کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۳۷۵
تاریخ خبر:

‌رقابت بزرگ‌ برای دو پست خالی‌ در مجلس

روزنامه هفت صبح | تکلیف تمامی ‌سمت‌های مهم در مجلس شورای اسلامی ‌مشخص شده به‌جز دو سمت: یکی ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس و دیگری ریاست دیوان محاسبات و ظاهرا، رقابت بزرگی برای به‌دست آوردن این دو سمت بین بزرگان مجلس و حتی افراد خارج از مجلس وجود دارد. قبل از هرچیز به اهمیت این دو نهاد توجه کنیم.

مرکز پژوهش‌های مجلس بازوی تحقیقاتی مجلس است. جایی که طرح‌ها و لوایح را برای نمایندگان تجزیه و تحلیل می‌کند. اهمیت این مرکز در آن است که در تصمیم‌سازی نمایندگان تاثیرگذار است. از سوی دیگر گزارش‌های این مرکز که عموما رسانه‌ای می‌شوند به‌عنوان یک منبع مستند، از نظر رسانه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرند.

در عین حال مرکز پژوهش‌های مجلس مثل مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، جایی است برای کادرسازی و ممکن است بتوان از این کادر بعدا استفاده کرد. رئیس مرکز پژوهش‌ها البته در یک‌سال اخیر عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا هم هست.
برای این سمت ظاهرا رقابت اصلی بین دو نفر است.

الیاس نادران و علیرضا زاکانی. فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، که نوشته بود یکی از انگیزه‌های زاکانی برای پیگیری ماجرای تاجگردون همین است که خود را به‌عنوان یک نیروی عدالتخواه معرفی کند و به مرکز پژوهش‌های مجلس برساند. با این‌حال افراد دیگری نیز هستند. میرسلیم که البته شانس کمی ‌دارد و احسان خاندوزی و محمدحسین حسین‌زاده بحرینی از جوانان اصولگرا و البته مهرداد بذرپاش.

مهرداد بذرپاش البته شانس رسیدن به دیوان محاسبات کشور را هم دارد. دیوان محاسبات، بازوی نظارتی مجلس است و مهم‌ترین اثرش را در گزارش تفریغ بودجه سالیانه نشان می‌دهد. گزارش تفریغ یعنی اینکه بروند و ببینند که آیا بودجه مطابق آنچه در قانون آمده، اجرا شده است یا نه. معمولا گزارش‌های تفریغ بودجه، پر است از تخلفات دولت در همه ادوار و برای همین هم جنجالی است.

آخرین جنجالش هم وقتی بود که عادل آذر، رئیس فعلی دیوان محاسبات در زمستان پارسال گزارش تفریغ بودجه ۹۷ را خواند و دولت را به کلی تخلف متهم کرد. اصلا در آن زمان گفتند که شاید او این کار را کرده که به مجلس آینده پالس بدهد که نیروی وفاداری نسبت به آن‌ها خواهد بود.

با این‌حال به جز عادل آذر، تاکنون نام سه نفر به عنوان گزینه‌های احتمالی این سمت از خارج مجلس بیان شده است. یکی همان مهرداد بذرپاش که گفتیم و اگر چنین شود احتمالا مزد زحمات خود برای ریاست قالیباف در مجلس را خواهد گرفت و دیگری محسن اسماعیلی و لطف‌الله فروزنده.

به جز این دو، ظاهرا باز هم دو گزینه درون مجلسی هم برای به عهده گرفتن این سمت وجود دارد: نادران و زاکانی. باید دید که در نهایت حکم قالیباف به نام چه کسانی خواهد خورد. هرکسی که باشد، پای معادلات سیاسی فراوانی به میان خواهد آمد چراکه در تقابل احتمالی دولت و مجلس، اصولگرایان روی این دو بازو، حساب زیادی باز کردند.

کدخبر: ۳۳۶۳۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر