کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۷۳۷
تاریخ خبر:

‌شگفتانه ویژه‌برنامه انتخابات: اجرای آصفی و تکروی ابطحی

روزنامه هفت صبح، احمد رنجبر | امسال هم مثل دیگر دوره‌های انتخابات ریاست جمهوری‌، تلویزیون برنامه‌های متعددی آماده کرده که پخش آنها به‌تازگی از شبکه‌های مختلف شروع شده است. در روزهای آینده عملکرد هر کدام را بررسی می‌کنیم. امروز سراغ دو برنامه می‌رویم که فضای آنها متفاوت از دیگر برنامه‌هاست و به‌نظر می‌رسد از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند. یکی برنامه «مجری» با اجرای حمیدرضا آصفی‌، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و دیگری برنامه «تبادل» با اجرای محمد دلاوری.

* یک: مورد اول | انتحار با تبادل
در آستانه انتخابات‌، صدا و سیما یک شبکه جدید به شکل آزمایشی راه‌اندازی کرده با نام «آرا» که فعلا از طریق سامانه تلوبیون در دسترس است. عمده برنامه‌های این شبکه ‌ همان‌هایی است که از شبکه‌های دیگر با موضوع انتخابات پخش می‌شود. در این میان یک برنامه تولیدی در شبکه «آرا» دیده می‌شود به نام «تبادل» . اجرای این برنامه برعهده محمد دلاوری است که یک قسمت آن فعلا خاص‌تر بوده. در این قسمت که با حضور محمدعلی ابطحی و عباس سلیمی‌نمین روی آنتن رفت‌، شاهد حرف‌هایی بی‌پرده بودیم که در بخش بعدی گزارش به آن اشاره می‌کنیم.

مهم‌تر از مناظره این دو چهره سیاسی‌، تصمیمی است که تلویزیون گرفته. احتمالا اطلاع دارید که چهره‌هایی مثل محمدعلی ابطحی به ندرت اجازه حضور در یک برنامه تلویزیونی (ولو برای پخش از طریق سامانه تلوبیون) را دارند. تازه، گفت‌و‌گوهایی معدود که با آنها انجام شده، به شکل تولیدی روی آنتن رفته‌اند. مسئولان تلویزیون اما حساب یک شبکه تازه تاسیس( که مشتری چندانی ندارد) را سوا کرده‌اند. به همین خاطر است که می‌بینیم ابطحی با فراغ بال نظرش را بیان می‌کند. آیا در روزهای آینده باز هم شاهد حضور چهره‌هایی از جنس ابطحی در برنامه «تبادل» خواهیم بود؟

*** مورد دوم| دوئل ابطحی و سلیمی‌نمین
محمد دلاوری در برنامه «تبادل» راحت‌تر از هر زمان دیگر است! او به‌راحتی به نامزدهای ریاست جمهوری و کثرت آنها کنایه می‌زند و به احتمال مشارکت پایین مردم اشاره می‌کند. دلاوری وقتی ابطحی خاطره‌ای از مهدی کروبی در زمان مناظره‌ها را تعریف می‌کند، توی حرف او نمی‌آید. حتی همراه با ابطحی به این خاطره می‌خندد. توی پرانتز می‌گوییم‌؛ خاطره ابطحی به مناظره‌های سال ۸۸ برمی‌گردد.

جایی که حیدری به او گفت شش دقیقه وقت داری و کروبی جواب داد می‌خواهم تا صبح همین جا باشم. (نقل به مضمون). ابطحی در همین جا برای کروبی آرزوی نجات کرد. محمد دلاوری در بخش دیگر برنامه وقتی می‌بیند ابطحی و سلیمی‌نمین جریان متبوع سیاسی خود را نقد می‌کنند‌‌، لبخند می‌زند و اجازه می‌دهد‌ دوئل آنها جذاب شود. آنچه میان ابطحی و سلیمی‌نمین رد و بدل شد، انتقادهایی گزنده از یکدیگر و نیز جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا است که برای مخاطب عام جذابیت دارد.

*** مورد سوم |برنامه‌ای داغ که دیده نمی‌شود
در روزهایی که تب انتخابات فراگیر نشده‌، اگر مناظره ابطحی و سلیمی‌نمین (نمایندگان جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا) از یک شبکه سراسری پخش می‌شد، حالا شاهد واکنش‌های متعددی بودیم. حتی تصور اینکه خیلی‌ها پای این برنامه می‌نشستند چندان عجیب نیست. با این حال آمار تماشای بخش‌های مختلف برنامه در تلوبیون به ۵۰۰ مشاهده هم نمی‌رسد. برنامه «تبادل» این اجازه را دارد که سراغ تلگرام و توئیتر برود و میزان محتوای انتخاباتی در آنها را تحلیل کند. شبکه‌های سراسری اما فعلا مجاز به این کار نیستند.

*** مورد سوم| شگفتانه آصفی در قامت مجری
دیگر برنامه قابل توجه تلویزیون درباره انتخابات را حمیدرضا آصفی‌، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه اجرا می‌کند. این برنامه «مجری» نام دارد و از شبکه پنج به شکل ضبطی پخش می‌شود. آنچه در وهله اول جلب توجه می‌کند‌، هدایت درست بحث توسط آصفی است. او تجربه اجرا ندارد اما در قسمت اول عملکرد موفقی از خود بجا گذاشت و‌ باعث شد بحث به شکل هدفمند پیش برود.

*** مورد چهارم| تاریخ شفاهی بدون جنجال
حمیدرضا آصفی در قسمت اول برنامه «مجری»، میزبان سه چهره شاخص بود و با آنها نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کرد. جواد منصوری سفیر اسبق ایران در چین، مصطفی میرسلیم نماینده مجلس و برگزار کننده اولین انتخابات بعد از انقلاب به همراه حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران سازندگی مهمان‌های آصفی بودند.

در برنامه «مجری» چگونگی برگزاری انتخابات اول ریاست جمهوری و زمینه‌های انحراف بنی‌صدر مورد تحلیل قرار گرفت. شاید برای کسانی که تاریخ معاصر را مطالعه نکرده‌اند ، «مجری» حرفی تازه نداشت ولی برای مخاطب عام تلویزیون‌ دارای نکاتی تازه بود. برنامه «مجری» به شرط ورود به ناگفته‌ها می‌تواند جریان‌ساز شود. آیا در قسمت‌های بعد شاهد این اتفاق خواهیم بود؟ عجالتا چالش اصلی برنامه به واکاوی انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ برمی‌گردد.

کدخبر: ۳۹۰۷۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر