کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۷۱۹
تاریخ خبر:

‌زلزله مهیب در بهشت ‌دلالان خانه برای ایرانی‌ها

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | عصر جمعه با خبر ناگوار زلزله شدید در ازمیر ترکیه همراه بود. این زلزله به بزرگی ۷ خرابی‌های نسبتا زیادی به همراه داشت که تصاویر آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی پخش شد . ‌ مرکز وقوع زلزله‌ در ۲۴ کیلومتری جزیره ساموس یونان بود، یعنی نقطه‌ای در دریای اژه که بیشتر به غرب ترکیه نزدیک است تا خود یونان.

نتیجه این شده که خرابی‌های اصلی در ازمیر به وجود آمد و زلزله در استانبول و نقاطی از اروپا هم احساس شد. ازمیر یک شهر ۳میلیون نفری است و در سطح استان جمعیت آن به ۴٫۳ میلیون نفر هم می‌رسد. شدت زلزله‌ در حدی بود که در بعضی مناطق آب طغیان کرد و در مناطق شهری سونامی‌های کوچکی هم رخ داد و شهردار ازمیر گفت ۲۰ ساختمان فرو ریخته.

تعداد کشته‌ها هم تاکنون ۱۲ نفر و بیش از ۴۰۰ مجروح گزارش شده. از این جهت که ایرانیان زیادی در سال‌های اخیر برای خرید ملک و تحصیل به ازمیر مهاجرت کردند نگرانی‌هایی هم اینجا برای بعضی خانواده‌ها پیش آمد. دقایقی بعد از وقوع زلزله اما ما موفق شدیم با یکی از ایرانیان ساکن ازمیر صحبت کنیم.

او شرایط را اینطور توصیف کرد که مردم به خیابان‌ها آمدند و از هر طرف صدای‌ آمبولانس می‌آید اما خب خرابی‌ها بیشتر در بافت فرسوده و مناطق قدیمی‌تر بوده و در برج‌های تازه تاسیس که ایرانی‌ها بیشتر در آن‌ها ساکن هستند حجم خرابی‌ها نگران‌کننده نیست. به نظر می‌رسد نکته‌ای که باعث شده خیلی از اهالی ازمیر وحشت‌زده به خیابان‌ها بیایند حالا جدا از شدت زلزله، طولانی بودن آن باشد.

بعضی ایرانیان از ازمیر توئیت‌ کرده بودند که زلزله تا ۴۵ ثانیه طول کشیده که این اتفاق حتی در این شهر زلزله‌خیز هم اتفاق عجیبی بوده. آخرین زمین‌لرزه ویرانگر منطقه ازمیر ۲۱ سال پیش رخ داده بود که منجر به مرگ ۱۷ هزار نفر شد.

*** روایت شاهد عینی
احسان مرادی یکی از ایرانیان ساکن ازمیر دقایقی بعد از وقوع زلزله در گفت‌وگو با هفت‌صبح شرایط را اینطور توصیف کرد:‌ «من در لحظه زلزله منطقه بایراکلی بودم. خودم تا حالا تجربه چنین زلزله‌ای را نداشتم. مرکز زلزله گفتند سفری‌حصار بوده که با منطقه بایراکلی حدود ۲۰کیلومتر فاصله دارد. در زمان زلزله من در ایستگاه مترو بودم.

قسمتی از یک ساختمان قدیمی که پشت سر ما بود فرو ریخت و بعضی از شیشه‌های ایستگاه مترو تخریب شد. به جز این دو مورد من خرابی هنوز ندیدم چون این منطقه‌ای که ما هستیم یک منطقه اداری است و برج‌هایی در اینجا بنا شده که در مقابل زلزله مقاوم هستند. الان خیلی از مردم در خیابان‌ها هستند.

اینجا در سال حداقل دو زلزله رخ می‌دهد و من خودم تا ۵٫۵ ریشتر هم دیدم که مردم حتی از جایشان بلند هم نمی‌شوند اما الان خیلی‌ها وحشت‌زده در خیابان‌ها هستند. خیابان‌ها تقریبا قفل شده و از همه طرف صدای آمبولانس می‌آید. ما هم فعلا بیرون ایستادیم تا ببینیم چه پیش می‌آید.» او در پاسخ به این سوال که آیا تعداد ایرانی‌ها در ازمیر زیاد است و از چه قشری هستند توضیح می‌دهد:‌ «آمار دقیق ایرانی‌ها ازمیر را نمی‌دانم اما حداقل چند هزار نفر باید باشند.

ایرانی‌هایی که به ازمیر می‌آیند معمولا از یک رفاه نسبی برخوردار هستند و به کار نیاز ندارند. از این جهت شاید با اقشاری که استانبول را انتخاب می‌کنند متفاوت باشند.» این شهروند ساکن ازمیر ترکیه قیمت خانه در این شهر را از ۱۷۰ یا ۱۸۰ هزار لیر به بالا اعلام می‌کند که با قیمت لیر ۳۵۰۰تومانی اگر محاسبه کنیم می‌شود ۶۳۰ میلیون تومان به بالا.

او در مورد شرایط کرونا در ازمیر به هفت‌صبح می‌گوید:‌«الان مردمی که بیرون هستند ماسک هم ندارند و در بعضی نقاط ازدحام هم شده. هرچند بیشتر خرابی‌ها مربوط به محله‌های قدیمی و بافت فرسوده است. در برج‌های نوساز خرابی چندانی رخ نداده است.»

*** چرا ازمیر مقصد ایرانی‌ها شده؟
ازمیر سومین کلانشهر ترکیه بعد از آنکارا و استانبول است. این شهر علاوه‌بر جاذبه‌های توریستی شکل نیمه صنعتی هم به خود گرفته و به سرعت در مسیر توسعه قرار دارد. شهری با پیشینه تاریخی طولانی که از چند سال پیش برج‌های مجللی هم در آن ساخته شده. در جریان این زلزله دیروز بعضی ایرانی‌ها گزارش کرده بودند که بخشی از خرابی‌ها در منطقه بورنوا رخ داده.

جایی که به داشتن کافه‌های زیبا و دلباز مشهور است و مرکز خرید فروم بورنوا برای توریست‌های ایرانی هم نام آشنایی است. بعضی هم البته به قصد تحصیل به ازمیر می‌روند تا در دانشگاه‌هایی مثل اژه و ساکاریا و سلیمان دمیرل و ازمیر دموکراسی تحصیل کنند. با شهریه‌ای به مبلغ ۸ تا ۱۳ هزار دلار برای رشته‌های عادی و ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار برای رشته‌های پزشکی.

بعضی از این سریال‌های ترکیه‌ای هم در این شهر ساخته می‌شود که حتما در ترغیب انتقال سرمایه ایرانی‌ها به این شهر موثر بوده. در سال ۹۷ رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفته بود در طی ۹ ماه ۸ هزار ایرانی در ازمیر ملک خریدند یا آمار دیگری پارسال منتشر شد که ایرانی‌ها فقط در یک ماه ۲۷۰ خانه در ازمیر خریداری کردند.

کدخبر: ۳۵۶۷۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر