کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۵۳۴۲
تاریخ خبر:

‌ریزش قیمت دلار ‌امروز هم ادامه ‌دارد؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | پنج هزار تومان تغییر قیمت در سه روز می‌تواند در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود. دلار ۳۲هزار تومانی اول هفته با کلی نوسان و بالا و پایین، دیروز برای ساعاتی تا ۲۷هزار و ۵۰۰تومان کاهش قیمت پیدا کرد. اتفاقی که باور کردنش راحت نبود اما واقعیت داشت. شرایط بازار در روز گذشته طوری رقم خورد که بعضی فعالان بازار از کاهش هرچه بیشتر قیمت دلار در روزهای آینده خبر دادند. اختلاف قیمت خرید و فروش به دو هزار تومان رسیده و کمتر کسی جرأت خرید ارز دارد.

بانک مرکزی می‌گوید از ۷۵میلیون دلاری که در بازار متشکل ارزی عرضه کرده، صرفا یک میلیون دلار خریدار داشته است. هرچند این موضوع عوامل دیگری هم دارد. گفته می‌شود محدودیت‌های خرید و فروش ارز برای صرافی‌ها باعث نبود مشتری در بازار متشکل ارزی شده است. ریزش پنج هزار تومانی قیمت دلار نسبت به ابتدای هفته روی دیگر بازارها هم تاثیرگذار بوده. طوری که سکه تمام حدود دو میلیون تومان و طلای ۱۸عیار بیش از ۲۰۰هزار تومان نسبت به ابتدای هفته کاهش قیمت داشته‌اند.

*** ابرهای باران‌زا در آسمان خیابان فردوسی
از اول هفته تا همین دیروز قیمت دلار حدود چهار هزار تومان کاهش داشته. اول هفته قیمت دلار حدود ۳۲هزار و ۳۰۰تومان بود و دیروز برای ساعاتی شاهد خرید و فروش دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۷هزار و ۵۰۰تومان بودیم. چهار هزار تومان نوسان در سه روز و حدود دو هزار تومان تغییر قیمت در تنها چند ساعت از عجایب بازار ارز در این هفته است. شاید حالا که شما این گزارش را می‌خوانید شرایط فرق کرده باشد اما تا لحظه نگارش این متن گزارش‌ها از بازار ارز امیدوارکننده و حاکی از ترکیدن حباب‌ها هستند.

اول هفته یعنی صبح یکشنبه دلار کار خود را در بازار آزاد با نرخ ۳۲هزار و ۳۰۰تومان آغاز کرد. در همان تعطیلات آخر هفته قبل و ابتدای این هفته مقدمات روند نزولی چیده شده بود اما کمتر کسی می‌توانست چنین ریزشی را پیش‌بینی کند. روز اول، یعنی یکشنبه قیمت دلار در همان ابتدای صبح دلار با کانال ۳۲هزار تومانی خداحافظی کرد و ریزش قیمت‌ها شروع شد.

در این روز قیمت دلار تا ۳۱هزار و ۴۰۰تومان عقب‌نشینی کرد تا آغازی بر یک هفته پر نوسان باشد. دوشنبه دلار بار دیگر کانال عوض کرد. قیمت این ارز نفرین شده دوباره هزار تومان پایین آمد و در محدوده ۳۰هزار و ۵۰۰تومان قرار گرفت. این پایان ماجرا نبود. شنیده‌ها حاکی از آن است که فعالان بازار ارز روز دوشنبه اضافه‌کاری داشتند و معاملات دلار تا پاسی از شب ادامه داشت.

برخی می‌گویند در معاملات شبانه، قیمت دلار وارد کانال ۲۹هزار تومانی شده بود. درست و غلط بودن این ادعا تفاوتی ندارد، چراکه صبح دیروز سه‌شنبه همه‌چیز را روشن کرد.اولین نرخ دلار در بازگشایی بازار دیروز یعنی ساعت ۱۰ و ۳۰دقیقه صبح، ۳۰هزار و ۱۰۰تومان بود ولی در ادامه شوک بزرگی به فعالان بازار وارد شد. طوری که تا ساعت ۱۲ و ۳۰دقیقه قیمت دلار تا ۲۸هزار و ۴۰۰تومان کاهش پیدا کرد.

برای چند ساعت دلار روند نزولی را کنار گذاشت و تلاش کرد بار دیگر به کانال ۲۹هزار تومانی برگردد. تا ساعت سه بعد از ظهر دلار تا ۲۸هزار و ۹۰۰تومان افزایش قیمت پیدا کرد اما درست بعد از تعطیل شدن صرافی‌ها و بازار رسمی، ریزش دلار از سر گرفته شد. برای خیلی‌ها از جمله ما باور کردنی نبود که ببینیم قیمت دلار در عرض یک ساعت بیش از هزار تومان پایین آمده و به ۲۷هزار و ۵۰۰تومان رسیده.

بله، درست دیده بودیم. نوسانات قیمت دلار نسبت به اول هفته به حدود پنج هزار تومان رسیده بود. ساعت پنج بعد از ظهر دوباره تلاش‌ها برای پایان روند نزولی از سر گرفته شد. دلار دوباره برای مدت کوتاهی به مرز ۲۸هزار تومان رسید ولی بازار پرنوسان دیروز نقطه پایانی نداشت. دلار برای بار دیگر به کف ۲۷هزار و ۵۰۰تومان برخورد کرد و نهایتا کار خود را با نرخ ۲۷هزار و ۷۰۰تومان به پایان رساند.

*** آیا ریزش دلار می‌تواند ادامه داشته باشد؟
تعطیلات آخر هفته را دست کم نگیرید. سابقه دلال‌ها نشان داده در روزهای تعطیلی بازار رسمی رفتار عجیب و غریبی از خودشان نشان می‌دهند. در بازار صعودی ناگهان قیمت دلار می‌ریزد و در بازار ریزشی شاید قیمت دلار دوباره به روند صعودی برگردد. همین دو هفته پیش بود که دلار از ۳۱هزار تومان تا ۲۸هزار تومان عقب‌نشینی کرد اما در روز تعطیل همه‌چیز نقش بر آب شد.

این بار ماجرا می‌تواند تا حدودی متفاوت باشد. چراکه نشانه‌هایی از ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت دلار به چشم می‌خورد. اختلاف نرخ خرید و فروش دلار در بازار آزاد به هزار تومان رسیده است. در ساعاتی که دلار ۲۸هزار و ۹۰۰تومان بود، دلال‌ها قیمت خرید را تا ۲۸هزار تومان کاهش داده بودند و حاضر به خرید دلار با نرخ‌های بالاتر نبودند. این موضوع نشان می‌دهد پیش‌بینی آنها از آینده بازار نزولی است. شرایط تابلو صرافی‌ها بدتر بود.

صرافی ملی دلار را حدود دو هزار تومان پایین‌تر از قیمت فروش، می‌خرید. تا پایان ساعت کاری دیروز سه‌شنبه، دلار روی تابلوی صرافی ملی ۲۷هزار و ۵۵۰تومان قیمت خورد و قیمت خرید ۲۵هزار و ۶۰۰تومان بود. این صرافی همچنین یورو را با قیمت ۳۲هزار و ۸۵۰تومان می‌فروخت و با قیمت ۳۰هزار و ۹۰۰تومان می‌خرید. زمانی که اختلاف قیمت خرید و فروش در بازار افزایش پیدا می‌کند، می‌توان به ادامه‌دار بودن روند کاهش نرخ ارز امید بیشتری داشت.

*** چرا دلارهای بازار متشکل ارزی خریدار ندارد؟
بانک مرکزی اعلام کرده، افزایش عرضه در بازار موجب شده تا تقاضایی برای ارز وجود نداشته باشد. به عنوان نمونه دیروز ۷۵میلیون دلار توسط بازارساز در بازار متشکل ارزی عرضه شد اما کمتر از یک میلیون دلار خریدار وجود داشت. این موضوع علاوه بر پیش‌بینی‌ها از روند کاهشی قیمت ارز، می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد.

پیگیری‌ها از بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد برخی شرایط مانع خرید بیشتر توسط صرافی‌های عضو این بازار می‌شود. یکی از این شرایط، محدودیت سه روزه فروش ارز خریداری شده است. هر صراف بعد از خرید ارز در بازار متشکل ارزی موظف است در مدت محدودی ارز خریداری شده را در بازار بفروشد. با این شرایط صرافان علاقه‌ای به خرید ارز زیاد ندارند و صرفا به میزانی ارز می‌خرند که امکان فروش آن در مدت مشخص وجود داشته باشد.

مسئله دیگر در این بازار، جلوگیری از فروش ارز به صراف دیگر است. این مسئله موجب شده صرافان در صورت کمبود مقطعی منابع نتوانند با یکدیگر معامله کنند و همین مسئله بر میزان خرید ارز از بازار متشکل تاثیر گذاشته است. نکته دیگری که صرافی‌ها را از خرید بیشتر ارز منصرف می‌کند، محدودیت عرضه ارز در بازار است.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی، صرافی‌ها صرفا می‌توانند در قالب مصارف ۲۴گانه مثل ارز مسافرتی، دانشجویی و درمانی و … ارز بفروشند و برای مواردی به غیر از آنها، هر کد ملی در طول یک سال صرفا می‌تواند تا سقف دو هزار یورو یا معادل آن به اندازه دو هزار و ۲۰۰دلار ارز از صرافی‌ها خرید کنند. با توجه به اینکه خریداران ارز افراد محدود و مشخصی هستند، خود به خود این محدودیت موجب کاهش و محدود شدن فروش ارز توسط صرافی‌های مجاز شده است.

با توجه به بازه زمانی محدود صرافی‌ها برای فروش ارز خریداری شده از بازار متشکل ارزی و دو محدودیت دیگری که به آن اشاره کردیم، حتی با وجود افزایش سقف خرید روزانه در بازار متشکل ارزی از ۳۰۰هزار دلار به ۵۰۰هزار دلار، اقبال چندانی به عرضه‌های بانک مرکزی در این بازار نمی‌شود.

*** دلارهای خانگی در بازار آزاد
گزارش‌های میدانی از بازار آزاد ارز تهران در خیابان فردوسی و سبزه‌ میدان نشان می‌دهد فروشنده‌ها در بازار نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده‌اند. یکی از فعالان بازار می‌گوید امروز اغلب فروشنده‌ها مردم عادی هستند که ارزهای خود را برای فروش به بازار آوردند و طرف عرضه را تقویت کرده‌اند. یکی از خریداران ارز درباره نوسان عجیب قیمت دلار می‌گوید این کاهش قیمت موقتی است و سرمایه‌دارهای بزرگ در حال نوسان‌گیری هستند.

برخی دیگر نظر مخالفی دارند. شخص دیگری می‌گوید بازار دیگر کشش افزایش قیمت را نداشت و الان زمان ریزش بازار است و ممکن است این روند روزهای بعد ادامه داشته باشد. به گفته یکی از فعالان بازار ارز، خیلی‌ها همان دیشب یعنی شب یکشنبه دلارهایشان را فروختند. آنها یا در فضای مجازی یا به صورت حضوری شروع به عرضه دلارها کردند و چنین ریزشی در پی عرضه آنها اتفاق افتاده است.

کدخبر: ۳۵۵۳۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر