کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۶۲۶۴
تاریخ خبر:

‌شرایط دریافت کارت اعتباری خرید کالا در‌ هفت بانک

روزنامه هفت صبح، گروه بازار| ‌وام‌های بانکی رنگ عوض کرده‌اند. به نظر می‌رسد برخی بانک‌ها رویکرد جدیدی در پیش گرفته‌اند که در آن به مشتریانشان کارت اعتباری خرید کالا می‌دهند. شاید فکر کنید کار ساده‌تر شده اما وقتی نگاهی به شرایط بانک‌ها برای ارائه کارت اعتباری بیاندازید، احتمالا نظرتان عوض شود. مثلا چه کسی می‌تواند برای ۵۰میلیون تومان اعتبار خرید پنج ضامن معرفی کند؟

کارت اعتباری‌های بدون ضامن هم نیاز به سپرده و رعایت میانگین حساب و کلی عدد و رقم پیچیده دارند و شاید در نهایت «نه» جواب کارمند بانک به درخواست مشتری‌ها برای دریافت کارت اعتبار خرید باشد. سقف مبلغ این کارت‌ها ۵۰میلیون تومان است. از این کارت‌ها نمی‌توان پول نقد برداشت کرد و صرفا برای خرید کالا قابل استفاده هستند.

بعضی بانک‌ها کارت اعتباری را برای خرید یک نوع کالای خاص مثل لوازم خانگی در نظر گرفته‌اند که صرفا در فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک قابل استفاده است، برخی دیگر کارت اعتباری را بدون محدودیت در اختیار مشتری می‌گذارند که در هر جایی می‌تواند از آن برای خرید کالا و خدمات استفاده کند. هر بانک شرایط خاص خودش را دارد. در این گزارش هفت نمونه از کارت‌های اعتباری را که توسط بانک‌های مختلف ارائه شده بررسی کرده‌ایم. ممکن است برای دریافت کارت اعتباری نیاز به افتتاح حساب داشته باشید و لازم باشد برای مدتی میانگین حساب خود را حفظ کنید تا بتوانید متناسب با آن اعتبار خرید دریافت کنید.

هرچند در اغلب بانک‌ها نیازی به افتتاح حساب نیست اما در عوض وثیقه‌های سنگین برای دریافت وام لازم است. تاجایی که ممکن است برای هر ۱۰میلیون تومان اعتبار خرید، یک ضامن رسمی به بانک معرفی کنید. اعتباری که بانک برای شما در نظر گرفته را باید بین سه ماه تا پنج سال بسته به قراردادتان به بانک برگردانید. نرخ سود آنها برای یک بانک قرض‌الحسنه چهار درصد و برای دیگر بانک‌ها بین هفت تا ۱۸درصد متغیر است.

* یک: بانک پاسارگاد؛ کارت اعتباری به شرط سرمایه‌گذاری
کارت اعتباری یا اعتبار خرید بانک پاسارگاد بر اساس میانگین سپرده‌گذاری در این بانک پرداخت می‌شود. مشتریان این بانک که حساب قرض‌الحسنه یا کوتاه‌مدت دارند، می‌توانند از طریق یکی از اپلیکیشن‌های این بانک درخواست اعتبار خرید کنند. بعد از ثبت درخواست، میانگین حساب آنها در بازه سه ماهه تا یک ساله بررسی می‌شود و بر اساس میانگین مبلغ روزانه به مشتری امتیاز داده می‌شود.

در پایان دوره سه ماهه تا یک ساله، اعتبار خرید به مشتری تعلق می‌گیرد که با آن می‌توان از دستگاه‌های کارتخوان یا درگاه‌های پرداخت اینترنتی، خرید کرد. بهره در نظر گرفته شده برای بازپرداخت اعتبار خرید بین ۱۲ تا ۱۸درصد متفاوت است. اگر حساب جاری قرض‌الحسنه داشته باشید، می‌توانید به اندازه نصف میانگین حساب با سود ۱۲درصد، ۷۵درصد میانگین حساب با سود ۱۵درصد و به اندازه کل میانگین حسابتان وام با سود ۱۸درصد بگیرید. برای کسانی که سپرده کوتاه مدت یک‌ساله دارند، بهره در نظر گرفته شده برای وام به اندازه نصف میانگین حساب ۱۵درصد است.

همچنین مبلغ وام یا همان کارت اعتباری بین ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان متغیر است. برای مثال اگر به مدت سه ماه سپرده کوتاه‌مدت با سود ۱۰درصدی را به مبلغ ۲۰میلیون تومان شارژ کنید، می‌توانید در پایان به اندازه ۱۰میلیون تومان کارت اعتباری خرید با بهره ۱۵درصدی بگیرید. شاید از نظر خیلی‌ها چنین کاری صرفه اقتصادی نداشته باشد. بازپرداخت این نوع وام هم می‌تواند به صورت قسطی و هم به صورت یکجا در پایان دوره قرارداد باشد. مدت بازپرداخت هم بین سه ماه تا یک سال متغیر است. توجه داشته باشید که دریافت این نوع وام حدود ۳۵۰هزار تومان هزینه جانبی دارد.

* نرخ بهره: ۱۲ تا ۱۸ درصد
* مبلغ وام: ۱۰ تا ۵۰میلیون تومان
* قابل استفاده در کارتخوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی

* دو: بانک سامان؛ اعتبار خرید محصولات یک برند لوازم خانگی
کارت اعتباری بانک سامان برای خرید لوازم خانگی یک برند ایرانی کاربرد دارد. مشتریان بانک سامان با سپرده‌گذاری سه ماهه تا شش ماهه در حساب قرض‌الحسنه می‌توانند بر اساس میانگین حساب خود اعتبار خرید کالا دریافت کنند. حداکثر مبلغ این وام ۵۰میلیون تومان است و نرخ بهره ۱۸درصدی برای آن در نظر گرفته شده.

مشتریان برای دریافت این نوع وام باید سند ملکی به عنوان وثیقه ارائه کنند که در کنار نرخ بهره بالا شرایط را برای مشتریان سخت کرده است. باید توجه داشته باشید که در این نوع کارت اعتباری خرید کالا، ۱۵درصد از مبلغ وام بلوکه می‌شود. شیوه بازپرداخت وام کارت اعتباری به صورت قسطی است و تا ۶۰ماه یعنی پنج سال برای آن مهلت بازپرداخت در نظر گرفته شده است.

* نرخ بهره: ۱۸ درصد
* مبلغ وام: حداکثر ۵۰میلیون تومان
* قابل استفاده برای خرید لوازم خانگی

* سه: بانک آینده؛ اعتبار خرید با بهره ۱۸درصدی
بانک آینده برای مشتریان خوش‌حسابش سه نوع کارت اعتباری ۱۰، ۳۰ و ۵۰میلیون تومانی در نظر گرفته است. مراحل کار به این صورت است که شما باید با افتتاح حساب قرض‌الحسنه جاری یا سپرده‌گذاری کوتاه مدت، اعتبار خود را پیش بانک بالا ببرید. میانگین حساب شما مبنای ارزیابی برای ارائه کارت اعتباری قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، دریافت کارت اعتباری بانک آینده نیاز به ضامن دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد برای کارت اعتباری یک میلیون تومانی باید یک ضامن و کارت اعتباری ۳۰ و ۵۰میلیون باید دو ضامن به بانک معرفی کنید. اگر بخواهید اعتباری که از بانک گرفته‌اید را یکجا بازپرداخت کنید، مهلت بازپرداخت نهایتا یک‌سال است اما اگر سراغ روش اقساطی بروید، تا سه سال مهلت بازپرداخت خواهید داشت. نرخ بهره در نظر گرفته شده برای این نوع وام ۱۸درصد است و تا یک‌سال مهلت استفاده از کارت اعتباری را خواهید داشت.

* نرخ بهره: ۱۸درصد
* مبلغ وام: ۱۰، ۳۰ یا ۵۰میلیون تومان
* قابل استفاده در کارتخوان‌ها و درگاه‌های اینترنتی

* چهار: بانک مهر ایران؛ ۲۰میلیون تومان وام قرض‌الحسنه
کالا کارت مهر ایران برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد این بانک در نظر گرفته شده است. بانک مهر ایران یک بانک قرض‌الحسنه است و کارت اعتباری آن هم با کارمزد چهار درصدی به متقاضیان ارائه می‌شود. هر کدام از شعب بانک مهر ایران سهمیه مخصوصی برای ارائه کالا کارت دارند و این مورد شاید شرایط را کمی سخت کند اما در صورتی که کارت اعتباری از این بانک بگیرید، خیالتان بابت شرایط بازپرداخت راحت خواهد بود.

دریافت کارت اعتباری نیاز به سپرده‌گذاری در بانک مهر ایران ندارد و صرفا شرایط عمومی بانک مثل نداشتن چک برداشتی و بدهی به شبکه بانکی برای آن در نظر گرفته شده است. سقف مبلغ کارت اعتباری ۲۰میلیون تومان است و حداقل مبلغ می‌تواند ۵۰۰هزار تومان باشد. مهلت بازپرداخت شش ماهه، ۹ماهه و ۱۲ماهه است. فروشگاه‌های طرف قرارداد که می‌توان با کارت اعتباری بانک مهر ایران از آنها خرید کرد متنوع هستند و می‌توان از آنها برای خرید انواع پوشاک، مواد غذایی، لوازم دیجیتال، مبلمان و لوازم خانگی و … استفاده کرد. برای کارت اعتباری ۲۰میلیونی با بازپرداخت یک‌ساله، مبلغ هر قسط حدود یک میلیون و ۷۳۰هزار تومان است.

* نرخ بهره: چهار درصد
* مبلغ وام: ۵۰۰هزار تا ۲۰میلیون تومان
* قابل استفاده برای خرید از فروشگاه‌های خاص

* پنج: بانک سپه؛ کارت اعتباری بدون آبونمان
بهین‌کارت سپه، تا سقف ۵۰میلیون تومان برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک سپه به شما اعتبار خرید می‌دهد. فهرست این فروشگاه‌ها در سایت بانک سپه آمده و تعداد آنها حدود هزار و ۱۰۰فروشگاه در کل کشور است. اغلب این فروشگاه‌ها لوازم خانگی یا خدمات خودرو هستند. با این حساب بهین کارت سپه برای خرید لوازم خانگی، موتورسیکلت و خودرو کارایی دارد. البته در فهرست فروشگاه‌ها می‌توان مواردی مثل خدمات هواپیمایی و… هم پیدا کرد.

نرخ بهره در نظر گرفته شده برای بازپرداخت مبلغ کارت اعتباری ۱۸درصد است و مهلت بازپرداخت سه ساله دارد. برای دریافت این کارت نیازی به پرداخت آبونمان یک درصدی نخواهید داشت. برای ضمانت این وام خرید می‌توان از سند ملک استفاده کرد، البته کمتر کسی دلش می‌خواهد سند ملک میلیاردی خود را برای دریافت وام ۵۰میلیونی در اختیار بانک بگذارد. راه دیگر معرفی ضامن با گواهی کسر از حقوق برای ضمانت بازپرداخت مبلغ کارت اعتباری است. با گذشت یک ماه از صدور کارت اعتباری، صورت‌حساب بازپرداخت آن به مشتری ایمیل یا پیامک می‎‌شود.

* نرخ بهره: ۱۸درصد
* مبلغ وام: حداکثر ۵۰میلیون تومان
* قابل استفاده برای خرید خودرو و لوازم خانگی

* شش: بانک دی؛ خرید لوازم خانگی از دو برند
فیروزه‌کارت و دی‌کارت، دو نوع کارت اعتباری خرید کالا هستند که توسط بانک دی ارائه می‌شوند. هر دو آنها برای خرید لوازم خانگی قابل استفاده هستند، با این تفاوت که فیروزه‌کارت مربوط به یک برند و دی‌کارت مربوط به برند دیگر لوازم خانگی است. مبلغ اعتبار خرید در هر دو کارت، می‌تواند ۱۰، ۲۰ یا ۳۰میلیون تومانی باشد.

برای فیروزه‌کارت، بازپرداخت یک تا سه ساله در نظر گرفته شده و نرخ بهره آن بین هفت تا ۱۸درصد متغیر است. به این صورت که وام یک ساله هفت درصد سود دارد و نرخ بهره وام سه ساله به ۱۸درصد می‌رسد. در طرف مقابل دی‌کارت بازپرداخت سه ساله با بازپرداخت ۱۵درصدی دارد. دریافت کارت اعتباری از بانک دی نیاز به سپرده‌گذاری ندارد اما باید به ازای هر ۱۰میلیون تومان اعتبار خرید، یک ضامن رسمی با گواهی کسر از حقوق به بانک معرفی کنید.

* نرخ بهره: هفت تا ۱۸درصد
* مبلغ وام: ۱۰، ۲۰ یا ۳۰میلیون تومان
* قابل استفاده برای خرید لوازم خانگی

* هفت: بانک صادرات؛ بازنشستگان نیازی به ضامن ندارند
کارت اعتباری همیاران سپهر تا سقف ۵۰میلیون تومان برای خرید از فروشگاه‌های طرف قرارداد بانک صادرات، به مشتریان اعتبار می‌دهد. اعتبار این کارت‌ها از زمان صدور سه ماه است و در این مدت می‌توانید با مراجعه به فروشگاه‌هایی که فهرست آنها در سایت بانک صادرات آمده، خرید کنید.

این فروشگاه‌ها عموما نمایندگی دو برند لوازم خانگی ایرانی، فروشگاه‌های خودرو و موتورسیکلت و همچنین فروشگاه‌های فرش هستند. مهلت بازپرداخت مبلغ کارت اعتباری حداکثر سه سال است و نرخ سود ۱۲ تا ۱۸درصد برای آن در نظر گرفته شده. کارت اعتباری با سود ۱۲درصدی تنها به بازنشستگان کشوری و با مهلت بازپرداخت دو ساله پرداخت می‌شود. بازنشستگان نیازی به معرفی ضامن برای دریافت کارت اعتباری ندارند.

* نرخ بهره: ۱۵ تا ۱۸درصد
* مبلغ وام: حداکثر ۵۰میلیون تومان
* قابل استفاده برای خرید لوازم خانگی، موتورسیکلت و فرش

کدخبر: ۳۶۶۲۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر