کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۳۶۹۰
تاریخ خبر:

‌سهم مدیران تلویزیون در سرنوشت مبهم سریال پایتخت

روزنام هفت صبح، امد رنجبر | از هفته پیش که به طور رسمی اعلام شد محسن تنابنده به عنوان یکی از بازیگران اصلی فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی انتخاب شده است، یک سوال مشترک در رسانه‌ها شکل گرفته: سرنوشت قسمت‌های باقی‌مانده «پایتخت ۶» چه می‌شود؟ پاسخ‌ها به این سمت منتهی می‌شود که پرونده این سریال به شکل ناقص بسته می‌ماند و سرنوشت فصل‌های بعدی آن هم مبهم است. گزارش هفت صبح بر پایه این پرسش شکل گرفته: مقصر این اتفاق چه کسی است؟ تلویزیون یا سازندگان پایتخت؟

*** مورد اول‌|صداقت دردسرساز
سریال «پایتخت ۶» در حالی به آنتن رسید که به دلیل کرونا چند قسمت پایانی آن ضبط نشده بود. سریال اما طوری تمام شد که سرنوشت شخصیت‌ها مشخص شده بود. با این حال هم در تیتراژ پایانی و هم در مصاحبه‌های مقدم روی این نکته تاکید شد که قسمت‌های باقی مانده بعد از عادی شدن جامعه به‌خاطر کرونا ساخته می‌شوند.

همین قول، مخاطبان را چشم انتظار قسمت‌های باقی مانده نگه داشته است در حالی که شیوه اتمام سریال به گونه‌ای است که می‌شد ادامه داستان را در فصل بعد روایت کرد. حتی وضعیت «پایتخت ۶» به مراتب بهتر از «نون.خ ۲» است. قصه این سریال بین زمین و آسمان رها شد و سازندگان با یک ترانه نوستالژیک کردی آن را جمع کردند. حالا هم صحبت از فصل سوم است؛‌نه قسمت‌های باقی مانده.

*** مورد دوم| آمادگی پایتختی‌ها
وقتی سیروس مقدم تصمیم گرفت که خبر ساخت قسمت‌های باقی مانده «پایتخت ۶»را عمومی کند، روی همکاری تلویزیون حساب کرده بود. از نیمه فروردین تا اواخر اردیبهشت هم زمزمه‌هایی درباره ساخت قسمت‌های باقی مانده به گوش می‌رسید. حتی در هفت صبح خبری اختصاصی درباره آماده شدن ادامه «پایتخت ۶» برای پخش در عید فطر منتشر کردیم. در این فاصله سریال‌هایی که به دلیل کرونا متوقف شده بودند کار خود را از سر گرفتند. شنیده می‌شود«پایتخت ۶» هم طبق قرارداد آمادگی خود را اعلام کرده بود ولی اتفاقی رقم نخورد.

*** مورد سوم| عدم تمایل تلویزیون
حاشیه‌های سکانس مشابه‌سازی «پایتخت ۶» با فیلم‌های پیش از انقلاب، محتمل‌ترین دلیل ساخته نشدن سریال است. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که طبق خبر رسمی روابط عمومی رسانه ملی، حدود ۹۰درصد بینندگان «پایتخت » در حد زیاد از آن رضایت داشته‌اند. رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما بعد از عید نوروز گفته بود:«در آخرین نظرسنجی این رضایت به ۷۴درصد رسید و افت حدود ۲۰درصدی رضایت از طرف مردم را شاهد بودیم.» حتی اگر فرض کنیم چنین بوده (که باورش سخت است) «پایتخت ۶» جزو رکودداران بیننده در سال جاری محسوب می‌شود. با این حال خود تلویزیون تمایلی به ساخت قسمت‌های باقی مانده ندارد.

*** مورد چهارم| در جست‌وجوی ستون پنجم
«بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟» این جملات بخشی از نقدهای عبدالعلی علی عسگری به «پایتخت ۶» است. وقتی رئیس سازمان صداوسیما نسبت به محصول خودش بی‌اعتماد شده، آیا ساخت قسمت‌های باقی مانده کار آسانی است؟!‌

سیروس مقدم در گفت‌وگوهای متعدد از حسن‌نیت خود و گروه گفته و خواستار صبر برای اتمام سریال جهت قضاوت نهایی شده است. او از فصل پنجم «پایتخت» شاهد مثال می‌آورد اما این بار پای نفر اول سازمان صداوسیما در میان است بنابراین مقدم باید منتظر بماند تا پیش از هر چیزی «ستون پنجم فرهنگی دشمن» پیدا شود، بعد سراغ ساخت قسمت‌های باقی مانده و احتمالا فصل بعد برود.

*** مورد پنجم| لغو مراسم تقدیر
رئیس صداوسیما و مدیر کل روابط عمومی سازمان به «پایتخت ۶» تاختند. از آن‌سو مدیر شبکه یک که سریال در گروه فیلم و سریال شبکه او تولید شده است، واکنشی نشان نداده. طبق یک رسم قدیمی، با پایان پخش هر سریال، مراسمی برگزار و از عوامل تشکر می‌شود. این اتفاقی است که هر بار برای «پایتخت» رخ داده.

این بار اما خبری نبود و این دلیل دیگری است بر عدم تمایل تلویزیون بر همراهی با پایتختی‌ها. تلویزیون هر بار یک برند را قربانی می‌کند و فعلا نوبت به سریال محبوب «پایتخت» رسیده است. با ردیف شدن دلایل فوق یک نتیجه روشن به‌دست می‌آید: حضور محسن تنابنده در «قهرمان» عامل توقف «پایتخت» نیست؛ مدیران سیما اراده‌ای برای ساخت این سریال ندارند.

کدخبر: ۳۳۳۶۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر