کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۶۶۸۴
تاریخ خبر:

‌شرکت‌های ثروتمند اینطوری به کارمندانشان عیدی می‌دهند!

روزنامه هفت صبح، فاطمه رجبی | امسال حداقل عیدی کارگران نزدیک به شش میلیون تومان است و بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی هنوز این رقم را پرداخت نکرده‌اند در حالی که آنچه از شبکه‌های اجتماعی می‌شود فهمید و با چند تماس به دست می‌آید این است که شرکت‌هایی که درآمد بالاتری دارند و در حوزه‌های خاصی فعالیت می‌کنند بین اینکه در کنار عیدی نقدی یک هدیه خلاقانه دیگر هم به کارکنان داده شود رقابت سختی جریان دارد.

بعضی از این خلاقیت‌ها را مرور می‌کنیم. قبل از آن بد نیست بگوییم یکی از دلایل بروز این رقابت حضور پررنگ سمتی به نام مدیر منابع انسانی در شرکت‌هاست، سمت و واحدی که تا چند سال پیش بیشتر به عنوان کارگزینی شناخته می‌شد و کمتر کسی از دلیل وجودش آگاه بود اما حالا با مدرن شدن فعالیت شرکت‌ها و پررنگ شدن نقش این واحد انواع اقدامات برای راضی نگه داشتن نیروی انسانی انجام می‌شود.

یک شاخه گل طلا تقدیم به شما
از قرار معلوم پکیجی شامل آجیل چهار مغز، شکلات، شیرینی و یک یادگاری کوچک مثل سبزه مینیاتوری یا تخم‌مرغ رنگی پای ثابت بسته‌های عیدانه شرکت‌هایی است که هم وضع مالی خوبی دارند، هم حفظ نیروی انسانی برایشان اهمیت دارد و هم مسئول منابع انسانی خوش سلیقه‌ای دارند اما این تمام ماجرا نیست مثلا پرس و جو‌ها نشان می‌دهد که یکی از شرکت‌های معدنی به کارکنان دفتر مرکزی که در تهران قرار دارد و دفتر دیگر که در اصفهان واقع است علاوه بر این پکیج و سقف نقدی قانونی عیدی، دو شاخه گل طلا هم هدیه داده است.

البته فکر نکنید گل طلا یعنی شاخه گلی که کاملا از طلا ساخته شده است. ما هم قبلا اینطور فکر می‌کردیم اما گویا این شاخه گل از یک جنس دیگر است و فقط یک لایه خیلی نازک طلا روی آن قرار دارد که در مشخصات کالا آمده و ارزش آن را معلوم می‌کند. این گل‌ها که معمولا در بسته‌بندی‌های خیلی شکیل فروخته و هدیه داده می‌شوند از ۶۰۰ هزار تومان الی ماشاءالله قیمت دارند. گل نقره هم از جمله همین هدیه‌ها است که قیمت آن هم از حدود ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و بعضی از مدل‌هایش در قاب قرار داده شده‌اند.

از قرار معلوم هدیه یکی از شرکت‌ها تخم‌مرغ با روکش طلا بوده که البته صحت و سقمش را مطمئن نشدیم اما بعید هم به نظر نمی‌رسد و دلیلی ندارد که وقتی شرکت‌ها گل طلا هدیه می‌دهند تخم مرغ طلایی نداده باشند. از همه اینها لوکس‌تر یک شرکت سرمایه‌گذاری است که به مدیران رده بالای شرکت علاوه بر پکیجی هیجان انگیز شمش طلا هم داده است. البته شمش‌هایی که در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌اید را فراموش کنید این شمش‌ها حدود ده گرم وزن داشته‌اند که باز هم در مقایسه با عیدی که کارگران و کارمندان معمولی دریافت می‌کنند رویایی هستند.

سفر عید با ما
دادن کمک هزینه یا کل هزینه سفر نوروزی هم یکی دیگر از هدایایی است که گویا در کنار عیدی به کارکنان بعضی شرکت‌ها داده شده است، این را کارمند یکی از شرکت‌های بورسی که گویا در چند ماه گذشته خیلی وضع خوبی هم نداشته به هفت صبح می‌گوید. این شرکت در قرارداد با یکی از شرکت‌های مسافرتی معروف کمک هزینه ۳ میلیون تومانی سفر به کارمندانش هدیه داده که می‌توانند آن را یا صرفا هزینه خرید بلیت هواپیما کنند یا یک تور برای عید در نظر بگیرند البته این هدیه تا پایان اردیبهشت قابل استفاده است چون کارمندان این شرکت باید به شکل شیفتی در طول تعطیلات نوروزی هم چند روزی کار کنند. ‌

بعضی شرکت‌ها هم وسایل سفر هدیه داده‌اند. این را یکی از کارمندان بخش منابع انسانی یک شرکت مخابراتی می‌گوید. به گفته او وقتی مشغول ایده گرفتن در مورد هدیه سال نو بوده به این مورد برخورده و فروشنده‌ها گفته‌اند که خیلی از شرکت‌ها وسایل کمپینگ به کارکنانشان هدیه داده‌اند؛ وسایلی مانند چادر مسافرتی، ظروف سفر، میز و صندلی تاشو سفری و یا امکانات خودرویی برای سفر.

برای شما که حوصله‌تان سر می‌رود
بعضی شرکت‌ها هم سعی کرده‌اند هدیه‌شان نه خیلی زیاد مادی باشد و نه تاریخ انقضا داشته باشد و بیشتر هم باحال به نظر برسد، آنها به کارکنانشان انواع بازی‌های فکری هدیه داده‌اند که در طول تعطیلات و احتمالا بعد از آن خوش بگذرانند. این بازی‌ها در بازه‌های قیمتی متفاوتی هم بوده‌اند از بازی‌های ارزان قیمت ایرانی تا پازل‌هایی با قیمت متوسط و بازی‌های خارجی گران‌قیمت.

تعطیلات کتاب بخوان
دادن بن خرید کتاب هم از جمله هدایای متنوع شرکت‌ها بوده که در قرارداد با انتشارات یا شهر کتاب‌های مختلف تهیه شده و رقم‌های متفاوتی هم داشته است. از بن کتاب ۲۰۰ هزارتومانی گرفته تا بن‌های میلیونی. بعضی شرکت‌ها هم سعی کرده‌اند متفاوت باشند و هم با کلاس آنها برای کارکنانشان اشتراک مجلات خارجی مرتبط با شغلشان را خریده و هدیه داده‌اند از جمله یک شرکت معماری. حالا که صحبت اشتراک شد، اشتراک یک ساله بعضی از اپلیکیشن‌ها مثل اسپاتیفای هم هدیه رایجی بین شرکت‌ها مخصوصا استارتاپ‌ها بوده است و خیلی از شرکت‌ها چنین هدایایی را کنار هدیه‌های با ارزش‌تر در یک پکیج مفصل به کارکنان هدیه کرده‌اند.

ظاهر متفاوت
یکی از جالب‌ترین و متفاوت‌ترین هدیه‌ها را یک شرکت مالی به کارکنانش داده و.این شرکت به تمام کارکنان زن و مردش یک ماه قبل از عید کمک هزینه اقدامات آرایشی و بهداشتی هدیه کرده به مبلغ یک میلیون تومان که تا سه ماه بعد از عید هم اعتبار دارد. این خدمات شامل فیشال صورت، خدمات مو و ناخن بوده است. شرکت دیگری هم به کارمندان یک جلسه ماساژ هدیه کرده،‌ احتمالا به این دلیل که خستگی یک سال کار را از تنشان بیرون کنند.

خوش تیپ باش
بعضی از شرکت‌ها هم به کارمندانشان کمک هزینه خرید لباس یا کالاهای چرم داده‌اند. این هدیه بیشتر به کارمندان مرد و برای خرید کت و شلوار داده شده است. جالب اینکه یک شرکت قطعه‌سازی به کارمندان مرد پارچه کت و شلواری قیمتی هدیه کرده تا هر وقت که خواستند آن را به قواره خودشان بدوزند.

نکته‌ای که در این بین دیده می‌شود همکاری خیلی خوب برندهای مختلف و واحد منابع انسانی شرکت‌ها است و اینطور که به نظر می‌رسد کم کم تولید کننده‌ها و برندهای مختلف باید بیشتر برای جلب نظر شرکت‌ها تلاش کنند تا هدیه شب عید کارکنانشان از محصولات آنها انتخاب شود.

کدخبر: ۴۴۶۶۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر