کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۵۷۰
تاریخ خبر:

‌رعدوبرق‌‌های رعب‌آور ‌ما را از خشکسالی ‌نجات می‌دهد؟

روزنامه هفت‌صبح، علی رستگار ‌| رعدوبرق‌‌های رعب‌آور شنبه شب در تهران بعد از یک فروردین گرم و کم‌بارش اتفاق امیدوارکننده‌ای بود.در حالی که همه کارشناسان مرتب هشدار خشکسالی می‌دادند و آفتاب داغ هفته‌های اخیر به روزهای تابستانی پهلو می‌زد،حالا شاهد یک هوای بهاری و دل‌انگیز هستیم. بارش‌های پر و پیمان در تهران و شهرهای شمالی و استان‌های غربی کشور ادامه دارد و پیش‌بینی هواشناسی سایت‌های بین‌المللی نشان می‌دهد دست‌کم تا ۱۰ روز آینده باید شاهد همین آذرخش‌ها و بارش‌های پراکنده باشیم.ضمن اینکه تا یک ماه آینده هم بیشینه دما در پایتخت به ۳۰درجه سانتیگراد نخواهد رسید.

در اردبیل و استان‌های شمال غربی کشور که دما به مراتب پایین‌تر است، مینیمم دما تا سه درجه هم کاهش پیدا می‌کند. شاید اگر این بهار خوب که کمی دیر هم شروع شد ادامه داشته باشد، بخشی از نگرانی‌ها در مورد خشکسالی و کم‌آبی مفرط امسال را جبران کند.در مورد سال‌جاری آبی گفته می‌شود متوسط بارش‌ها در کشور ۱۱۲ میلیمتر برآورد شده،در حالی که متوسط بارش‌های سالانه در کشور ما باید ۱۹۲ میلیمتر باشد.این یعنی تا اینجا میزان بارش‌ها در کشور ۴۲درصد کمتر از حد نرمال بوده. اتفاقی که باعث شده رئیس‌جمهور سه روز پیش هشدار بدهد‌:‌ «از آنجایی که امسال با خشکسالی مواجه هستیم، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق اهمیت زیادی دارد.»

از طرفی خبرهای خوبی در مورد موجودی سدهای کشور نمی‌رسد که به این معناست در تابستان خطر خاموشی هم نقاط مختلف کشور را تهدید می‌کند.گفته شده ۵۸درصد ظرفیت سدهای خوزستان خالی است و ورودی سدهای استان خراسان رضوی هم ۱۰درصد نسبت به پارسال کاهش داشته.

در استان‌های دیگری هم اوضاع تقریبا به همین منوال است و کارشناسان وضعیت خشکسالی را در ۵۰سال اخیر بی‌سابقه توصیف می‌کنند.چند روز پیش وزیر نیرو گفته بود به دلیل کاهش بارش‌ها حدود ۳هزار مگاوات تولید برق نیروگاه‌های برق‌آبی کم خواهد شد. ضمن اینکه کاهش بارش علاوه بر کشاورزی باعث بروز مشکلات محیط‌زیستی هم در کشور خواهد شد.

این در حالی است که در دو سال اخیر شاهد افزایش بارش بودیم و حتی وقوع سیل در فصل بهار به خیلی از استان‌های کشور خسارات سنگینی وارد می‌کرد. این حرکات سینوسی شرایط آب‌وهوایی نشان‌دهنده همان شرایط تغییرات اقلیمی است که کشورهایی از جمله ایران با آن مواجه هستند.

با این همه شاید این اردیبهشت نجاتبخش باشد.در همین بارش‌های اخیر در بعضی نقاط استان خراسان رضوی و در یک روز یک میلیمتر بارش ثبت شده و در استان قزوین میزان بارندگی به دو میلیمتر رسیده.در اصفهان و سمنان و کرمان و سیستان بارش‌های شدید و در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و استان‌های شمالی بارش تگرگ و آبگرفتگی پیش‌بینی شده. در تهران هم با تداوم بارش و رعد و برق از این منظره‌های زیبا در شب‌‌های آینده بیشتر خواهیم دید.

کدخبر: ۳۸۷۵۷۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر