پنج فرار عجیب را بررسی می‌کنیم؛ از ماجرای فرار حسین نیری از زندان اورنج کانتی در آمریکا تا فرار سارقان از دست پلیس به اشکال مختلف که حتی باعث قربانی‌شدنشان شده است.

* یک: ایرانی متواری از زندان آمریکا
«حسین نیری» به «ال‌چاپو»ی ایران شهرت دارد، چراکه مانند این خلافکار معروف مکزیکی توانست از زندان فرار کند. در سال ۹۴ «دیلی‌بیست» اطلاعاتی دست‌اول در مورد «حسین نیری»، تبهکار ۳۷ ساله‌ای منتشر کرده که به همراه دو هم‌سلولی خود در نقشه‌ای پیچیده از زندان فوق‌امنیتی کالیفرنیا گریخت. او به همراه دو زندانی دیگر، با بریدن نرده‌های فلزی زندان، خود را به تونلی رساندند و سپس با طناب از طبقه پنجم این زندان به پایین آمدند.

این احتمال وجود دارد که این زندانی‌ها با استفاده از حوله یا لباس‌هایشان طنابی درست کرده باشند. در آن زمان به گفته یکی از مقامات، این اولین‌بار ظرف دست‌کم ۲۰ سال اخیر بود که زندانی‌ای موفق می‌شود از این زندان فرار کند. یکی از این سه زندانی مردی ایرانی و ۳۷ ساله بود به نام «حسین نیری». او از سال ۲۰۱۴ به اتهام آدم‌ربایی، شکنجه و سرقت در این زندان بوده است.

نیری در پرونده‌اش سابقه یک تصادف در حالت مستی را داشته که باعث مرگ دوستش احسان طوسی می‌شود و به همین دلیل به زندان محکوم می‌شود، سپس با کمک دو زندانی دیگر از زندان فرار می‌کند. حسین نیری در سال ۲۰۱۲ (پاییز سال ۹۱) با همدستی چند نفر صاحب یک داروخانه‌ پخش مجاز ماری‌جوانا در «سانتا آنا» در ایالت کالیفرنیا را ربودند. آنها با تصور اینکه صاحب داروخانه پول‌هایش را در بیابانی پنهان کرده، او را به آنجا بردند.

این در حالی بود که پس از شکنجه و عدم حاصل شدن نتیجه مطلوبشان، بعد از قتل او‌‌ را در بیابان رها کرده بودند. نیری پس از آن ماجرا از آمریکا به ایران فرار کرد. بازجویان پرونده می‌دانستند که امکان استرداد این مجرم از ایران به ایالات متحده و محاکمه او وجود ندارد. سپس بعد از بازگشت او و ردیابی‌اش با کمک همسر او توانستند او را در پراگ در سال ۲۰۱۴ دستگیر کنند. او به جرم قتل مرد داروخانه‌دار و شکنجه همسرش محاکمه شد.

* دو: ماجرای فرار سارقان از خمین تا گلپایگان
در ششم دی‌ماه سال ۱۳۹۳، ماجرای سرقت از بانک توسط سارقان و فرار آنها ۶ کشته و ۶ زخمی برجای گذاشت. ماموران پلیس خمین پس از مشکوک شدن به خودرویی، دستور ایست دادند که سه سرنشین آن به سوی ماموران تیراندازی کردند و پس از مجروح کردن سه مامور از صحنه سرقت گریختند. پس از اعلام این موضوع به مرکز فوریت‌های پلیس، طرح مهار در استان‌های اصفهان و مرکزی اجرا شد.

سارقان مسلح که پلیس را در تعقیب خود می‌دیدند، با خودروی تیبای یک استاد دانشگاه به فرار خود به سمت گلپایگان ادامه دادند. نزدیک ایست‌وبازرسی شهر گلپایگان، ماموران به خودروی تیبا مشکوک شدند و آن را متوقف کردند. هنگام بازرسی صندوق عقب، راننده به ماموران گفت که سه سرنشین خودرو رفتار مشکوکی دارند. ماموران از سه سرنشین تیبا خواستند مدارک خود را نشان دادند که آنها به سوی ماموران تیراندازی کرده و از محل متواری شدند.

سارقان مسلح در ادامه فرار خود یکی از ماموران پلیس راهور به نام سروان مجید مهدوی را به شهادت رساندند و وارد گلپایگان شدند. در جریان عملیات پلیسی برای دستگیری سه گانگستر خشن، ماموران در یکی از محله‌های گلپایگان با دزدان مسلح درگیر شدند و در جریان این درگیری، سرهنگ محمدهاشمی و سرباز وظیفه حسین صبوحی به شهادت رسیدند.

یکی از سارقان مسلح نیز با شلیک پلیس مجروح، اما موفق به فرار شد. سارقان در ادامه اقدام به سرقت یک دستگاه کامیونت کردند و با توجه به مرگ همدستشان، جسد او را در محل این سرقت رها کردند و گریختند. دزدان مسلح سپس قصد سرقت یک دستگاه نیسان را داشتند که در جریان این سرقت مرد میانسالی به نام آقاعلی و پسر ۱۷ ساله‌اش به نام میلاد را با شلیک گلوله کشتند و به سمت نجف‌آباد فرار کردند. بعد از ۵ روز دو سارق دیگر دستگیر شدند. در نهایت مشخص شد این سارقان برادر هستند که از سال ۸۴ سرقت‌های خشن و قتل نیز در کارنامه‌شان وجود داشته و سپس با اعدامشان در بهمن ۹۳ پرونده‌شان بسته شد.

* سه: فرار از زندان سقز
در فروردین‌ماه امسال فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که فرار زندانیان از زندان سقز را نشان می‌داد؛ زندانیانی که با شلوار و لباس زندان و دمپایی در حال دویدن و فرار بودند. در ابتدا اعلام شد حدود ۷۰ نفر از زندانیان این زندان فرار کرده‌اند. در آن زمان همان‌طور که در فیلم نیز مشخص بود، اعلام شد تعدادی از این زندانیان در حین فرار ماشین‌های عبوری از مسیر را به زور از مردم گرفته یا سوار شده‌ و با تهدید چاقو از محل گریخته‌اند.

بالاخره بعد از گذشت چندی اعلام شد این زندانیان به زندان بازگردانده شده‌اند و پنج نفری هم که عامل شورش در زندان و باعث فرار زندانیان و کتک زدن نگهبانان شده بودند محکوم شده‌اند. اگرچه در همان زمان چند زندان دیگر هم شاهد فرار زندانیان بودند. زندان‌های خرم‌آباد، ارومیه و شیراز در این لیست قرار داشتند، اگرچه اعلام شد زندانیان بازگشته‌اند و دوران محکومیت خود را می‌گذرانند.

* چهار: مرگ رئیس باند سارقان حین فرار
رئیس باند دزدان در صحنه فرار از دست پلیس به پایین سقوط کرد و به کام مرگ فرورفت و دو عضو این باند راز دزدی‌هایشان را فاش کردند. چندی قبل بود که پرونده سرقت‌های سریالی از خانه‌ها پیش‌روی ماموران پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تیمی از کارآگاهان برای دستگیری عاملان این سرقت‌ها وارد عمل شدند.

ماجرا از این قرار بود که دزدان با تخریب قفل در‌های ورودی وارد خانه‌ها شده‌ و سرقت‌هایشان را به اجرا گذاشته‌اند و در یکی از سرقت‌ها دزدان وقتی متوجه حضور صاحبخانه و خانواده‌اش به خانه می‌شوند، با تهدید اسلحه سعی بر باز کردن در گاوصندوق داشتند که مرد جوان در برابر آنها مقاومت کرده و دزدان قبل از اینکه اهالی ساختمان باخبر شوند پا به فرار می‌گذارند.

کارآگاهان در ادامه اطلاع پیدا کردند که این سارق همراه پدرش و دو جوان دیگر دست به این سرقت‌ها می‌زنند که مخفیگاه این پدر و پسر ردیابی شد و ماموران با هماهنگی مقام قضایی برای دستگیری دزدان وارد عمل شدند. ماموران وقتی برای دستگیری متهم وارد خانه‌شان شدند، موفق شدند پدر سارق سابقه‌دار را در همان محل دستگیر کنند، اما مجید شروع به فرار کرد و قصد داشت از طبقه پنجم خانه‌شان به ساختمان‌های دیگر برود که از پنجره به پایین سقوط کرد و به کام مرگ فرورفت.

ماموران در ادامه دو همدست دیگر این باند را شناسایی کردند و در عملیاتی غافلگیرانه موفق به دستگیری این دو سارق تازه‌کار شدند.کارآگاهان در تحقیقات پی بردند که مجید با یک باند حرفه‌ای که در زندان با آنها آشنا شده بود کار می‌کرد، اما برای اینکه پول بیشتری به جیب بزند، بدون اطلاع همدستانش یک باند تشکیل داده و این سرقت‌ها را رقم زده است.

* پنج: فرار از زندان اصفهان با حفر تونل ۳۰ متری
۶ مرد تبهکار که در یکی از بندهای زندان دستگرد اصفهان زندانی بودند، با حفر تونلی ۳۰ متری، از آنجا فرار کردند. در تیرماه سال ۱۳۹۰ ساعت ۳ بامداد جمعه زندانیان که ۶ مرد بودند، با حفر تونلی به طول ۳۰ متر، خود را به حیاط خارجی زندان رسانده و سپس از آنجا، نقشه فرار را عملی کردند. اگرچه آنها موفق به اجرای نقشه فرار شدند.

اما هفتمین زندانی که مرد جوانی بود، به ‌علت گیر کردن در تونل حفرشده، نتوانست همراه همدستانش فرار کند و چندساعت بعد وقتی ماجرای فرار لو رفت، توسط آتش‌نشانان از داخل تونل بیرون کشیده شد و از خطر خفگی و مرگ حتمی نجات یافت. غلامرضا انصاری، رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان، ماجرای این فرار بی‌سابقه را اینطور توضیح داده بود: «هر ۶ زندانی در یک بند بودند و طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، از دو ماه قبل کار کندن تونل را شروع کرده بودند.»

این ۶ مرد افراد باند سرقت مسلحانه مخوفی بودند که در پرونده‌شان قتل یک طلافروش را نیز داشتند. سرکرده این باند کاظم شفیعی بود. تمام این ۶ نفر سابقه قتل، سرقت خشن و آدم‌ربایی داشتند. اگرچه در مردادماه همان سال طراح اصلی این نقشه دستگیر شد، اما از عاقبت بقیه خبر چندانی در دست نیست که آیا به زندان بازگردانده شدند یا فرار کردند.

کدخبر: ۳۶۶۴۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر