کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۲۴۱۵
تاریخ خبر:

‌زانیار و چارتار و سامان پشت‌ خط قرمز

روزنامه هفت صبح | در آستانه از سرگیری کنسرت‌های پاپ داخل کشور از دی‌ماه امسال، فهرست خوانندگان ممنوع‌الکار اعلام شد. بهمن بابازاده خبرنگار حوزه موسیقی دیروز در توئیتی مدعی شد که زانیار خسروی، گروه چارتار و سامان جلیلی ممنوع‌الکار هستند. این خبر هنوز به طور رسمی تایید نشده و مشخص نیست این کل فهرست ممنوع‌الکارهای موسیقی ایران است یا نه.

چون پیش از این گفته شده بود که چهره‌هایی مثل مهدی یراحی، فرزاد فرزین، کاوه یغمایی و چند نفر دیگر هم فعلا اجازه فعالیت رسمی در داخل کشور را ندارند. در مورد زانیار، چارتار و سامان جلیلی علت ممنوع‌الکاری‌شان انتشار دابسمش در صفحات شخصی و استوری‌های اعتراضی و شکایت تهیه‌کننده‌ها اعلام شده است.

ماجرای ممنوع‌الکار شدن زانیار خسروی به علت انتشار دابسمش‌ها قبلا از سوی خود این خواننده هم اعلام شده بود. اردیبهشت ماه امسال او با انتشار یک ویدئو در اعتراض به ممنوع‌الکار شدنش گفت:« دلیل این اقدام را جویا شدیم و گفتند به خاطر گذاشتن استوری از دابسمش دختران با آهنگ‌هایتان است. از کی تا به حال گذاشتن استوری باحجاب از دختران و طرفداران جرم است که ما خبر نداریم؟» او در ادامه انتقاد کرده بود که چرا می‌خواهند با این اقدامات هنرمندان را مجبور به مهاجرت کنند و خود او در طول ۱۰ سال فعالیت حرفه‌ای‌اش حداقل ۶سال را ممنوع‌الکار بوده.

اشاره او در واقع به سال‌های اول شروع فعالیتش در عرصه موسیقی است که برخلاف برادر بزرگ‌ترش یعنی سیروان خسروی، مجبور بود به طور زیرزمینی کار کند. تا آخرین روزهای اسفند سال ۱۳۹۲ که اولین آلبوم رسمی زانیار به نام ۲۸ منتشر شد. این خواننده پاپ ۳۶ساله این روزها همراه با برادرش مشغول بازی در سریال حرفه‌ای است. زانیار پیش از این شانس خود را در عرصه بازیگری با بازی در فیلم برف روی کاج‌ها ساخته پیمان معادی و سریال عشق تعطیل نیست هم آزموده بود.

زانیار اواخر دهه ۱۳۸۰ به سبک موسیقی رپ و هیپ‌هاپ هم گرایش داشت اما بعد به طور کامل روی سبک پاپ متمرکز شد. او در حال حاضر یک گروه مشترک هم با مازیار لشنی تشکیل داده که آهنگ‌های موفقی منتشر کردند اما مشخص نیست در دوران ممنوع‌‌الکاری زانیار تکلیف فعالیت‌های هنری این گروه چیست.

قرار گرفتن گروه موسیقی چارتار در این فهرست از اتفاقات عجیب است. الان بیش از یک‌سال است که آرمان گرشاسبی خواننده گروه چارتار به طور انفرادی فعالیت می‌کند و مشخص نیست ممنوعیت فعالیت صرفا شامل حال گروه چارتار است یا خود آرمان گرشاسبی. چارتار اسم یک گروه موسیقی در سبک تلفیقی است که از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را شروع کرد و به سرعت به شهرت رسید. با ترانه‌هایی مثل «باران تویی به خاک من بزن» یا «آشوبم آرامشم تویی».

در ابتدا سبک چارتار با گروه‌هایی مثل دنگ‌شو و پالت و بمرانی مقایسه می‌شد اما خودشان می‌گفتند مسیر ما جداست. گروه چارتار را چهار جوان دهه شصتی راه‌ انداختند و دو آلبوم موفق هم منتشر کردند اما با آلبوم سوم نتوانستند موفقیت‌های دو آلبوم اول خود را تکرار کنند. در سال ۱۳۹۴ هم شایعه شد که آن‌ها در کنار ۲۳ خواننده دیگر به علت انتشار موزیک ویدئوهایشان در شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع‌الکار شدند اما بعد ماجرا رفع و رجوع شد. اعضای این گروه هنوز نسبت به شایعه ممنوع‌الکاری جدید واکنشی نداشتند. آرمان گرشاسبی خواننده این گروه، فرزند حمیدرضا گرشاسبی مدیرعامل فعلی باشگاه فولاد خوزستان است. او در دوره‌ای مدیرعامل باشگاه پرسپولیس بود که عملکرد قابل قبولی در این تیم داشت.

سامان جلیلی در حالی به عنوان یکی از خواننده‌های ممنوع‌الکار معرفی شده که از چند ماه پیش مهاجرت کرده است. تیرماه امسال بود که سامان جلیلی با انتشار یک عکس داخل هواپیما از شروع یک زندگی جدید نوشت و از هوادارانش خداحافظی کرد. او قبل‌تر در بهمن‌ماه پارسال هم تلویحا گفته بود که به زودی قصد مهاجرت دارد. در روزهای اول از دوبی عکس می‌گذاشت و بعد سر از ترکیه درآورد و الان پرچم این کشور را کنار عنوان صفحه اینستاگرامش گذاشته.

اینکه گفته شده یکی از خواننده‌ها به علت اختلاف به تهیه‌کننده‌اش ممنوع‌الکار شده ممکن است منظور همین سامان جلیلی باشد چون او در طول این حدود یک دهه فعالیتش چندین بار با تهیه‌کننده‌‌های موسیقی به مشکل خورده بود و بارها به طور علنی از پرداخت نشدن دستمزدش گلایه کرده بود. حتی یکبار در لرستان به علت اختلاف با تهیه‌کننده کنسرتش لغو شد. چند مرتبه هم پیش آمده که او گفته قصد دارد از دنیای موسیقی و آواز خداحافظی کند.

گاهی به دلیل دلخوری از کنسرت‌گذاران و گاهی به دلیل بیماری کیست حنجره. سامان جلیلی از جمله خواننده‌هایی است که خود را وامدار سبک شادمهر عقیلی می‌داند. او در دوره‌ای همراه با مهدی احمدوند و مرتضی پاشایی و میثم ابراهیمی و … به شهرت رسیدند و هرکدام سرنوشت متفاوتی پیدا کردند. سامان جلیلی متولد ۱۳۷۰ در بابل است و در کرج بزرگ شده. او با ترانه‌هایی مثل حیف و بارون و جنون و جذاب به شهرت رسید و الان بیش از یک میلیون نفر فالوئر در اینستاگرام دارد.

فرزاد فرزین هم از جمله خواننده‌هایی است که تابستان امسال خبرهایی مبنی بر ممنوع‌الکار بودن او منتشر شد و گفتند پخش هرگونه اثر او در همه پلتفرم‌ها ممنوع است. با این حال بعد از انتشار این خبر سریال ملکه‌گدایان با بازی او پخش و مشخص شد مشکل صرفا تیتراژ سریال میدان سرخ با صدای او بوده. معاون اجتماعی ساترا هم در توئیتی نوشت که این سازمان فقط در مورد آثار مقررات خود را اعمال می‌کند و در مورد صلاحیت افراد نظری ندارد.

این روزها هم این خواننده ۴۰ساله مشغول ضبط یک اثر مشترک با الیاس خواننده ترکیه‌ای است و موزیک ویدئوی جدیدی را در دست انتشار دارد. بنابراین به نظر می‌رسد مشکل او حل شده. در مورد مهدی یراحی اما وضعیت هنوز مبهم است. او بعد از انتشار آثاری مثل پاره سنگ و دخترانه (دختر آبی) و بعضی مواضع نسبت به رویدادهای سیاسی و اجتماعی در چند مرحله گفته شد ممنوع‌الکار است اما فعلا در فهرست جدید اسم او غایب است. در مورد کاوه یغمایی که فروردین پارسال گفته شد ممنوع‌الکار شده هم اطلاعات جدیدی در دسترس نیست.

کدخبر: ۴۳۲۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر