کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۲۷۹
تاریخ خبر:

‌روش‌های جالب، عجیب ‌و بامزه‌‌ کاندیداها برای تبلیغات

روزنامه هفت صبح | امسال انتخابات حاشیه‌های جالبی داشت. متد هم این است: هرچه عجیب‌تر، به یادماندنی‌تر. مثلا انتخابات مجلس دوره پیش کاندیدایی شروع به نمایش حرکات رزمی کرده بود یا کاندیدای دیگری چای و قلیان و کباب می‌داد. این دفعه هم افراد شناس و ناشناس هر کدام به‌نوعی سعی کردند، برگ برنده خود را رو کنند تا به ظن خودشان قاعده بازی را تغییر دهند.

*** استراتژی: رقص و آواز
یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های ستادها رقص و آواز بود. مثلا سه شب پیش ویدئویی از خوانندگی یک زن در ستاد محسن رضایی واکنش‌برانگیز شد. یک برنامه تبلیغاتی انتخاباتی در بهبهان خوزستان با حضور خواننده‌ای به اسم هنری «اسی» برگزار شد که در کنار او، دختری هم به زبان لری آواز می‌خواند.

حضور این دختر توجه‌های زیادی را جلب کرد. این از جنوب؛ در شمال هم متد تبلیغاتی خیلی از کاندیداها رقصیدن بود. در مازندران کاندیدایی برای رای جمع کردن با آهنگ معروف نانسی عجرم عربی می‌رقصد؛ ولی اولین نفری که برای گرفتن رای در این انتخابات رقصید، کاندیدای شورای‌شهر خرم‌آباد بود. از آن‌طرف هم رقص کاندیدای سنندجی اتفاق دیگری بود که از همین راهبرد استفاده می‌کرد.

*** تبلیغات با کمک زنان خانواده
در انتخابات این دوره ریاست جمهوری، کاندیداها می‌دانستند باید موضعی نسبت به زنان و حضورشان در جامعه داشته باشند. قاضی‌زاده‌هاشمی که با دخترش در ستاد ثبت‌نام حاضر شد. سپیده شبستری هم همسر همتی بود که در خیلی از مراسم تبلیغاتی شرکت کرد. از آن‌طرف همسر رئیسی چهره انتخاباتی این کاندیدا بود. اینکه دختر محسن رضایی برای گرفتن رای ایذه‌ای‌ها لباس محلی بپوشد و روی سکو برود، اتفاق تازه‌ای بود که در همین انتخابات رقم خورد. علاوه بر این، تبلیغ زنان موتورسوار برای رئیسی هم یکی از استراتژی‌های
شگفت انگیز ستاد او بود.

*** پرسونال برندینگ درخشان
پرسونال برندینگ یک قدم بزرگ برای معرفی کاندیداهاست. تا اینجای کار قبول ولی دیگر کسی از آنها انتظار نداشت که برای معرفی کردن خودشان روی پوسترها بنویسند: شرکت‌کننده مسابقه خانواده ما. این متنی بوده که در پوستر یک خانم کاندیدای شورای‌شهر اصفهان نوشته شده بود. از آن‌طرف یکی دیگر از شرکت‌کننده‌های این رقابت به سابقه فعالیت‌های تشکیلاتی خودش اینطور اشاره کرده و گفته بود سابقه پیش‌نماز شدن در مدرسه و همزمان مهاجم و مدافع دو تیم مختلف گمنام فوتبال را دارد.

*** آویزان کردن گاو
قربانی کردن حیوانات برای تبلیغ خودش کم کار عجیبی بود، در سیرجان یک کاندیدا با جرثقیل یک گاو را آویزان کرد تا اسمش در ذهن و جان همه باقی بماند.

*** عجایب شهر، عجایب شهر
در این دوره تبلیغات، دیوارهای قرچک دیگر تمام شدند. دو روز که از زمان رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گذشت، قرچک دیگر دیوار خالی بدون پوستر نداشت. این باعث شد که از شب سوم تعدادی از طرفداران نامزدها با لودر به خیابان‌های شهر بیایند تا با قرار گرفتن در قسمت بیل این وسیله راه‌سازی، به ارتفاعات دسترسی پیدا کنندو تبلیغات را ادامه دهند.

*** بازی اسم فامیل
شعار از آن چیزهای ماندنی و تاثیرگذار است. کاندیدای انتخابات شورای‌شهر رامشیر در خوزستان هم این را می‌دانست که شعار «صدام آمد» را برای خود انتخاب کرد. حالا چرا؟ چون اسم کوچک او صدام بوده و با آن سعی کرد تا در یاد رای‌دهنده‌ها بماند. یکی دیگر از کاندیداهای اهواز از شعار «جواهر اهواز» استفاده کرده چون اسم کوچکش جواهر بود. یکی دیگر از کاندیدای شورای‌شهر تهران هم فامیلی عجیبی داشت اما از همین فامیلی خودش به‌عنوان استراتژی تبلیغاتی استفاده کرد. طرفداران با شعار «بزن یه سوت بلبلی، رای بده به ململی» مردم شهر تهران را به رای به آقای ململی تشویق کردند.

*** اشتباه محاسباتی
در تبلیغ یک کاندیدا سعی شده بود تا از احساسات ناسیونالیستی برای جذب توجه افراد استفاده شود؛ خیلی هم عالی. اما در بیلبوردی که به همین منظور در محمدشهر علم شده بود، به‌جای محمد یزدانی، تصویر انور گودیف، کشتی‌گیر روسی کار شده بود. اینطوری قهرمان ملی روس‌ها با یک اشتباه محاسباتی سر از محمدشهر کرج درآورد. در تبلیغات یکی از کاندیداها برای انتخابات اشتباه محاسباتی دیگری در کنار هم نشستن عکس و متن شده بود. در این بنر تبلیغاتی در یکی از خیابان‌های شهر اصفهان نوشته شده بود که فساد همچنان در کمین سفره مردم است و عکس کاندیدای مورد نظر روی آن چاپ شده بود که خب معنی‌ای غیر از هدف گرافیست می‌داد.

*** زرد قناری
یکی دیگر از تصاویر عجیب تبلیغات در قزوین رقم خورد. ستاد یکی از کاندیدای شورای‌شهر یک پرادو را یکسره به رنگ زرد و صورتی درآورد تا برای به یاد ماندن چنین هزینه‌ای بکند.

*** ضدتبلیغ یا فیلم تبلیغی
فیلم تبلیغاتی خودش یک روش نفوذ در اذهان است. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های تبلیغاتی که این چند وقت خیلی بالا آمد، فیلم قاضی‌زاده هاشمی بود. ماجرا از تکاندن سفره روی فرش شروع شد که قاضی‌زاده آن را جلوی مادرش بعد از صرف غذا انجام داد. در بخشی از فیلم قاضی‌زاده یک عکس رادیولوژی در دستش بود که از روی عکس رادیولوژی تشخیص می‌دهد بیمار غده بدخیم دارد. اسم مریض چه بوده؟ شادی ایرانی. صحنه‌ای نمادگرایانه و عجیب که توجه‌ها را به خودش جلب کرد.

*** اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی
اگر در هر موتور جست‌و‌جوی اینترنتی همین تیتر را تایپ کنید، می‌بینید که حداقل نوشتن خیلی از پیامک‎های تبلیغاتی شورای‌شهر نیاز به طوفان فکری اعضای ستاد نداشته است. گروه‌ها و شرکت‌های مختلفی هستند که همین کار را برای کاندیدا انجام می‌دهند. حالا جالب اینکه در برخی از شهرها همان شماره‌ای که قبلا تبلیغ لوازم خانگی و خدمات زیبایی می‌داد، در این چند روز برای کاندیدای شهر تنکابن استفاده شده بود.

اینطور که پیامک آخر برخی از مردم شهر، تبلیغ کد انتخاباتی فلان کاندیدا بود و یکی دو تبلیغ دیگر از همان شماره به خدمات و فروشگاه‌های دیگر اختصاص داشت. غیر از این، دو کاندیداهای ریاست‌جمهوری امسال هم بیشتر از قبل از پیامک استفاده کردند. مثلا محسن رضایی سه وعده اصلی خودش (یارانه ۴۵۰ هزار تومانی، حقوق ماهانه به زنان خانه‌دار و زمین رایگان) را یادآوری و همتی هم شعار معروف خودش را در هشتگی به افراد زیادی ارسال کرد.

کدخبر: ۳۹۷۲۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560747705

    پرادو نیست هیوندای توسان نسل دومِ