کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۲۸۵۰
تاریخ خبر:

‌رویدادهای جالب در مجالس مداحی و شب‌های احیا

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور| چهارشنبه‌ هفته‌ای که گذشت مصادف با شب ۱۹ ماه رمضان ۱۴۴۳ قمری بود که شب اول قدر بود. شب‌های دوم و سوم هم به ترتیب جمعه و یکشنبه بودند. در شب‌های قدر امسال، اتفاقات قابل توجهی افتاد که چند مورد از آن‌ها را در این گزارش شرح می‌دهیم.

عباس قادری که او را با ترانه‌ «امسال بهار دسته جمعی رفته بودیم زیارت…» می‌شناسیم، شب ۲۱ رمضان امسال یا همان بامداد شنبه، در جمعی کوچک مداحی کرد. او و پسرش که در کنار یکدیگر نشسته بودند، میکروفن را به هم پاس می‌دادند و یک دوئل مداحی راه انداخته بودند. شهرام قادری که یکی از پسرهای عباس قادری است، بعضی از آهنگ‌های جدید پدرش را تنظیم می‌کند. او همچنین بعضی از آهنگ‌های قدیمی عباس قادری را دوباره تنظیم و بازسازی کرده است.

رئیس‌جمهور آیت‌الله ابراهیم رئیسی، بامداد شنبه در اجتماع شب زنده‌داران شب دوم قدر در مصلای امام خمینی(ره) سخنرانی و مراسم شب احیا را برگزار کرد و قرآن به سر گرفت. ابراهیم رئیسی در سال‌های قبل، هرساله در حرم اما‌مزاده صالح، شب‌های قدر قرآن به سر می‌گرفته اما این اولین بار بود که در مصلای امام خمینی، به عنوان رئیس‌جمهور این کار را انجام ‌داده است. همچنین مسعود عالی و محمد حاجی ابوالقاسم دولابی سخنرانی و علی سادات رضوی و حمید رمضان‌پور به مرثیه سرایی و مداحی پرداختند.

در مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان، نخستین شب از شب‌های قدر، در هیأت الرضا تهران با سخنرانی حجت‌الاسلام احمد اصفهانی و مناجات و مرثیه‌خوانی رضا هلالی و موسی رضایی برگزار شد. پس زمینه‌ این مجلس، تصویری بزرگ برگرفته از نامه‌ محمودرضا خاوری بود. خاوری که مدیرعامل سابق بانک ملی و متهم اصلی پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۰ است، به کانادا فرار کرد. خاوری این نامه را در سال ۸۸ خطاب به نیروهای بانک ملی نوشته و به فساد مالی، ظلم و بی عدالتی و انحطاط اخلاقی اشاره کرده بود. در کنار تصویر نامه هم، بزرگ نوشته شده بود: « مکتب آقا مرتضی علی یعنی محمود خاوری نباشیم.»

چند روز پیش ویدئویی از فائزه هاشمی در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های زیادی به همراه داشت. منصور ارضی که یکی از مداحان پرحاشیه محسوب می‌شود، به اظهارات تازه‌ فائزه هاشمی واکنش تندی نشان داده است. این اولین بار نیست که ارضی به فائزه و اکبر هاشمی رفسنجانی حمله کرده است. با این حال این واکنش‌های تند ارضی فقط مختص به هاشمی‌ها نیست و….

از اتفاقات خوب شب‌های قدر امسال باید به مداحی محمود کریمی برای ناشنوایان اشاره کنیم. این مداح معروف در یکی از رواق‌های حرم امام رضا، مداحی کرد و یک روحانی با زبان اشاره حرف‌های او را ترجمه کرد. همان‌طور که در هیات‌های افراد شنوا بعضی از مصراع‌های روضه را حاضران تکرار می‌کنند، در این هیات هم همگی با زبان اشاره همین کار را انجام می‌دادند.

در مسجد حضرت امیر(ع) واقع در خیابان کارگر شمالی، سید محمد باقر علوی تهرانی هر شب سخنرانی کرد و محسن هاشمی و علی آئینه چی به عنوان مداحان حضور داشتند. پدر علوی تهرانی از زمان تاسیس این مسجد در سال ۴۷ تا سال ۷۵ امامت جماعت این مسجد را بر عهده داشت و بعد از فوت پدرش به تهران آمد تا راه پدرش را ادامه دهد. هر ساله در شب‌های قدر، این مسجد شلوغ می‌شود؛ امسال هم به همین منوال بود و محمد باقر علوی تهرانی سخنرانی کرد. او در این سخنرانی به طرح صیانت از فضای مجازی انتقاد کرد و گفت:
« دغدغه مردم نان شب است، نه اینترنت.»

کدخبر: ۴۵۲۸۵۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر