کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۳۴۷
تاریخ خبر:

‌رقابت برندهای تخم‌مرغ برای تصاحب سهم بازار

روزنامه هفت صبح، فرید عطارزاده | ‌«سفیده مایع پاستوریزه»، «سفیده پخته تخم‌مرغ»، «ساندویچ سفیده تخم‌مرغ»، «زرده تخم‌مرغ» و… این‌روزها جزو یکی از قسمت‌های اصلی مارکتینگ در حوزه تخم‌مرغ شده‌اند و شرکت‌های مختلف به‌دنبال تولید کردن محصولات جدید از مشتقات تخم‌مرغ هستند.

از سوی دیگر رقابت شدید برندها سبب شده تا دست روی نکاتی بگذارند که تا قبل از آن کمتر کسی به آن توجه می‌کرد. مثلا اینکه تخم‌مرغ‌ها حتی در سوپرمارکت‌ها نیز باید در یخچال نگهداری شوند و یا مصرف جداگانه سفیده تخم‌مرغ چه مزایایی می‌تواند داشته باشد. در این گزارش به بررسی همه حاشیه‌ها و پشت‌پرده رقابت صنعت تخم‌مرغ در ایران می‌پردازیم.

*** چرا تخم‌مرغ محبوب شد؟
شاید برایتان این سوال به‌وجود آید که دلیل رقابت شدید برندهای تخم‌مرغ چیست و مگر این بازار چقدر کشش دارد؟ در اینجا چند دلیل مهم را بازگو می‌کنیم.

* یک: برندهای تولیدکننده تخم‌مرغ به این نتیجه رسیدند که بازار بزرگی به نام «ورزشکاران» وجود دارد. افرادی که به باشگاه‌های بدنسازی می‌روند و برای رژیم‌های غذایی خود به مصرف سفیده تخم‌مرغ نیاز زیادی دارند.

* دو: افزایش افرادی که بیماری‌های مانند کلسترول دارند و مجبور هستند از خوردن زرده تخم‌مرغ صرف‌نظر کنند. شرکت‌های تولیدکننده تخم‌مرغ برای آنکه بازار خود را از دست ندهند، به فکر تولید جداگانه سفیده تخم‌مرغ افتادند تا این دسته از افراد از سبد مصرف‌کنندگان آن‌ها حذف نشوند.

* سه: روند افزایشی شیرینی‌فروشی‌ها، کافه‌ها و تولیدکنندهای کیک و بیسکویت در سال‌های اخیر که نیاز به مصرف تخم‌مرغ را چندبرابر کرده است.

* چهار: جذابیت انواع تخم‌مرغ مانند محلی، دوزرده، پوست‌قهوه‌ای و… به برندها نشان داد که می‌توانند به این بازار جدید روی بیاورند. همچنین تخم بلدرچین و تخم کبک از دیگر محصولاتی است که در چندسال گذشته بازار خوبی پیدا کرده است.

* پنج: اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی به نهاده‌های دامی، این بازار را برای برندها جذاب‌تر کرد که البته بعدها با مشکلات عجیب‌تری روبه‌رو شد و انحصار آن به‌دست چند فرد خاص رسید.

*** «تلاونگ» با سفیده و لوازم آرایشی
* یک: شرکت تلاونگ که جزو قدیمی‌های این حوزه است، یک‌سالی است که هدف‌گذاری خود را روی مشتقات تخم‌مرغ، یعنی سفیده و… گذاشته است. این برند به این نتیجه رسیده که بهتر است با توجه به شهرت برندش، روی محصولات دیگر دست بگذارد.

* دو: کمپین‌های مسئولیت اجتماعی و خصوصا بهداشتی، جزو مواردی است که تلاونگ برنامه ویژه‌ای برای آن دارد. این شرکت حتی توانسته با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به توافق برسد تا در آگهی‌های بازرگانی خود، نکات بهداشتی درباره تخم‌مرغ‌ها را بیان کند. اهالی فن می‌دانند چنین توافق و تعاملی برای هر برندی شدنی نیست…

* سه: تولید نوشیدنی بر پایه تخم‌مرغ، غذای نیمه‌آماده و حتی لوازم آرایش بر پایه تخم‌مرغ، از دیگر برنامه‌های این برند است. شاید جالب باشد که بدانید، تولید تخم کبک و بلدرچین نیز جزو برنامه‌های این شرکت است!

* چهار: مهدی معصومی ‌اصفهانی، بنیان‌گذار شرکت تلاونگ است که به‌عنوان فردی متنفذ در امور بازرگانی شناخته می‌شود و چند دوره‌ای نیز عضو اتاق بازرگانی بوده است. او حتی دانشگاه علمی‌- کاربردی تلاونگ را نیز تاسیس کرده و معمولا می‌تواند پروژه‌های مختلفی را که مجوز گرفتن آن برای رقبا سخت است، بسیار راحت‌تر دریافت کند. فرزندان و خانواده او نقش جدی در مدیریت بخش‌های مختلف این مجموعه دارند. محمد معصومی ‌اصفهانی، حانیه معصومی ‌اصفهانی و حامد معصومی ‌اصفهانی از جمله این افراد هستند.

*** امپراطوری «سیمرغ»
* یک: در حوزه تخم‌مرغ، برند سیمرغ جزو برندهایی است که به قول اهالی فن، بازار در دستش است و امپراطوری بازار تخم‌مرغ را در اختیار دارد. از واردات جوجه‌های مادر تخم‌گذار از شرکت «هندریکس» هلند تا واردات نهاده‌های دامی.

* دو: این شرکت جزو اولین شرکت‌های تخم‌مرغی بود که وارد بورس شد و ترکیب سهامداران آن به ما نشان می‌دهد که چرا بخش بزرگی از بازار در دست این برند است. شرکت خدمات پشتیبانی مهر۷۸ متعلق به بانک کشاورزی، بانک تجارت، شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا و شرکت صنعتی مقواسازی شرق و… جزو سهامداران اصلی این برند هستند.

* سه: به‌نظر می‌رسد این شرکت تمایل زیادی به گسترش تنوع محصولات خود ندارد و در نظر دارد همان بازار تخم‌مرغ خود را به شیوه سنتی حفظ کند. این شرکت در مجموع دو نوع «تخم‌مرغ زرد طلایی» و «تخم‌مرغ امگا۳» را تولید می‌کند.

* چهار: بیشترین و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری این شرکت بر واردات نهاده‌های دامی، پرورش مرغ گوشتی و… متمرکز شده و تلاش می‌کند سلطه خود را همچنان حفظ کند.

*** رقابت چند برند دیگر
در کنار رقابت دو رقیب قدرتمند فوق، برندهای زیر نیز درحال سهم‌گیری از بازار هستند.

* یک: شرکت تعاونی گسترش کشاورزی مرغداران مروارید، برند تخم‌مرغ مروارید را تولید می‌کند.
* دو: شرکت «طیور برکت» با برند «زرده طلایی» در بازار حضور دارد.
* سه: انواع برندهای دیگر مانند پرطلایی، توکاسان، پایتخت، راگاپروتئین و… نیز در این میدان رقابت، سهمی ‌دارند.

کدخبر: ۳۴۷۳۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر