کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۱۸۵۹
تاریخ خبر:

‌شبکه ورزش در زمین چه کسی توپ می‌زند؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | تکراری‌ترین تیتر یک‌سال اخیر این است: حضور رسول پناه در فلان برنامه. هر بار به دلایلی این اتفاق رخ نمی‌دهد که مهم‌ترین آن اعتراض هواداران پرسپولیس و عقب‌نشینی رسول پناه است. جمعه شب اما خبر به واقعیت تبدیل شد و رئیس سابق هیات مدیره پرسپولیس در برنامه شب‌های فوتبالی شبکه ورزش حضور یافت. گزارش امروز قصد واکاوی صحبت‌های او و سنجش گفته‌ها با واقعیت‌ها را ندارد. وجه عجیب ماجرا به تصمیم شب‌های فوتبالی و شبکه ورزش برمی‌گردد.

‌دوره جنجالی
کمی به عقب برگردیم به روزهایی که حضور رسول پناه در پرسپولیس توام با حاشیه بود. در واپسین روزهای فعالیت هم تک و پاتک او با یحیی گل‌محمدی ادامه داشت. رسول پناه رفت و سمیعی آمد. تیم نتیجه گرفت و این برای هواداران فقط یک معنا داشت: گل‌محمدی کارش را درست انجام داده. رسول پناه اما هر بار مدعی می‌شد که می‌خواهد از یک‌سری حرف‌های مگو و به اصطلاح پشت پرده افشاگری کند.

استقبال عجیب سیما
بعد از ادعای رسول پناه، چند برنامه ورزشی آمادگی خود را برای حضور او روی آنتن زنده اعلام کردند. در آستانه حضور پرسپولیس در مسابقات مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا برنامه ورزشگاه شبکه پنج از مصاحبه با رسول پناه خبر داد. هواداران اعتراض کردند و او منصرف شد. چند هفته قبل خبری در چند رسانه پیچید که مهدی رسول پناه قرار است در برنامه فوتبال برتر حاضر شود. هواداران تیم پرسپولیس بلافاصله اعتراض خود را نشان دادند و در نهایت او با ارسال یک نامه انصراف خود را اعلام کرد. این میزان تمنا از سوی برنامه‌های تلویزیون عجیب است.

اصرار مشکوک سیما
رسالت هر رسانه «شفاف سازی» است. این امر پیش‌نیازهایی لازم دارد و بدون کامل بودن، نتیجه‌ای عکس به‌دست می‌آید. ماجرای برنامه‌های تلویزیون و رسول پناه مصداق همین مسئله است. بیش از یک‌سال پیش و با بالا گرفتن اختلاف‌ها در باشگاه و نیز اعتراض هواداران، رسول پناه رفت.

رفتن او هم توام با حاشیه بود که شاخص‌ترین آن اعتراض یحیی گل‌محمدی به‌خاطر دعوت به مناظره است. دوئل طرفین ادامه یافت و کار به شکایت کشید. با این حال رسول پناه همچنان اصرار به مناظره داشت و تلویزیون هم استقبال می‌کرد.در نهایت شب‌های فوتبالی حاضر شد تریبون را یک‌طرفه در اختیار رسول پناه بگذارد. نکته عجیب همین‌جاست که چرا وقتی سرمربی پرسپولیس برگزاری مناظره را روشی اصولی برای شفاف‌سازی نمی‌داند، یک برنامه از رئیس مستعفی دعوت می‌کند؟

مسیر انحرافی؟
مصاحبه رسول پناه با مجری برنامه شب‌های فوتبالی همزمان است با روزهایی که فوتبال ایران در اوج حاشیه و اتفاق‌های عجیب است. این برنامه به جای آن‌که مسئله کسر امتیاز از گل‌گهر سیرجان را واکاوی کند، سراغ یک پرونده قدیمی می‌رود. آیا پرسپولیس، اسم رمز پرت کردن توجهات از این مسئله است؟

حاشیه‌سازی و دیگر هیچ
طرح موضوعات برای شفاف‌سازی باید منتج به نتیجه شود. وقتی سنگ اول کج گذاشته می‌شود، نتیجه‌ای مطلوب به بار نمی‌نشیند. رسول پناه حرف‌هایش را زد و دیر یا زود فراموش می‌شود. سوال هواداران پرسپولیس این است که چرا تلویزیون «بیهوده» حاشیه‌ای برای تیم درست می‌کند؟

چرا باید آرامش سرمربی به هم بریزد؟ رسول پناه چند هفته قبل و بعد از انصراف از فوتبال برتر نامه‌ای نوشت و بر حضور جعفر سمیعی، مجید صدری و یحیی گل‌محمدی تاکید کرد. کار شب‌های فوتبالی وقتی اصولی می‌بود که آن شرط را یادآور شود و بعد از محقق شدن به حضور رسول پناه رضایت دهد.

در حسرت نود
برنامه‌های ورزشی تلویزیون می‌خواهند با طرح مسائل جنجالی، پا در مسیر نود بگذارند. این هدف، ستودنی است اما نود قاعده و آداب بازی را می‌دانست و با شلوغ کاری بی‌مورد دنبال کسب توجهات نبود. شب‌های فوتبالی نتیجه‌ای که باید از حضور رسول پناه را بگیرد نگرفت. نتیجه خوب وقتی به‌دست می‌آید که هواداران یک تیم رضایت خود را اعلام کنند.

حالا اما آنچه در فضای مجازی می‌بینیم اعتراض به این برنامه و حرف‌های رسول‌پناه است. تازه، مجری برنامه می‌گوید ما برخی مسائل را طرح نکردیم که خود حاشیه‌ای جدا برای توتونچی ایجاد کرده. رئیس صداوسیما به خاطر سبقه خبرنگاری، ماموریت تازه‌ای به تلویزیون داده و خواسته طبق اصول حرفه‌ای رفتار کنند. در زیرمجموعه اما خبری از حرفه‌ای‌گری نیست و برخی رفتار شائبه‌انگیز است.

کدخبر: ۴۳۱۸۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر