کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۳۲۲۳
تاریخ خبر:

سارقان ‌طلافروشی عامل قتل پنج زن و مرد بودند

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | ماجرا به آبان سال ۹۸ بازمی‌گردد؛ زمانی که دو پسرعمو تصمیم به سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در شهرستان نمین داشتند، اما ناکام ماندند. با دستگیری این سارقان، راز ناپدید شدن پنج زن و مرد در حوالی اردبیل فاش شد. آنها توسط این دو پسرعمو به قتل رسیده بودند. اما ماجرای این قتل‌ها و سرقت مسلحانه از طلافروشی چه بود؟

در مهرماه سال ۹۸ خانواده زن جوانی ناپدید شدن او را به پلیس اطلاع دادند و پلیس اردبیل وارد پرونده شد. خانواده زن جوان در اولین اظهارات خود به ماموران پلیس گفته بودند که او برای خرید بیرون از خانه رفته، اما برنگشته است. درحالی‌که تحقیقات برای یافتن ردی از زن جوان ادامه داشت، گزارش افراد دیگری که در همان حوالی مفقود شده بودند به پلیس ارائه شد.

هنوز مدت زیادی از مفقود شدن زن جوان نگذشته بود که جسد او درحالی‌که به ضرب گلوله به قتل رسیده بود در نزدیکی روستایی به نام «زردآلو» کشف شد. چندی بعد چهار جسد دیگر یکی پس از دیگری در همان حوالی کشف شد که نحوه به قتل رسیدن قربانیان و محل کشف اجساد حکایت از جنایت‌های سریالی داشت.

*** ربط سرقت مسلحانه به قتل
نیمه اول آبان سال ۹۸، شش مرد مسلح سوار بر خودرو به یک طلافروشی در شهرستان نمین اردبیل رفته و قصد سرقت مسلحانه داشتند که با حضور به‌موقع مأموران پلیس نقشه‌شان ناکام ماند و از محل متواری شدند. اما کارآگاهان با بررسی دوربین‌های مداربسته طلافروشی شماره پلاک خودرو‌های سارقان را به دست آورده و در ادامه دریافتند همه پلاک‌ها متعلق به خودرو‌های مسروقه بوده است.

به‌این‌ترتیب در ادامه ردپای دو پسرعمو اهل روستای «زردآلو» اردبیل را پیدا کرده و در چند عملیات هر دو متهم دستگیر و در ادامه نیز ۴ همدستشان دستگیر شدند. بازجویی‌ها از متهمان در حالی آغاز شد که بررسی سوابق متهمان نشان می‌داد فقط یکی از آنها سابقه کیفری داشته و از مدتی قبل نیز برای این سرقت مسلحانه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

دو پسرعموی سارق در جریان بازجویی پرده از راز قتل ۲ زن و ۳ مرد برای سرقت خودروهایشان برداشتند. یکی از آنها در آن زمان به پلیس گفت که قتل‌ها ۱۵ روز پیش از سرقت و در سه مرحله اتفاق افتاده است. آنها ۴ نفر از آنها را با اسلحه کشته بودند و یک نفر را نیز خفه کرده بودند.

*** اما ماجرای سرقت چگونه ناموفق ماند؟
دو متهم که یکی از آنها لباس زنانه پوشیده بود، برای سرقت مسلحانه از یک طلافروشی در روستای آبی‌بیگلو، از توابع نمین اقدام به تیراندازی به مغازه کردند. اما شیشه‌های ضدگلوله طلافروشی دو سارق را در انجام سرقت ناکام گذاشت. بررسی ماموران پلیس نشان می‌داد یکی از سارقان به نام بهزاد از خلافکاران سابقه‌دار است.

او مدتی قبل از حادثه به اتهام نگهداری مشروبات الکلی و نگهداری سلاح جنگی به زندان افتاده بود، سپس از زندان به مرخصی رفته، اما دیگر برنگشته بود و در همان حال اقدام به اعمال جنایتکارانه کرده بود. زمانی که بهزاد به مرخصی آمده بود، با کمک پسرعمویش نقشه تبهکارانه‌ای کشیده بود.

آنها سراغ زوج‌های جوانی می‌رفتند که در حاشیه روستای زردآلو خلوت کرده بودند. وقتی اولین طعمه خود را به دام انداختند، مرد جوان از ترس پا به فرار گذاشت. دو سارق دختر جوان را همراه ماشین به منطقه دیگر منتقل کردند و بعد از رها کردن دختر در کنار جاده، خودرو را سرقت کردند. اما در مورد بعدی، آنها برای سرپوش‌گذاشتن روی راز سرقت‌های خود اقدام به قتل طعمه‌های خود کردند و دو زوج دیگر را به قتل رساندند.

نفر بعدی که با نقشه هولناک دو پسرعمو به کام مرگ فرو رفت، جوانی ۴۲ ساله به نام میرصادق فرزانه بود. برادر مقتول درباره قتل برادرش به رکنا گفت: «آخرین فردی که در این جنایات قربانی شد، برادر من بود. جسد او ۱۲ روز بعد از اینکه به طرز مرموزی ناپدید شد، پیدا شد. متهمان بعد از سرقت مدارک و اسناد و ملزومات خودرو برادرم، خودرو را به آتش کشیدند.»

مدارک پرونده نشان می‌دهد که متهمان پرونده، میرصادق فرزانه را درحالی‌که به تنهایی به حاشیه روستا رفته بود تا به واسطه شغلش املاک منطقه را بررسی کند، به دام انداخته بودند. بعد از دستگیری متهمان و ثبت شکایت اولیای‌دم، بهزاد با تشریح جزئیات قتل به اعمال ارتکابی خود اعتراف کرد. او در اولین مراحل رسیدگی به پرونده علاوه‌بر اعتراف به قتل ۵ شهروند اردبیلی اعتراف کرد که هفت سال قبل هم در سرقت مسلحانه از یک صرافی، صاحب صرافی را به قتل رسانده است.

همدست بهزاد؛ یعنی پسرعموی او هم در اعتراف خود شلیک منجر به قتل دو قربانی را گردن گرفت. به‌این‌ترتیب او در یک قتل متهم به مباشرت در قتل و در یکی از قتل‌ها همراه بهزاد به مشارکت در قتل متهم شد. در روند رسیدگی به پرونده، متهمان پای میز محاکمه ایستادند و اولیای‌دم تقاضای اشد مجازات آنها را کردند. قضات دادگاه بعد از مشورت، بهزاد را محکوم به ۴ بار قصاص و همدست او را به دوبار قصاص محکوم کردند. حکم صادرشده در دیوان‌عالی کشور مهر تأیید خورد و به‌این‌ترتیب شمارش معکوس برای اعدام متهمان آغاز شده است.

کدخبر: ۳۸۳۲۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر