کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۴۴
تاریخ خبر:

‌صحبت‌های جدید آمریکایی‌ها درباره توافق با ایران

روزنامه هفت صبح | یک: جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روز جمعه: ما با گفت‌وگو با شرکای اروپایی، چین و روسیه موافقت کرده‌ایم تا موضوعات دخیل برای بازگشت متقابل به اجرای تعهدات برجام مورد بحث قرار گیرد.ما از آن استقبال می‌کنیم که گام ابتدایی بالقوه سازنده است،حتی اگر مسیر دیپلماتیک پیش‌رو ممکن است طولانی باشد.

همانگونه که در هنگام رسیدن به برجام اینگونه بود. موضوع اولیه گفت‌وگوهایی که اروپا تشکیل داده است،گام‌های ایران برای اقدامات هسته‌ای در تبعیت از تعهدات برجامی است که باید بردارد و گام‌های تخفیف تحریمی است که آمریکا باید در تبعیت از اجرای برجام انجام دهد. ما پیش‌بینی نمی‌کنیم که مذاکره مستقیمی بین آمریکا و ایران از طریق این فرایند انجام شود.

اما ما برای آن آمادگی داریم.(سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان جمعه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی تاکید کرد: ما هیچ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم چه مستقیم و چه غیر مستقیم، ما فقط با اعضای برجام مذاکره و گفت‌وگو می‌کنیم.)

* دو: رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توئیتر: هفته آینده با شرکای اروپایی، روسی و چینی صحبت می‌کنیم تا درباره آنچه ایران و ایالات متحده برای از سرگیری انطباق با برجام باید انجام دهند، تبادل نظر کنیم. این نخستین قدم است. بحث‌های پیش‌رو دشوار اما در مسیر درست است.

* سه: رابرت مالی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پی بی اس در پاسخ به این سوال که چگونه می‌خواهید انجام تعهدات ایران را راستی‌آزمایی کنید: ما یک بار از سال ۲۰۱۶ این کار را انجام داده‌ایم.سازمان بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند آن راستی‌آزمایی را انجام دهد،کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که ایران به پایبندی کامل به توافق بازگردد.

آنها (ایران) امروز ۱۰ برابر بیشتر از زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ اورانیوم را غنی‌سازی می‌کنند، بنابراین با آزمایش‌های ساده درمی‌یابیم که امروز وضعیت ما بهتر از آنچه بوده‌ایم نیست و شرایط ما بدتر است. ما می‌خواهیم ایران به انطباق با توافق بازگردد و همچنین ایالات متحده هم می‌داند که باید به پایبندی بازگردد که آن برداشتن تحریم‌هایی است که با توافقنامه‌ هسته‌ای که ایران و سایر کشورها داشته‌اند، ناسازگار است.

در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن آماده برداشتن ۱۵۰۰ تحریمی است که دولت ترامپ وضع کرد: آنچه رئیس جمهوری بایدن گفت این است که آماده است به انطباق به توافق بازگردد در صورتی که ایران آماده بازگشت به پایبندی به توافق باشد. بنابراین ما مجبوریم که کار سخت‌کوشانه‌ای را دنبال کنیم.

این تحریم‌ها را ببینیم و اینکه چه کاری باید انجام دهیم تا ایران از مزایایی که قرار بود تحت این توافق داشته باشد، برخوردار شود. بنابراین ما مجبوریم تحریم‌هایی را که با توافق مغایرت داشته باشد برداریم، اگر ایران آماده باشد که اقدامات هسته‌ای که در مغایرت با تعهدات برجامی‌اش انجام داده است را معکوس سازد و به ریل سابق بازگرداند.

کدخبر: ۳۸۱۳۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • farbod7

    منطقی ترین و منصفانه ترین صحبت هایی است از یک مقام آمریکایی شنیده ایم. به ویژه آ ن جایی اعتراف می کنند ایران هم باید از م زایای برجام بهره مند شود. امیدواریم در ع مل هم حسن نیت خود را ثابت کنند.