کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۱۹۰
تاریخ خبر:

‌شرایط ‌تمدید قرارداد و تخلیه ملک در دوران کرونا

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به پنج سوالی می‌پردازیم که به راه‌های ارتباطی روزنامه که ذیل همین ستون قید می‌شود ارسال کردید. چهار سوال مربوط به مسائل اجاره در دوران کروناست و یک سوال مربوط به چگونگی شکایت از قضات.

یک: سوال: اکثر صاحبخانه‌ها برای گریز از توصیه دولت مبنی بر افزایش۲۰ و ۲۵ درصدی اجاره‌بها و تمدید قرارداد، با فشار طاقت‌فرسا بر مستاجران برای تخلیه ملک به بهانه نیاز فرزندانشان و … پس از تخلیه ملک، آن را با صددرصد افزایش اجاره‌بها به مستاجران جدید واگذار می‌کنند و کسی نیست با این رفتار ضد انسانی موجران و صاحبان املاک بی‌رحم برخورد کند!

پاسخ: در صورتی که فرزند ذکور یا پسر مالک ساختمان ازدواج کرده باشد و ملکی برای سکونت نداشته باشد، حکم تخلیه داده خواهد شد. ضمنا آنچه دولت ابلاغ کرده توصیه نیست بلکه در حکم قانون است.

دو: سوال: مالک واحد استیجاری بنده درخواست دارد که پایان تیرماه با پایان قرارداد، واحدشان را تخلیه کنم و دلیل آن را استفاده خود از این واحد گفتند. باتوجه به داشتن قرارداد کد رهگیری‌دار و پرداخت به موقع اجاره‌بها و عدم مشکل با افزایش ۲۵ درصدی رهن و اجاره می‌تواند درخواست تخلیه بدهد و دادگاه قبول می‌کند یا خیر؟

پاسخ: نیاز شخصی، یکی از استثناهای قاعده تمدید اجاره در شرایط کرونایی است بنابراین اگر مالک بتواند به دادگاه ثابت کند که خود نیاز دارد در این ملک سکونت داشته باشد (یعنی ملک دیگری نداشته باشد یا به دلیل شرایطی خاص نیاز به سکونت در این ملک داشته باشد مثل اینکه بیماری پیدا کرده و باید حتما در یک ملکی سکونت داشته باشد که در طبقه همکف است)، دادگاه حکم تخلیه صادر می‌کند.

سه: سوال: از تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ واحد مسکونی در غرب تهران اجاره کردم، الان صاحبخانه می‌گوید یا باید ٧٠درصد اضافه کنید یا باید بلند شوید و امروز هم بدون اجازه من بنگاهی فرستاد، قولنامه ما در املاک تنظیم شده ولی کد رهگیری ندارد. بنده می‌توانم یک‌سال با اضافه کردن ٢۵درصد بنشینم؟

پاسخ: برای الزام به تمدید قراردادهای اجاره،داشتن اجاره‌نامه سه برگی که در املاک نوشته می‌شود کفایت می‌کند و کد رهگیری الزامی نیست.

چهار: سوال : من مستاجری دارم که سه شرطی که دولت تعیین کرده را ندارد ولی سروصدا و مزاحمت زیادی برای سایر همسایه‌ها دارد و همیشه در حال فضولی کردن در کار این و آن است. سال پیش هم در اوج کرونا ۱۰تیر ساکن شده است! چطوری می‌توانم بلندش کنم؟

پاسخ: طبق تبصره ۲ مصوبه ستاد ملی کرونا، مستاجرینی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص دادگاه صالح به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شوند مشمول این مصوبه نخواهند شد. بنابراین می‌توانید به استناد این تبصره به دادگاه (شورای حل اختلاف) مراجعه کنید و بخواهید که به شما مجوز تغییر مستاجر را بدهد. البته در این راه، طرح شکایت مزاحمت از سوی افرادی که مورد مزاحمت قرار می‌گیرند مثل همسایگان یا دست‌کم استشهاد آنها نیز ضروری خواهد بود.

پنج: سوال: بنده در دادگاهی پرونده‌ای دارم.قضات عمدی یا سهوی قانون‌شکنی کرده‌اند. مدارکی در دست دارم که علنا و مشخصا حقوقم را ضایع کردند تا حدی که حکمی صادر کردند که در دادگاه بدوی آن را قطعی و غیرقابل تجدیدنظرخواهی دانسته‌اند.حتی درخواست دسترسی به اوراق پرونده را نمی‌دهند! آیا می‌توانم از آنها شکایت کنم؟آیا مرجعی هست که با وجود قطعیت حکم صادره دوباره پرونده را به جریان بیندازم؟ اصل مدارک که دال بر حقانیت ادعایم هست را در اختیار دارم. آیا با انتشار آن مرتکب جرم می‌شوم؟

پاسخ: تعداد احکامی که در دادگاه بدوی قطعی باشد به حدی کم است که بعید است در حال حاضر پرونده‌ای به این شکل پیدا شود.با این حال در صورتی که از قضات شکایت دارید می‌توانید به دادگاه انتظامی قضات و نیز حفاظت اطلاعات قوه قضائیه رجوع کنید.انتشار مدارک به خودی خود جرم نیست ولی طرح اتهاماتی مثل اینکه طرف دیگر دعوا در پرونده اعمال نفوذ کرده یا قاضی توصیه یا رشوه پذیرفته، در حکم افترا و جرم است.

‌هر هفته در‌ روزهای دوشنبه‌ آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش‌ می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید . همچنین می‌توانید سوالات را به این ایمیل هم ارسال کنید: mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۳۹۹۱۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر