کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۳۸۱۸
تاریخ خبر:

‌سه حاشیه روز از دنیای موسیقی پاپ و سنتی

روزنامه هفت صبح‌|یک: سیروان و کنسرت ۵۰هزارتومانی: هفته گذشته آلبوم جدید سیروان منتشر که ۶۰هزار تومان قیمت داشت. از سوی دیگر برای تهیه بلیت کنسرت آنلاین این خواننده که قرار بود شب گذشته برگزار شود، باید در حدود ۵۰هزار تومان هزینه می‌کردید. کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به این قیمت‌ها معترض شدند و یادآوری کردند، این خواننده که قبلا ادعا کرده بود کنسرت‌هایش را به‌دلیل شرایط اقتصادی مردم لغو کرده اما حالا گران‌ترین قیمت بلیت کنسرت آنلاین را به خود اختصاص داده است.

آن‌هم در شرایطی که بسیاری از خوانندگان برای مردم یا کنسرت رایگان آنلاین گذاشته‌اند و یا قیمت کنسرت‌شان بسیار پایین بوده تا در این شرایط ویژه کرونایی در کنار مردم باشند. قیمت ۶۰هزار تومانی آلبوم او نیز مورد سوال‌های فراوانی قرار گرفته است. در رابطه با این حواشی سایت «موسیقی ما» نوشته: «سیروان قصد دارد جدیدترین مجموعه آثار خود را با برنامه‌های ویژه و مفصلی منتشر کند.

اولین برنامه او این است که برای رونمایی از آلبوم مونولوگ، قصد دارد کنسرت برگزار کند. همچنین این اثر فقط از طریق سایت شخصی او قابل خریداری است. اولین کنسرت آلبوم مونولوگ روز هجدهم مرداد و از ساعت ۲۰:۳۰ آغاز خواهد شد و دست‌اندرکاران این پروژه روی استفاده از مدرن‌ترین ایده‌های نورپردازی و تصویربرداری و لوکیشنی منحصربه‌فرد در کنسرت این اثر تأکید دارند.

همچنین در تبلیغات محیطی مرتبط با این اثر هم اعلام شده که کنسرت سیروان برفراز تهران خواهد بود اما محل دقیق آن اعلام نشده است. نکته دیگری که در سایت سیروان خسروی جلب توجه می‌کند، عددهای نسبتاً زیاد برای نسخه فیزیکی و بلیت کنسرت آلبوم مونولوگ است. چراکه سیروان با تعیین قیمت ۵۰هزار تومانی برای کنسرت آنلاین مونولوگ، رکورد قیمت‌ را در این زمینه شکسته است.

طی ماه‌های اخیر و همزمان با شیوع ویروس کرونا، کنسرت‌های متعددی برگزار شد که اغلب آنها به‌صورت رایگان بود و خوانندگانی نظیر همایون شجریان و سالار عقیلی هم کنسرت‌هایشان با بلیت‌های ۱۵هزار تومانی برگزار شد. همچنین نسخه فیزیکی این آلبوم هم قیمتی ۶۰هزار تومانی دارد که در این زمینه میزان نفیس‌بودن آلبوم تعیین‌کننده قیمت است.

اما در این زمینه اطلاع‌رسانی خاصی در سایت سیروان انجام نشده و سوال اغلب طرفداران او هم این است که آیا این آلبوم فیزیکی که برای فروش قرار دارد، امضای خواننده محبوبشان را دارد یا نه؟ پک بلیت کنسرت و آلبوم مونولوگ هم در سایت سیروان خسروی با قیمت ۹۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بخش دیگری از توضیحات مربوط به آلبوم مونولوگ به این نکته اشاره شده است که سیروان خسروی آلبوم مونولوگ را تجربه‌ای نو در کارنامه هنری خودش می‌داند.» البته نباید از نظر دور داشت که احتمالا هزینه‌های جانبی این کنسرت به‌دلیل استفاده‌ حرفه‌ای‌تر از نور و صدا برای سیروان بیشتر تمام شده است.

* دو: کنسرت رایگان کیهان کلهر
دقیقا در همان زمان کنسرت سیروان، کیهان کلهر کنسرت آنلاین برگزار کرده که رایگان است و برخی کاربران به مقایسه این دو اتفاق پرداخته‌اند.

* سه: پیروزی بنیامین بر رجب‌پور
بنیامین بهادری که در سال ۱۳۸۵ با آلبوم خود مشهور شده و بر سر زبان‌ها افتاده بود و پس از سه‌سال مجادله حقوقی با محسن رجب‌پور، مدیر موسسه ترانه شرقی که تهیه‌کننده آلبوم اول او بود، به پیروزی رسید. این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که رجب‌پور معمولا به‌گونه‌ای قراردادهای خود را با «خواننده‌اولی»‌ها می‌بندد که کمتر خواننده‌ای پیروز می‌شود.

گروه آریان و حامد همایون دو نمونه از این موضوع هستند که سعی کردند بدون مجادله حقوقی به حل و فصل با رجب‌پور برسند. ماجرای بنیامین اما جالب بود و خواندنی. سال ۱۳۹۲ بود که بنیامین اعلام کرد دیگر با محسن رجب‌پور و موسسه ترانه شرقی کار نخواهد کرد. در ابتدا به‌نظر می‌رسید این دو با یکدیگر مصالحه کرده‌اند اما گذشت زمان نشان داد که اصلا به این شکل نبوده.

سه سال بعد از جدایی این دو یعنی در سال ۱۳۹۵، محسن رجب‌پور در گفت‌وگو با رسانه اینترنتی تی‌وی‌پلاس گفته بود: «هیچ پولی از بنیامین نگرفتیم و گذاشتیم از قطعات ما در کنسرت‌هایش استفاده کند.» این گفت‌وگو که در صفحه اینستاگرام محسن رجب‌پور نیز منتشر شده بود، با واکنش بنیامین بهادری همراه شد و او در کامنتی پای این مطلب نوشت: «شما حقی درمورد اجرای قطعات من در کنسرت‌ها نداشتید و ندارید.

ضمناً اگر می‌توانید به‌صورت قانونی جلوی اجرای قطعه‌ای را بگیرید، حتماً این کار را انجام دهید. بعد از اینکه «دنیا دیگه مثل تو نداره» را همه ایران شنیدند و آلبوم «۸۵» تولید شد و آماده انتشار بود، برای اولین‌بار شما را به‌واسطه آقای علمشاهی دیدم. اولین چیزی که به من گفتید، «حضرت بنیامین» بود. به‌نظرم با «حامد همایون» عزیز هم همین کار را کردید و هیچ سندی برای ارتباط شما قبل از هیت شدن کار ایشان وجود ندارد؛ حتی اگر خودش هزار حرف دیگر بزند(آقای خباز در جریان هستند.)

خلاصه اینکه وقت و حوصله جواب دادن به این موضوعات را در مصاحبه و دنیای مجازی ندارم. فقط در صورتی که خواستید به‌صورت قانونی پیگیری کنید، جوابگو خواهم بود. شما این‌کاره نیستید و بیشترین امتیازتان، ارتباطات ارگانی سوال‌برانگیز و اخذ مجوزهای مشکوک است. حالا به‌زودی دنیا تغییر خواهد کرد و شما باید پاسخ‌گوی سوالات زیادی باشید.»

محسن رجب‌پور پس از واکنش اینستاگرامی بنیامین بهادری در جوابی کوتاه به او نوشت: «خودخواسته را تدبیر نیست.» و سپس پروسه شکایت از بنیامین را آغاز کرد. حالا بهمن‌ بابازاده، خبرنگار موسیقی نوشته: «نتیجه دادگاه تجدید نظر شکایت محسن رجب‌پور علیه بنیامین بهادری صادر شد و پس از کش و قوس‌های فراوان این دادگاه که از دی‌ماه سال ۹۸ آغاز شده، پس از سه مرحله دادرسی، به نفع بنیامین بهادری به اتمام رسید.»

کدخبر: ۳۴۳۸۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر