کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۸۵۴۳
تاریخ خبر:

‌عملیات مرصاد؛ نبرد در تنگه چهارزبر

روزنامه هفت صبح، آرش خوشخو | دیروز تا پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط ایران تعریف کردیم. عراق بلافاصله پس از پذیرش قطعنامه از سوی ایران در مرز شلمچه و خرمشهر وارد کارزار شد و تا آستانه تصرف دوباره خرمشهر هم پیش رفت که توفیقی نیافت. تلاش ایران برای حفظ مرزهای جنوبی موجب خالی ‌شدن مرز غربی شد و اینجا بود که توطئه اصلی شکل گرفت.

چهارم مردادماه یک ستون نظامی‌ بسیار مجهز(حتی در حد موشک ضدهوایی سام۷) از اعضای مجاهدین خلق در عملیاتی با نام فروغ جاویدان از مرز قصرشیرین به‌‌سرعت وارد ایران شدند و قصدشان اینگونه بود که در کمتر از ۴۸ساعت به تهران برسند. ۱۲۰تانک زرهی دجله، ۶۰نفربر و ۶۰۰خودرو دیگر، حدود ۵۰۰۰پیکارجو و همین تعداد پشتیبانی و تدارکاتچی. در غافلگیری این عملیات مجاهدین با ‌سرعت از قصرشیرین و سرپل‌ذهاب و کرند غرب و اسلام‌آباد غرب عبور کردند و تا ۳۵کیلومتری کرمانشاه یک‌نفس راندند.

رجوی روز قبل به گروهش اطمینان داده بود که نیروی هوایی عراق با بمباران پایگاه‌های هوایی نوژه و تبریز، اجازه عملیات نیروی هوایی ایران را نخواهد داد. هواپیماهای عراقی در همان روز طبق وعده، به پایگاه نوژه حمله می‌کنند و چند حمله شیمیایی نیز به روستاها و شهرک‌های استان کرمانشاه انجام می‌دهند.

در شامگاه اولین روز تعرض مجاهدین به ایران یک اتفاق عجیب رخ می‌دهد. به‌شکلی اتفاقی گردان قمر بنی‌هاشم تیپ ۱۲سمنان در ۳۵کیلومتری کرمانشاه و در منطقه‌ای به نام تنگه چهارزبر حضور داشته و به‌شکلی خودجوش با ایجاد موانع و سنگر به مقاومت پرداختند و حرکت نیروهای مجاهدین به سمت کرمانشاه را متوقف کردند.

به این ترتیب نیروهای مجاهدین در تنگه چهارزبر زمینگیر می‌شوند. این یک فرصت طلایی برای نیروهای ایران بود تا سازماندهی شوند. با تدبیر سرتیپ صیاد شیرازی، هلیکوپترهای هوانیروز وارد عمل می‌شوند. گروهی نیرو در پشت سر قوای مجاهدین و در جاده سرپل ‌ذهاب-کرند پیاده می‌شوند تا راه بازگشت آنها را سد کنند.

در این میان نیروهای کمکی هم از شرق و جنوب وارد عمل شدند و به مدافعان تنگه چهارزبر پیوستند. در این روز عملیات هوایی انجام نشد اما صبح روز بعد اف ۵‌های پایگاه هوایی دزفول وارد عمل شدند و به بمباران شدید نیروهای مجاهدین پرداختند که از همه‌طرف محاصره شده بودند. این نبرد پس از ۷۲ساعت و با کشته‌شدن حدود چهارهزار نفر از نیروهای سازمان مجاهدین پایان پذیرفت. عملیاتی که از سوی ایران نام مرصاد را به خود گرفت، به عربی یعنی کمین.

عملیات مرصاد در پازل عملیات سازمان مجاهدین قطعات گمشده را به‌هم متصل می‌کند: ‌شورش مسلحانه ۳۰ و ۳۱خرداد ۱۳۶۰،‌ بمب‌گذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی‌، سوءقصد به آیت‌الله خامنه‌ای، ‌بمب‌گذاری در نخست‌وزیری در هشت مرداد ۱۳۶۰، ‌فراری‌دادن ابوالحسن بنی‌صدر با یک هواپیمای ربوده‌شده،‌ انجام حدود ۴۰۰ترور خیابانی و شهری، ترور چهار امام جمعه با عملیات انتحاری، هفت عملیات ربودن هواپیماهای مسافربری،‌ بمب‌گذاری در میدان توپخانه، ‌میدان عشرت‌آباد، ‌خیابان خیام و ترمینال خزانه و بالاخره عملیات مرصاد و یورش نظامی ‌برای سرنگونی حکومت.

این‌که فرمانده عملیات مرصاد یعنی سرتیپ صیاد شیرازی در سال ۱۳۷۸ در جلوی منزل مسکونی‌اش توسط یکی از نیروهای مجاهدین ترور شد و در سن ۵۴سالگی به شهادت رسید. او اهل روستایی در حوالی درگز خراسان بود.

کدخبر: ۳۴۸۵۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر