کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۱۷۸
تاریخ خبر:

‌سرنوشت بازیکنان وفاداری که با آنها خوب تا نشد!

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | چند روز پیش از سرنوشت پرسپولیسی‌هایی که با خودخواهی و به خاطر پیشنهادی بهتر، این تیم را رها کردند نوشتیم و به شجاع خلیل‌زاده هشدار دادیم که درباره اصرارش به جدایی از این تیم بیشتر فکر کند. حالا این بار می‌خواهیم از زاویه مخالف به این ماجرا نگاه کنیم؛ به سرنوشت بازیکنان وفاداری که باشگاه‌ها با آنها خوب تا نکردند! بهانه‌اش هم در همین چند روز اخیر جور شده است!

*** محسن ربیع‌خواه؛ آچار فرانسه مازاد
از همین ابتدا بگوییم که او بازیکن فوق‌العاده‌ای نیست. از لحاظ فنی آنقدرها برجسته نیست اما پکیج او یک پکیج کامل است و در مجموع بازیکنی است که به درد هر تیمی می‌خورد. اصلا او جزو بازیکنانی است که هر تیمی باید یکی از آنها را در لیست خود داشته باشد. ربیع‌خواه فوتبال را به ساده‌ترین شکل ممکن بازی می‌کند و اهل ریسک نیست.

پاس‌هایش کاملا ساده و معمولی هستند و انتظار خلاقیت چندانی از او نمی‌رود‌ اما او بازیکنی است که وظایفی را که مربی از او می‌خواهد انجام می‌دهد. او محکم بازی می‌کند، نازک‌نارنجی نیست اما خشونت ذاتی و خطرناک بازیکنی مثل کمال کامیابی‌نیا را هم ندارد و احتمال اینکه مثل او بارها در همان نیمه اول بازی‌های تیم‌هایش اخراج شود و دست مربی را در پوست گردو بگذارد زیاد نیست.

نکته کلیدی درباره او چندپسته بودن اوست. او تقریبا در تمام پست‌های دفاعی بازی کرده و نمره قبولی را هم گرفته است. در واقع با حضور او روی نیمکت، سرمربی تیم، اصلا نباید نگران مصدومیت مدافعان یا هافبک‌های دفاعی‌اش باشد چراکه ربیع‌خواه می‌تواند جای خالی آنها را پر کند. نکته مثبت دیگر او بی‌حاشیه بودنش است. ربیع‌‎خواه در این چند سال حضور در پرسپولیس حتی یک بار هم مصاحبه یا واکنش جنجالی و حاشیه‌ای نداشته است.

او در پرسپولیس دو بار رباط صلیبی پاره کرده اما همواره گوش به فرمان و مطیع کادر فنی بوده است. او حتی همین حالا هم که با کم لطفی باشگاه روبه‌رو شده، اعتراضی به این ماجرا نداشته و در نهایت تواضع اعلام کرده که کنار گذاشتن او حق کادر فنی بوده و گلایه‌ای از یحیی گل‌محمدی ندارد. با این اوصاف، واقعا باید چنین بازیکنی در لیست مازاد قرار بگیرد؟

*** محمد انصاری؛ تاوان وفاداری
درباره او چه می‌توان گفت؟ او با وجود سابقه حضور در استقلال و بازی کردن در لیگ برتر در تیم فجرسپاسی، حاضر شد برای پیوستن به پرسپولیس تست فنی بدهد! توجه برانکو را هم جلب کرد و خیلی زود توانایی‌هایش را نشان داد. او هم توانایی بازی در پست دفاع چپ و میانی را دارد. انصاری در مقطعی که پرسپولیس توسط فیفا از حضور در نقل و انتقالات محروم بود، یک پیشنهاد فوق‌العاده از سوپرلیگ چین دریافت کرد و در حالی که به راحتی می‌توانست پرسپولیس را رها کند و بار خودش را از لحاظ مادی ببندد، ترجیح داد به تیمش و هواداران وفادار بماند.

این در حالی بود که بازیکنان دیگری مثل فرشاد احمدزاده، وحید امیری و صادق محرمی با پیشنهادهایی به مراتب پایین‌تر، پرسپولیس را در بدترین شرایط رها کردند. انصاری با پرسپولیس ماند و با این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم رسید اما در همان بازی رباط پاره کرد. تصاویر حضور او با عصا در مراسم پایانی بازی و گرفتن مدال‌ها، یکی از زیباترین و به یادماندنی‌ترین تصاویر سال‌های اخیر باشگاه پرسپولیس است.

در آن مقطع، پرسپولیسی‌ها تحت تاثیر اصرار هواداران و احتمالا برخلاف میل خودشان، قرارداد انصاری را تمدید کردند اما انصاری مدتی پیش دوباره در تمرینات تیم رباط صلیبی پاره کرد! این بار ولی نه‌تنها خبری از تمدید قرارداد نبود، بلکه یحیی نام او را در لیست مازاد پرسپولیس هم قرار داد.

البته واکنش‌های تند پیشکسوتان، هواداران و حتی تعدادی از همبازیان انصاری ممکن است در نهایت به ماندن او در پرسپولیس منجر شود. پرسپولیس این روزها سعید آقایی را در پست دفاع چپ دارد و برای ماندن محمد نادری هم تلاش می‌کند اما اگر به هر دلیلی نادری در این تیم ماندنی نشود، احتمالا ماجرا تغییر خواهد کرد و انصاری به لیست یحیی بازخواهد گشت.

*** لئاندرو پادوانی؛ پای نفرین او در میان است؟
مدافع برزیلی محجوب و محبوب استقلال، در لیگ هفدهم و در بازی مقابل فولاد در خوزستان، پس از برخورد با آرمین سهرابیان مصدوم شد. مصدومیتی که ابتدا چیز خاصی به نظر نمی‌رسید اما خیلی زود مشخص شد که ماجرا هولناک‌تر از چیزی است که تصور می‌شود.

حتی گفته می‌شود اگر تیم پزشکی و مسئولان برانکارد، او را با رعایت اصول اولیه از زمین خارج می‌کردند امروز وضعیت بهتری داشت اما آنها پادوانی را که دچار ضربه مغزی شده بود و توانایی حرکت کردن را هم نداشت، مثل یک مصدوم معمولی از زمین بلند کردند و روی برانکارد گذاشتند و از زمین خارجش کردند.
چند ساعت بعد مشخص شد که چه فاجعه‌ای برای او رخ داده است. هر دو پای او فلج شده بود!

مدیران استقلال در روزهای اول در کنار عکاسان باشگاه! حضور پررنگی در بیمارستان و در کنار پادوانی داشتند اما در نهایت با او به بدترین و غیراخلاقی‌ترین شکل ممکن برخورد کردند. او بارها در اینستاگرام خود از بی‌تفاوتی مسئولان باشگاه نسبت به خودش گلایه کرد اما گوش شنوایی در کار نبود. تنها یکی دو بار او را به ورزشگاه آوردند تا در اقدامی نمادین با دادن هدایایی مثل تخته فرش از او تقدیر و تشکر کنند، این در حالی بود که پادوانی حتی توانایی کنترل ادرار خود را هم نداشت.

مدیران باشگاه آنقدر به بی‌توجهی خود به او ادامه دادند که در نهایت پادوانی مجبور شد از آنها بخواهد او را به وطنش برزیل بفرستند. یکی از مدیران وعده قرارداد و حقوق مادام‌العمر هم به ‌ پادوانی داد، با این حال همچنان نه تنها خبری از کمک به او برای پرداخت هزینه‌های درمانش نبود بلکه مطالباتش هم پرداخت نشد. حالا هم کم نیستند کسانی که معتقدند نفرین پادوانی دامن استقلال را گرفته و باعث ناکامی‌های این تیم شده است.

*** قدیمی‌ترها مثل قلیچ، محرمی و …
در دهه ۶۰ وفاداری به باشگاه روی بورس بود. بازیکنان از اینکه پیشنهادهای نجومی تیم‌های دیگر را رد می‌کردند به خودشان افتخار می‌کردند و البته از امروزشان خبر نداشتند! به وحید قلیچ نگاه کنید، در تمام عمر فوتبالی‌اش در پرسپولیس رقبایی داشت که به او ترجیح داده می‌شدند. می‌توانست به تیم‌های دیگری برود و پول بهتری بگیرد اما این روزها، نام او فقط با ویدئوهایی که حاوی رقص و بددهنی و توهین به دیگران است در رسانه‌ها مطرح می‌شود.

او البته وضعیت مالی خوبی هم ندارد و رسما اعلام کرده که همبازیان سابق او را در این شرایط تنها گذاشته‌اند و فقط این امیر قلعه‌نویی بوده که به او کمک کرده تا سقفی برای زندگی کردن داشته باشد. دیگر نمونه این بازیکنان، مجتبی محرمی است که لقب باتعصب را یدک می‌کشد. او هم می‌توانست به تیم‌های متمول‌تری برود و بار خودش را ببندد اما ترجیح داد در پرسپولیس بماند. انتخاب او اما سرانجام خوبی برایش نداشت. او هم مثل قلیچ با تنگدستی روزگارش را می‌گذراند.

در مقطعی قرار بود مهدی طارمی یک اتومبیل به او هدیه بدهد. عکس‌هایی از این مراسم هم منتشر شد اما ظاهرا همه چیز نمایشی بود. کریم باوی دیگر پرسپولیسی قدیمی است که این روزها در بستر بیماری است و پیشکسوتان این تیم سراغش را هم نمی‌گیرند. البته در استقلال هم از این دست بازیکنان داریم .

اما واقعیت تلخ این است که وفاداری به باشگاه همیشه پایان خوشی ندارد و ممکن است سرنوشتی مثل سرنوشت این چند پرسپولیسی متعصب در انتظار وفاداران امروز این باشگاه و دیگر باشگاه ها باشد. به همین دلیل شاید باید به امثال شجاع خلیل‌زاده هم حق داد که به فکر آینده خود باشند و قید وفاداری و جاودانگی را بزنند و به جای تعصب، پول و آینده تضمین‌شده خود و خانواده‌شان را انتخاب کنند.

کدخبر: ۳۵۵۱۷۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر