کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۷۶۷۸
تاریخ خبر:

‌عملیات نجات‌ بازار ارز از چنگ ویروس کاخ سفید

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قطعی شده تا یک هفته پرنوسان بازار ارز در ایران هم به‌پایان برسد. در هفت روز گذشته قیمت دلار تقریبا شش هزار تومان جابه‌جا شد. از روز دوشنبه با تقویت احتمال پیروزی دونالد ترامپ، قیمت دلار از ۲۷هزار تومان تا نزدیکی ۳۰هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد.

بعد از اینکه نتایج شمارش آرا به نفع بایدن تغییر کرد، روند قیمت‌ها در بازار طلا و ارز معکوس شد. در سه‌روز آخر هفته، سکه تا کانال ۱۲میلیونی عقب نشست و دلار برای ساعاتی به ۲۴هزار تومان رسید. امروز و فردا روزهای مهمی برای بازار به حساب می‌آیند. برخی می‌گویند با پیروزی بایدن در انتخابات، دلار تا ۲۰هزار تومان کاهش قیمت خواهد داشت و در عرض چند روز حدود یک سوم ارزش خود را از دست خواهد داد.

اگر این سناریو محقق شود، احتمالا قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به کمتر از یک میلیون تومان و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی به کمتر از ۱۰میلیون تومان کاهش پیدا خواهد کرد. هرچند، سناریوهای دیگری هم برای بازار طلا و ارز پیش‌بینی شده است.

*** دلار ۳۰هزار تومانی با افزایش احتمال پیروزی ترامپ
یک روز مانده به انتخابات آمریکا خبرهایی درباره افزایش احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات دست به دست می‌شد. اتفاقی که روند بازار ارز را به کلی تغییر داد. دلار که برای چند روزی در محدوده ۲۷ تا ۲۸هزار تومان در نوسان بود، به طور ناگهانی بعد از انتشار نتایج چند نظرسنجی درباره پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا تا ۲۹هزار تومان پیشروی کرد و در روز دوشنبه به ۲۹هزار و ۲۰۰تومان رسید.

حتی بعضی از کانال‌های تلگرامی در تعطیلی روز سه‌شنبه قیمت دلار را ۲۹هزار و ۴۰۰تومان اعلام کردند. چهارشنبه صبح، یعنی چند ساعت بعد از پایان رای‌گیری در آمریکا، نتایج اولیه شمارش آرا ترامپ را پیروز این رقابت معرفی می‌کرد. بازار ارز در واکنش به اخبار شمارش اولین آرا به روند صعودی خود ادامه داد و برای ساعاتی در ظهر روز چهارشنبه دلار به مرز ۳۰هزار تومان رسید.

گزارش‌های میدانی از بازار ارز در روز دوشنبه، یک بازار کم‌رونق را نشان می‌دهد که خیلی‌ها تمایلی به معامله ندارند و می‌خواهند منتظر نتایج انتخابات در آن سوی اقیانوس اطلس بمانند. برخی می‌گویند قیمت‌های اعلام شده، قیمت‌هایی بود که معامله چندانی بر آنها صورت نگرفت. چهارشنبه شرایط متفاوت بود. قیمت ارز هر لحظه تغییر می‌کرد و گزارش‌های میدانی حاکی از تب و تاب خرید و فروش دلار در بازار آزاد بود.

قبل از برگزاری انتخابات آمریکا، بازارهای جهانی بایدن را پیروز رقابت می‌دانستند. برای همین انس جهانی طلا با افزایش ۴۲دلاری از مرز هزار و ۹۰۰دلار عبور کرد و به محدوده هزار و ۹۱۰دلار رسید. این موضوع در کنار گرانی دلار باعث شد قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ایران به حدود یک میلیون و ۳۲۰هزار تومان برسد.

بعد از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا و افزایش شانس پیروزی ترامپ در انتخابات، همزمان با افزایش قیمت دلار تا ۳۰هزار تومان، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار تا یک میلیون و ۳۷۰هزار تومان افزایش پیدا کرد و برخی می‌گفتند با پیروزی ترامپ قیمت طلا در یکی دو روز به رکورد قبلی یعنی یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان به ازای هر گرم خواهد رسید.

طلا تا ظهر روز چهارشنبه با جهش ۱۵درصدی، بیشترین رشد را در بین بازارهای مختلف داشت چراکه قیمت طلا از یک میلیون و ۲۳۰هزار تومان تا یک میلیون و ۳۷۰هزار تومان پیشروی کرده بود. سکه روز چهارشنبه زمانی که خیلی از فعالان بازار طلا و ارز ترامپ را پیروز انتخابات می‌دانستند، تا مرز ۱۵میلیون تومان جلو رفت اما نتوانست به این محدوده برسد.

قیمت فروش هر سکه تمام بهار آزادی تا بعدازظهر روز چهارشنبه به ۱۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسید و نسبت به ابتدای هفته افزایش دو میلیون تومانی را پشت سر گذاشت. در این روز سکه طرح قدیم ۱۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان، نیم سکه هفت میلیون و ۸۰۰هزار و ربع‌سکه پنج میلیون و ۸۰۰هزار تومان قیمت خورد. همه چیز در بازار طلا، سکه و ارز به نفع دلالان پیش می‌رفت تا اینکه از بعدازظهر روز چهارشنبه نتایج شمارش آرا در ایالت‌های مختلف یکی پس از دیگری به نفع بایدن تمام شد.

*** دلار ۲۴هزار تومانی با پیشروی بایدن در ایالت‌های مختلف
اعلام نتایج شمارش آرا در ایالت میشیگان به نفع جو بایدن، بازار طلا و ارز را در شوک فرو برد. بعد از میشیگان، اختلاف دو نامزد ریاست جمهوری در ایالت‌های مختلف رفته رفته به هم نزدیک شد و آخر وقت چهارشنبه، درست برعکس اول صبح، خیلی‌ها بایدن را پیروز انتخابات می‌دانستند.

شانس پیروزی بایدن رفته رفته افزایش پیدا کرد و نهایتا تا بعدازظهر دیروز جمعه، با جلو افتادن بایدن در ایالت جورجیا، دیگر کمتر کسی به پیروزی ترامپ در این انتخابات امیدوار بود. همین موضوع باعث شد با وجود تعطیلی بازار رسمی، شاهد معاملات ارز و ریزش قیمت دلار در روزهای پنجشنبه و جمعه باشیم. دلار آخر وقت چهارشنبه مرز ۳۰هزار تومان را واگذار کرد و به ۲۹هزار و ۲۰۰تومان برگشت.

پنجشنبه دلار به محدوده ۲۷ تا ۲۸هزار تومان رسید و روز جمعه تیر خلاص به قیمت دلار شلیک شد. برخی کانال‌های اعلام قیمت دلار در بازار آزاد خبر از دلار ۲۴هزار تومانی دادند. کمترین قیمت اعلام شده برای دلار در این کانال‌ها حدود ۲۴هزار و ۳۰۰تومان بود که مربوط به ساعات بعد از جلو افتادن بایدن در ایالت جورجیا است. هرچند این روند نزولی نتوانست بازار ارز را به محدوده‌های پایین‌تر بکشد و نهایتا قیمت دلار تا ساعات عصر روز جمعه روی مرز ۲۵هزار تومان قرار گرفت.

انس جهانی طلا بعد از اطمینان ۹۳درصدی از پیروزی بایدن در انتخابات دوباره روند صعودی در پیش گرفت و تا عصر دیروز به محدوده هزار و ۹۶۰دلار افزایش پیدا کرد که نشان‌دهنده رشد ۵۰دلاری نسبت به صبح روز چهارشنبه است. هرچند نرخ انس جهانی طلا در روزهای پنجشنبه و جمعه صعودی بود اما ریزش دلار در بازار ایران، شرایط بدی را برای طلای ۱۸عیار رقم می‌زند.

قیمت طلا تا زمانی که بازار رسمی شروع به کار نکند مشخص نخواهد شد. با این وجود وقتی دلار ۲۵هزار تومان باشد و انس جهانی هزار و ۹۶۰دلار، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار رقمی حدود یک میلیون و ۱۸۰هزار تومان قیمت خواهد داشت. باید منتظر بمانیم و ببینیم امروز طلافروشی‌ها با چه قیمتی کار خود را شروع می‌کنند.

سکه دیروز در بازار آزاد از کانال ۱۳میلیونی عقب‌نشینی کرد. هرچند با وجود تعطیلی آخر هفته نمی‌توان قیمت دقیقی برای سکه تمام بهار آزادی پیدا کرد اما برخی کانال‌های تلگرامی می‌گویند دیروز بعد از سقوط دلار به محدوده ۲۴ تا ۲۵هزار تومان، سکه تمام در محدوده ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان قیمت خورد.

*** آینده طلا و ارز با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا
دلار تا ۲۰هزار تومان پایین می‌آید. این یکی از خوشبینانه‌ترین پیش‌‌بینی‌ها برای قیمت دلار در هفته بعد از پیروزی بایدن در انتخابات است. یکی از تحلیلگران اقتصادی می‌گوید در صورت پیروزی بایدن دلار تا ۲۰هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد اما بعد از آن ممکن است دوباره شاهد افزایش گام به گام قیمت دلار تا نزدیکی ۳۰هزار تومان در بلندمدت باشیم.

در صورتی که دلار به ۲۰هزار تومان برسد، با توجه به انس هزار و ۹۶۰دلاری، احتمالا قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار به زیر یک میلیون تومان برمی‌گردد و در محدوده ۹۵۰هزار تومان قرار خواهد گرفت. در چنین شرایطی ممکن است سکه تمام هم تا ۱۰میلیون تومان ارزان شود. این ارقام با در نظر گرفتن ارزش واقعی طلا و سکه بر اساس نرخ جهانی انس محاسبه شده است.

ممکن است سکه همچنان حباب یک میلیونی خود را حفظ کند و به کمتر از ۱۰میلیون تومان کاهش نداشته باشد. هرچند، در گذشته زمانی که سکه شروع به ریزش کرده، شاهد ترکیدن حباب آن بوده‌ایم و قیمت آن در بازار تا حد زیادی به ارزش واقعی طلای به کار رفته در ضرب آن نزدیک شده است.
برخی دلار ۲۰هزار تومانی را تا حد زیادی خوشبینانه می‌دانند.

آنها می‌گویند برای یکی دو روز آینده در اثر هیجان ناشی از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا، قیمت دلار نهایتا به ۲۲هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد. آنها می‌گویند حتی اگر دلار برای ساعاتی به کمتر از این ارقام برسد، تا پایان هفته بعید است با قیمتی پایین‌تر از ۲۲هزار تومان معامله شود. در صورتی که این سناریو به واقعیت تبدیل شود، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار به یک میلیون و ۴۰هزار تومان کاهش پیدا می‌کند.

طلا در ماه‌های اخیر عموما متناسب با ارزش واقعی که از تبدیل انس به دست می‌آید، معامله شده و حباب ندارد. با این وجود سکه همیشه ۵۰۰هزار تا یک میلیون تومان بالاتر از ارزش واقعی قیمت‌گذاری می‌شود. در این صورت احتمالا سکه در محدوده ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تا ۱۱میلیون تومان آرام خواهد گرفت.
بعضی از فعالان بازار می‌گویند هیجان انتخابات آمریکا تا چند ساعت بیشتر دوام نخواهد داشت.

طوری که حتی اگر امروز شنبه شاهد ریزش قیمت دلار در بازار آزاد باشیم، از روز یکشنبه شرایط به حالت عادی برمی‌گردد. آنها قیمت ۲۵هزار تومان را برای دلار، نرخ معقولی در نظر می‌گیرند. در چنین حالتی احتمالا قیمت یک گرم طلای ۱۸عیار در محدوده یک میلیون و ۱۸۰هزار تومان آرام می‌گیرد و سکه تمام با قیمت ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان معامله خواهد شد. هرچند، ارزش واقعی سکه در این سناریو کمتر و حدود ۱۲میلیون تومان خواهد بود اما نباید از حباب دائمی در بازار سکه چشم‌پوشی کرد.

کدخبر: ۳۵۷۶۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر