کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۷۴۶۷
تاریخ خبر:

‌رژیم‌های کاهش وزن در فرصت دو ماهه تا نوروز

روزنامه هفت صبح | ‌دو ماه تا عید مانده، عیدی که اگر همه چیز همینطور پیش برود و خبری از پیک ششم کرونا در ایران نباشد اغلب مردم می‌خواهند بعد از دو سال دلی از عزای دید و بازدید در بیاورند و برای خیلی‌ها چه چیزی بهتر از اینکه در این دید وبازدیدها لاغرتر به نظر برسند، همین میل به لاغری فوری و رسیدن به وزنی که رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند کاسبی رژیم فروش‌ها را در این دو ماه سکه می‌کند. اینکه مظنه بازار برای انواع رژیم‌ها چقدر است برای خودش یک سوژه مفصل است اما ما حالا می‌خواهیم شما را با انواع رژیم‌هایی که احتمالا از یک ماه پیش تا یک ماه آینده اسمشان به گوشتان می‌خورد آشنا کنیم تا حداقل وقتی قرار است خام وعده‌های رژیم فروش‌ها برای لاغری فوری شوید خیلی هم ناشی نباشید.

فود مپ
این رژیم سرشار از کربوهیدرات‌های قابل تخمیر است که برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر مناسب به نظر می‌رسد. رژیم غذایی فودمپ به افزایش کیفیت زندگی افراد با مشکلات گوارشی کمک می‌کند اما حواستان باشد که مناسب هر کسی نیست و برای افراد سالم ضررهای بیشتری نسبت به منفعت آن دارد. یادتان باشد حتما با متخصص تغذیه درباره رعایت چنین رژیم غذایی صحبت کنید تا مشکلات گوارشی شما را بیشتر نکند.

دوکان
این رژیم به دو مرحله تثبیت و دو مرحله کاهش وزن تقسیم می‌شود. در رژیم غذایی دوکان شما مجاز به استفاده از غذایی مثل پروتئین بدون چربی، سبوس جودوسر و نوشیدن آب هستید. در حقیقت هدف این رژیم محدود کردن کربوهیدرات و مجبور کردن بدن به چربی سوزی است. در حالی که بدن به تمام گروه‌های غذایی یعنی پروتئین، چربی و کربوهیدرات نیاز دارد.

شوک
هدف این رژیم وارد کردن شوک به بدن برای چربی سوزی بیشتر است. در این رژیم ۵روز رژیم سخت می‌گیرید و سپس دو روز را مطابق روزهای عادی غذا می‌خورید. این چرخه ادامه دارد تا به ۱۵ روز برسد. پژوهش‌ها نشان دادند افرادی که رژیم شوک را می‌گیرند از بسیاری از غذاهای مهم محروم می‌شوند. همچنین در ابتدا به خوبی وزن کم می‌کنید ولی سریعا به حالت اولیه و بیشتر از قبل خود باز می‌گردید. صبحانه در این رژیم همیشه یک نوع است در حالی در رژیم دکتر کرمانی شما چند مدل صبحانه دارید و هرگز برایتان تکراری نمی‌شود.

وگان
اگر از پیروان رژیم وگان هستید می‌دانید که این رژیم فقط نخوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی نیست بلکه در آن خبری از طعم‌دار کردن غذاها با چربی‌های حیوانی، مارگارین ساخته شده با وی و هرچیزی که دارای ژلاتین باشد هم نیست. میوه‌ها، سبزیجات، سبزیجات برگ دار، غلات کامل، آجیل‌ها، دانه‌ها و حبوبات غذاهای اصلی‌تان را تشکیل خواهند داد. رژیم وگان ۷ نوع مختلف دارد که رعایت کردن آنها بسیار مشکل است و ممکن است تمام غذاهای مورد نیازتان را نداشته باشید.

بنتینگ
رژیم بنتینگ کربوهیدرات‌ها را بسیار محدود می‌کند در حالی که بدن به هر گروه غذایی نیاز دارد. این رژیم شباهت زیادی به کتوژنیک، اتکینز یا پالئو دارد و بیشتر کالری‌های فرد از چربی دریافت می‌شود. در رژیم بنتینگ فرد نسبت به رژیم کتوژنیک پروتئین بیشتری مصرف می‌کند و مجاز به استفاده از سبزیجات برگ‌دار هستند. همچنین محدودیت غذایی بسیار بالاست و فرد مجاز به استفاده از چهار گروه غذایی است.

کتوژنیک
رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهد و چربی را جایگزین می‌کند. رژیمی خوب است که از کربوهیدرات، پروتئین و چربی به اندازه متعادل داشته باشد در حالی که در رژیم کتوژنیک خبری از پروتئین نیست. این رژیم برای افراد معمولی توصیه نمی‌شود ولی برای کسانی که کبد چرب گرید ۱ و ۲، دیابت، چربی خون، صرع، میگرن و … دارند مناسب است.

سوئدی
این رژیم نیز شبیه رژیم کتوژنیک است و میزان کربوهیدرات را به شدت کاهش و مصرف چربی را افزایش می‌دهد. شاید پایین آمدن مصرف کربوهیدرات در ابتدا موجب کاهش وزن قابل توجهی شود اما ممکن است فرد به مدت دو روز دچار مشکلات گوارشی و حالتی شبیه آنفلوآنزا شود. فراموش نکنید مواردی مانند رژیم کتوژنیک یا سوئدی را بیشتر از سه ماه ادامه ندهید و پس از آن سعی کنید با رژیم غذایی عادی سبک زندگی سالم را حفظ کنید.

رژیم کم کربوهیدرات یا پرکربوهیدرات
اگر برنامه غذایی سرشار از کربوهیدرات باشد ممکن است اضافه وزن پیدا کنید و قند خون افزایش می‌یابد. همچنین اگر رژیم غذایی کربوهیدرات بسیار کمی داشته باشد ممکن است دچار عدم تعادل هورمونی، مقاومت به کاهش وزن و کاهش چشمگیر عملکرد ورزشی شوید. حواستان باشد با دنبال کردن برنامه غذایی سالم می‌توانید جلوی مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های فرآوری شده و بدون مواد مغذی را از بین ببرید. در نتیجه با مبنا قرار دادن این مورد می‌توانید مصرف کربوهیدرات خود را بر اساس نحوه واکنش‌های بدنتان تنظیم کنید.

HCG
این رژیم ترکیبی از برنامه غذایی با مقدار کالری بسیار پایین و تزریق هورمون HCG است. رژیم HCG به مصرف پروتئین، ماهی و مرغ تمرکز دارد و توصیه می‌کند کربوهیدرات و شیر کمتر استفاده کنید. همچنین مصرف مقدار متوسطی سبزیجات و میوه نیز مجاز است. در حقیقت مصرف کالری به ۵۰۰ تا ۸۰۰ کالری در روز می‌رسد اما آیا واقعا چنین چیزی وجود دارد؟! نکته جالب این است که در این رژیم اگر می‌خواستید شیر بخورید هر ۲۴ ساعت تنها اجازه استفاده یک قاشق غذا خوری را داشتید.

ویت واچرز
این رژیم غذایی اعضا را به سمت الگوی غذایی با کالری، چربی اشباع و قند کمتر و پروتئین بالاتر هدایت می‌کند و همانند رژیم دکتر کرمانی افراد را از هیچ غذایی محروم نمی‌کند و تلاشش این است که روش انتخاب درست غذایی را به افراد آموزش دهد. توصیه این رژیم مصرف غذاهای کامل و غیر فرآوری شده از جمله سبزیجات، میوه‌ها و پروتئین‌های بدون چربی است. رژیم غذایی ویت واچرز پس از رسیدن افراد به وزن ایده‌آل به حمایت خود ادامه می‌دهد که همین موضوع موجب شده است نگه داشتن وزن کم شده ساده‌تر باشد. در رژیم غذایی دکتر کرمانی پس از رسیدن فرد به وزن ایده‌آل نیز دقیقا همین اتفاق خواهد افتاد و البته یک رژیم تثبیت نیز در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

وایکینگی یا نوردیک
تمرکز این رژیم غذایی روی ساخت وعده‌های غذایی هماهنگ با هر فصل و تمرکز روی کیفیت و سلامت است. برخلاف بسیاری از رژیم‌های محدود در کالری، رژیم نوردیک یا وایکینگی اصلا به محدود کردن کالری یا حذف کربوهیدرات‌ها کاری ندارد. رژیم غذایی وایکینگی همانطور که از نامش پیداست تمرکز روی غذاهایی با منابع محلی مخصوص شمال اروپا دارد. پژوهش‌ها نشان دادند افراد در ابتدا با این رژیم وزن کم می‌کنند اما سپس در یک یا دو سال وزن کم شده را دوباره اضافه می‌کنند.

فستینگ یا روزه‌داری متناوب
این رژیم شامل دوره‌هایی از محدودیت کامل کالری و غذا نخوردن و دوره‌هایی از غذا خوردن بدون محدودیت می‌شود. این رژیم بیماری‌هایی نظیر فشارخون و سطح بالای کلسترول را کاهش می‌دهد و به بهبود سلامت کمک می‌کند. از نگرانی‌های این رژیم آن است که رژیم گیرندگان در روزهایی که محدودیت غذایی ندارند پرخوری می‌کنند و کالری سوزانده شده در طول روزه‌داری جبران می‌شود.

کدخبر: ۴۳۷۴۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر