کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۶۹۲
تاریخ خبر:

‌شاسی‌بلندهای کمتر دیده شده بازار ایران

روزنامه هفت صبح | ‌اگر بودجه‌ای ‌بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید خودرو داشته باشید، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌های روی میز کراس‌اوورهای نوی چینی و کارکرده‌‌ کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی حاضر در بازار ایران هستند. این روزها در خیابان کم جک S5، هایما S7، چانگان CS35، پژو ۲۰۰۸، چری تیگو ۵، ام‌وی‌ام X22 و لیفان X60 مشاهده نمی‌شود.

خودروهایی که با کمترین بودجه‌ها لذت فخرفروشی از ارتفاعی بالاتر را فراهم می‌کنند. اما این کل بازار نیست! کراس‌اوورهای دیگری هم در بازار بوده و هستند که با بداقبالی ناشی از قیمت‌گذاری بالا، تبلیغات کم و خدمات پس از فروش نامناسب روبه‌رو شده‌اند و خریداران نسبت به آنها چندان اعتمادی نشان نداده‌اند اما اگر خواهان سوارشدن بر خودرویی متفاوت هستید، می‌توانید نیم‌نگاهی هم به این تیپ خودروها داشته باشید.

*** ۱٫۴ میلیارد / دامای X7 - مدل ۲۰۱۸
دامای که محصول شرکت معتبر زوتی محسوب می‌شود، به‌حق شایسته‌‌ عنوان رنج‌روور چینی است. جذب چراغ‌ها در مجموعه جلوپنجره و استفاده از نوار کرومی سرتاسری در قالب دو خط افقی موازی، باعث شده تا نمای جلوی دامای X7 نه مانند یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل چینی، بلکه نزدیک به یک SUV دو دیفرانسیل جدی به چشم بیاید. از کنار قوس زیبایی انتهای کابین شما را به حال و هوای جنسیس GV70 می‌برد و از پشت نیز با چراغ‌های دوگانه مستطیلی یاد فولکس‌واگن اطلس می‌افتیم.

در کابین آن نیز گویی با سانتافه درحال ملاقات هستید. این خودرو، با شش کیسه هوا عرضه می‌شود که شامل چهار ایربگ برای ردیف جلو و دو نمونه‌‌ پرده‌ای است. کنترل فشار باد تایرها، نگه‌دارنده‌‌ صندلی کودک روی صندلی عقب (ایزوفیکس)، سنسورهای نزدیک شدن به مانع از جلو، عقب و طرفین، حفظ خودرو در شیب،ABS،BA،EBD،TCS،ESC و رادار نقطه‌‌ کور، دامای را خودرویی قابل اعتماد کرده‌اند.

*** ۱ میلیارد / ریگان کوپا T210 - مدل ۱۳۹۹
اگر چینی‌ای می‌خواهید بخرید که طراحی‌اش آنچنان هم عجیب و غریب نباشد، کوپا با ظاهری شبیه ‌ آئودی Q5 و فولکس‌واگن توراگ خودرویی حائز اهمیت است. کابین آن نیز متریال باکیفیت‌تری نسبت به بقیه چینی‌ها دارد و ترکیبی از چرم و چوب را به نمایش می‌گذارد. از آنجا که تیپ فلگشیپ کوپا در ایران به فروش می‌رسد، می‌توانید انتظار مجموعه کاملی از آپشن‌ها را داشته باشید.

برخلاف اکثر خودروهای چینی که از نظر ایمنی وضعیت نامشخصی دارند، کوپا توانسته چهار ستاره ایمنی از سی‌انکپ کسب کند. با این حال کوپا یکی از بدترین بازارهای دست‌دوم و خدمات پس از فروش در بین چینی‌ها در ایران را دارد و به دلیل اعتراض خریداران خود خبرساز شده است. از معایب کوپا می‌توان به تک‌دیفرانسیل ‌بودن که در این بازه قیمتی غیرقابل‌قبول است و عدم هماهنگی بین پیشرانه و جعبه دنده‌‌ اتوماتیک آن اشاره کرد.

*** ۱ میلیارد / هن‌تنگ X7 - مدل ۱۳۹۹
این خودرو که اولین محصول هن‌تنگ بود، در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. X7 نسبت به بقیه اعضای این لیست از طراحی ساده‌تری بهره می‌برد و حتی شاید بتوان آن را برادر دوقلوی تیگو ۵ دانست! این خودرو با پیشرانه قوی‌تر به ایران آمد که خروجی ۱۹۰ اسبی‌اش تحت لیسانس میتسوبیشی است و دغدغه چندانی بابت ایرادات احتمالی آن نخواهید داشت. نمایشگر لمسی ۹ اینچ، قابلیت ارتباط بلوتوث بین گوشی و سیستم سرگرمی، دوربین پارک با خطوط راهنما، سیستم صوتی چهار بلندگو، قطب‌نما

و ارتفاع‌سنج، تهویه‌‌ مطبوع تک‌حالت خودکار با خروجی درب عقب، پوشش چرم مصنوعی داشبورد، فرمان و صندلی، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و آینه‌‌ میانی ضدتابش با تنظیم دستی‌ در فضای داخلی تمامی نسخه‌های هن‌تنگ X7 وجود دارد. علاوه‌بر اینها، نسخه‌ آنر به صندلی‌‌های برقی در ردیف جلو، ، دید ۳۶۰ درجه در نمایشگر، سیستم صوتی شش بلندگو، سانروف پانورامیک و تهویه‌‌ مطبوع خودکار دوگانه مجهز است.

*** ‌۹۵۰ میلیون / فوتون ساوانا - مدل ۱۳۹۹
مهندسی معکوس تویوتا فورچونر مدل ۲۰۰۵ ممکن است قدیمی و خسته‌کننده به نظر بیاید اما کابینی جادار در اختیار راننده قرار می‌دهد که به ویژگی بارز فورچونر اصل هم وفادار مانده باشد! سیستم تعلیق دو دیفرانسیل هوشمند STOD با محدودکننده لغزش و قفل عقب باعث شده است که ساوانا جزو معدود چینی‌های بازار باشد که با خیال راحت بتوانید با آن دل به کوه و دشت بزنید.

۲۱۴ اسب بخار نیرو و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور آن نیز با جعبه دنده شش سرعته اتومات به چرخ‌ها منتقل می‌شود که دارای حالت‌های اسپورت و زمستانی است. این خودرو در نسخه فول با امکاناتی همچون کروز کنترل، دو کیسه‌ هوای جلو و ایربگ پرده‌ای، رادار عقب با چهار سنسور، ترمز ضد قفل (ABS)، تقسیم‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی (BA)، فناوری کنترل لغزش (TCS) و سیستم مدیریت تعادل (ESP) عرضه می‌شود.

*** ۵۲۰ میلیون / بیسو T3 - مدل ۱۳۹۸
کراس‌اووری با سقف مشکی که بیش از هر چیز ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ اس را به ذهن تداعی می‌کند. بیسو T3 از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی در قیاس با هم‌قیمت‌های خود وضعیت خوبی دارد و ویژگی‌هایی همچون دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی، سانروف پانورامیک، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت، ورود و استارت بدون کلید، آینه وسط الکترومیک، سنسور پارک جلو و عقب و دوربین دید عقب مجهز است.

البته موتور ۱٫۳ لیتری توربوی آن با ۱۳۳ اسب بخار قدرت حرف چندانی برای گفتن ندارد و جعبه دنده CVT آن هم نه‌شتاب قابل‌ قبولی عرضه می‌کند و نه با پیشرانه هماهنگی خوبی دارد. بدنه مستحکم و طراحی مناسب در کنار تجهیزاتی نظیر سیستم ترمز ABS چهار کاناله‌، سیستم الکترونیکی تقسیم ترمز EBD ، سیستم ضد لغزش در زمان شتاب‌گیری و شش کیسه هوا باعث شده این خودرو پنج ستاره ایمنی به دست آورد.

*** ۵۷۰ میلیون / بی‌وای‌دی S6 - مدل ۱۳۹۸
محصول یکی از پیشروترین شرکت‌های چینی، شاسی‌بلندی است که شباهت بسیاری به لکسوس RX نسل دوم دارد. داخل کابین خودرو نیز شاهد داشبوردی یکسان با نسل دوم لکسوس RX هستیم. تنها تفاوت‌ها را باید در طراحی مجدد فرمان، پنل میانی داشبورد شامل دریچه‌های هوا و مجموعه پشت آمپر عنوان کرد.

فضای جادار و ارگونومی مطلوب کابین در کنار آپشن‌های مناسب و سیستم تعلیق نرم، باعث شده‌اند که تمامی سرنشینان سواری راحتی را با بی‌وای‌دی S6 تجربه کنند؛ با این حال موتور ۲٫۴ لیتری این خودرو ‌ نسبت با رقبایی که از پیشرانه‌های کم‌حجم‌تر اما دارای توربوشارژر بهره می‌برند، استهلاک بیشتری دارد و همچنین نمی‌توان از ESP در آن سراغی گرفت که باعث می‌شود نتوانید با S6 از رانندگی در سرعت‌های بالا لذت ببرید. هرچند به دلیل تولید گشتاور نسبتا خوب ۲۲۹ نیوتن متر در ۴۰۰۰ هزار دور بر دقیقه، از کشش مناسبی برخوردار است.

*** ۸۱۰ میلیون / اس‌.دبلیو.‌ام G01 - مدل ۱۳۹۹
این کراس‌اوور چینی اخیراً به دلیل کسب پنج ستاره استاندارد خبرساز شده بود. قدرت موتور آن با توجه به رقبایی که کمتر از ۱۸۰ اسب بخار قدرت تولید نمی‌کنند، کمی ضعیف به نظر می‌رسد. این خودرو جزو پرآپشن‌ترین چینی‌های حاضر در بازار چه در زمینه ایمنی و چه در زمینه رفاهی است. با این حال به دلیل کابین ضعیف و عدم استحکام لازم نتوانسته در تست‌های ایمنی سربلند بیرون بیاید و از سی‌انکپ تنها دو امتیاز ایمنی دریافت کرده است.

در طراحی آن می‌توان ترکیبی از ام‌جی RX5 و دی‌اس ۷ را مشاهده کرد. این الهام‌گیری در نمای عقب، نمود بیشتری پیدا می‌کند و می‌توان خودرو را دارای ظاهری مطابق با سلیقه مشتریان آسیایی دانست، چراکه استفاده از خطوط تند و تیز و حجم‌های فانتزی، بیشتر در محصولات آسیایی دیده می‌شود. از آنجایی‌که SWM G01 یک کراس‌اوور سایز متوسط است، ظاهر تهاجمی و نسبتاً پرحجم، آن را بزرگ‌تر از آنچه هست، نشان می‌دهد.

*** ۱٫۷ میلیارد / بورگوارد BX7 - مدل ۲۰۱۸
گران‌ترین خودروی لیست حاضر شاسی‌بلندی هفت نفره است که وضعیتی شبیه ‌ ام‌جی انگلیسی-چینی دارد. این برند آلمانی چند سالی است که به تملک چینی‌ها درآمده و خط تولیدش هم در چین قرار دارد اما اصالت آلمانی خود را حفظ کرده است. سیستم تعلیق دو دیفرانسیل هوشمند با قفل الکترونیکی (EDL) و محدودکننده لغزش (ELSD) آن جزو باکیفیت‌ترین‌ها در بازار است.

نمای جلوی آن با جلوپنجره‌ بزرگ و چراغ‌های بزرگ که به پایین خم شده‌اند، حس لوکس‌ بودن را القا می‌کند؛ هرچند نمای عقب کمی ابهت BX7 را خدشه‌دار کرده است. طراحی داخلی با الهام از لوکس‌ترین ماشین‌های آلمانی انجام شده و ارگونومی و راحتی بسیار عالی است. در ساخت بورگوارد BX7 بالاترین استانداردها رعایت شده‌، از این رو کیفیت خیلی خوبی دارد و از مرغوب‌ترین متریال ممکن در کابین بهره می‌برد که در کنار لیست کامل امکانات ایمنی و رفاهی، سرنشینان بورگوارد BX7 در نهایت راحتی و آرامش و ایمنی هستند.

کدخبر: ۳۶۷۶۹۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر