کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۸۲۱
تاریخ خبر:

‌روز پرحاشیه خانم وزنه‌بردار و آقای فایتر

روزنامه هفت صبح | آخر هفته پیش دو اتفاق مهم ورزشی رخ داد: از یک‌طرف یکتا جمالی که سال پیش توانست برای اولین‌بار به مدال برنز وزنه‌برداری بانوان برسد، در آتن ناپدید شد و از طرف دیگر حریف سجاد غریبی مصاحبه کرد و گفت که به‌خاطر آسیب‌های روانی هالک ایرانی، دیگر نمی‌خواهد با او وارد میدان مبارزه بشود. این دو خبر ابعاد مهم دیگری داشتند که آنها را در پاراگراف‌های زیر دنبال کنید:

نگرانی برای حریف ایرانی؟
پانزدهم فروردین مارتین فورد انگلیسی اعلام کرد که دیگر قصد مبارزه با هالک ایرانی را ندارد. آن موقع او علت این تصمیم را توضیح نداد اما سه روز پیش در گفت‌و‌گو با سایت انگلیسی میرر گفته نگران سلامت روان سجاد غریبی بوده و از ترس خودزنی و خودکشی سجاد تصمیم گرفته مبارزه را لغو کند.

برای اینکه دقیق‌تر یادتان بیاید که از این دو فایتر چه خاطره‌ای در ذهن‌تان مانده، باید به حدود ۹ ماه قبل برگردیم. اولین مواجهه سجاد غریبی مشهور به هالک و مارتین فورد، معروف به ترسناک‌ترین مرد دنیا، برای ایرانی‌ها آنقدر افتخار‌آفرین نبود. این فایتر ایرانی با واکنش منفی هموطنان خود روبه‌رو شد و به همین خاطر ادعا کرد که می‌تواند بار دیگر با فورد رودررو شود. این قرار دو بار در ماه آوریل عقب افتاد. تا اینکه مارتین، فایت را لغو کرد و راه غریبی و او دیگر از هم جدا شد. حالا مارتین فورد ادعا کرده است که غریبی در یک لایو اینستاگرام از خودکشی حرف زده و به همین دلیل آن زمان از تصمیم خود منصرف شده است. روایت او را بخوانید:

ما یک درگیری کوچک داشتیم و آنجا متوجه شدم که او حریف من نیست. آنچه موجب شد تا من احساس بدی نسبت به آن مبارزه داشته باشم به برخوردهای فضای مجازی با او برمی‌گشت که موجب آزار و اذیت هالک ایرانی شد.غریبی در یک لایو اینستاگرام از خودکشی حرف زده است. من نخواستم با مبارزه خود بخشی از داستان نابودی زندگی او باشم.

به من گفتند: از ایران برو
نکته جالب اینکه دو روز بعد از مصاحبه مارتین فورد، روز پیش هم ویدئو جدیدی از مصاحبه سجاد غریبی منتشر شد. سجاد غریبی، قهرمان رشته پاورلیفتینگ ایران، متولد ۱۳۷۰ است و به «هالک ایرانی» شهرت یافته. او در این مدت چند بار مصاحبه کرده ولی حالا برای اولین‌بار خبر داده که اصلا آن ویدئو قرار نبود فایت باشد. از زبان او بخوانید:

در مواجهه‌ای که با مارتین فورد داشتم به‌خاطر بی‌تجربگی و خام بودن خیلی ضربه خوردم. این درس بزرگی برایم شد و از اینجا به‌بعد سجاد غریبی دیگری خواهید دید.در مبارزه من و مارتین فورد شیطنتی از سمت سازمان بوکس استار شده بود. از آنجایی‌که قد مارتین بیشتر از دو متر و قد من ۱۸۴ سانتی‌متر است، این سازمان با یک دوربین تصویر او را از زاویه بالا می‌گرفت و من را از زاویه پایین. طبیعتا با این روش مارتین حجیم‌تر از من به نظر می‌رسید.

بعد از فیس تو فیس اول به آنها گفتم: قرار بود فقط ویدئو گرفته شود، قرار نبود فیس تو فیس شود. گفتند: حالا تو سعی کن حمله کنی. من بدون آمادگی حضور داشتم ولی مارتین از قبل آمادگی این را داشت .. مشخص بود که این سناریو از قبل چیده شده بود وگرنه اصلا قرار نبود اتفاقی بیفتد.

یکتا کجاست؟
روز چهارشنبه در کنار سجاد که یک حریف جدی خودش را از دست داد، ناپدید شدن یکتا، دختر وزنه‌بردار ۱۸‌ساله ایرانی، یک فدراسیون را به‌هم ریخت. این وزنه‌بردار حالا در یونان گم شده و احتمالا به‌زودی باید منتظر شنیدن خبر گرفتن تابعیت جدیدش از کشوری دیگر باشیم. خبرهای عجیب‌تر از گم شدن او روز جمعه رسید که خانواده یکتا گفتند از قبل هیچ خبری از گم شدن یکتا نداشتند. حتی اخیرا مراسم عروسی خواهر یکتا بوده که با این اتفاق همه چیز به هم خورده.

ظاهرا یکتا از همان روزی که تلفن همراهش خاموش شده با خانواده‌اش هیچ تماسی از خطوط دیگری هم نداشته است ولی آخرین اخبار حاکی از این است که او هم اکنون در آلمان حضور دارد. بر اساس اخبار رسیده جمالی صبح از هتل خارج شده و تا بعدازظهر که اعضای کاروان به محل اقامت خودشان برگشتند کسی خبری از او نداشته است.

با اینکه سال گذشته توانسته بود در مسابقات جهانی وزنه‌برداری، دو بار وزنه را در یک‌ضرب و دو‌ضرب بالای سر خود ببرد، این‌بار او در آتن به رتبه چهارم سقوط کرد. از قضا ممکن است همین موضوع و نقدهایی که به مربی او در دو‌ضرب شده، دلیل این اقدام یکتا باشد. در این مسابقه یکتا فقط در یک‌ضرب به یک نقره و در مجموع به مقام چهارم جهان رسید.

بعد از یکتا، وزنه‌بردار مرد دیگر ایرانی دو روز پیش توانست به مدال طلا برسد اما شنیده‌ها از این خبر می‌دهند زمانی‌که علیرضا در حال بالا بردن وزنه بود، دیگر یکتا در سالن حضور نداشت. برای پیدا کردن او با وجود برگشتن تیم به ایران، رئیس فدراسیون هنوز در یونان است تا بتواند یکتا را به ایران بازگرداند اما دست آخر موفق نشده است.

تصویر یکتا در دست پلیس یونان
یکتا متولد آذرماه ۱۳۸۶ در زرین شهر اصفهان است و خانواده او اصالتی بختیاری دارند. سرمربی سابق او به هفت صبح می‌گوید که حال روانی او قبل از مسابقات آتن خوب و در حال برنامه‌ریزی برای مسابقات آسیایی بود. به گفته نزدیکان به خانواده جمالی کسی باورش نمی‌شود که او قصد پناهندگی داشته باشد. سرمربی سابق یکتا درباره او اطلاعات بیشتری می‌دهد و می‌گوید که فدراسیون تصویر او را به پلیس یونان داده‌اند و دنبال او می‌گردند.

درباره دلایلی که زمینه‌ساز این ماجرا شده، گمانه‌زنی‌های دیگری هم وجود دارد: در این مدت مصاحبه‌ها و خبرهایی منتشر می‌شد که نشان از برخی از محدودیت‌های تدریجی در عرصه ورزش‌های سنگین زنان داشت. همچنین برخی معتقدند طناب‌کشی‌های زیادی در حوزه مدیریت فدراسیون وزنه‌برداری وجود داشت که باعث شده بود فدراسیون لحظه‌های آخر مجوز سفر این دو نماینده ایرانی به آتن را صادر کند که این موضوع محرک این وزنه‌بردار برای این اقدام بوده است.

کدخبر: ۴۵۵۸۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر