کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۹۶۰
تاریخ خبر:

‌دو گل هنگ‌کنگی‌ها که شاید برایمان درد‌سرساز شود

روزنامه هفت صبح | ایران جمعه شب با نتیجه پرگل ۱۰ بر صفر از سد کامبوج گذشت تا در گروه سوم ۱۵ امتیازی شود. با این وجود برد یک بر صفر عراق در مقابل هنگ‌کنگ، این تیم را با ۱۷ امتیاز در صدر جدول قرار داد تا جدال هفته آخر ایران و عراق سرنوشت‌ساز و حساس باقی بماند.در روز آخر اگر تیم ملی فوتبال ایران بتواند از سد شاگردان سرچکو کاتانتس بگذرد می‌تواند با ۱۸ امتیاز به عنوان صدرنشین به مرحله سوم و نهایی راه پیدا کند. شکست ملی‌پوشان مقابل عراق، آنها را با ۱۵ امتیاز در رده دوم نگه می‌دارد و امکان صعود به مرحله بعدی از بین می‌رود. تساوی دو تیم اما شرایط ما را پیچیده خواهد کرد. عراق با ۱۸ امتیاز صدرنشین می‌شود و ما در جدول تیم‌های دوم وضعیت مبهمی را پیدا خواهیم کرد. در ادامه راجع به این مسئله می‌پردازیم.

با توجه به حذف نتایج تیم‌های دوم مقابل تیم‌های قعر جدولی گروه‌شان، دو بازی ایران در برابر کامبوج در جدول تیم‌های دوم محاسبه نخواهد شد و با فرض تساوی مقابل عراق، تیم دراگان اسکوچیچ با ۱۰ امتیاز و تفاضل گل مثبت پنج کارش را تمام می‌کند اما ما چقدر برای قرار گرفتن بین پنج تیم ابتدایی شانس داریم؟ پیش از برگزاری بازی‌های هفته آخر ما در بین تیم‌های دوم، ششم هستیم و این یعنی شانسی برای صعود به دور سوم نداریم اما تحت شرایطی خاص ممکن است تیم ملی ایران در بین صعودکننده‌ها قرار بگیرد.

فعلا در جدول تیم‌های دوم عمان با ۱۲ امتیاز صدرنشین است. تیم برانکو ایوانکوویچ هفته آخر مقابل تیم آخر گروهش بازی دارد ولی چون امتیازاتش از ایران بیشتر خواهد بود باید این تیم را جزو صعود کننده‌ها بدانیم. چین هم که فعلا با ۱۰ امتیاز در رده دوم جدول تیم‌های دوم است. این تیم در هفته آخر باید با سوریه‌ای پیکار داشته باشد که به عنوان صدرنشین مسیرش مشخص شده است. چینی‌ها با برد و تساوی بدون شک صعود خواهند کرد و به واسطه تفاضل گل خوبی که دارند؛ حتی در شرایطی که به سوریه ببازند هم باز بالاتر از ایران قرار خواهند گرفت. پس چین را هم در کنار عمان به عنوان تیم صعود کننده در نظر بگیرید.

در پایین جدول تیم قرقیزستان چهار امتیاز را مال خودش کرده است. این تیم تحت هر شرایطی جزو صعودکننده‌ها قرار نمی‌گیرد و بدون شک شاگردان دراگان اسکوچیچ از آنها در جدول نهایی بالاتر خواهند بود.با توجه به وضعیت سه تیم مذکور، پنج تیم باقیمانده باید برای کسب سه سهمیه دیگر تلاش کنند. اردن، تیمی است که بامداد شنبه مقابل کویت به تساوی بدون گل رضایت داد تا یک امتیاز کمتر از ایران داشته باشد. این تیم در هفته پایانی باید با صدرنشین از پیش صعود کرده گروه یعنی استرالیا پیکار کند. هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی اردن، ما را بالاتر از آنها قرار خواهد داد.

با در نظر گرفتن این فرضیه که اردن نمی‌تواند از سد استرالیا بگذرد؛ اما می‌بایست به یکی از سه تیم لبنان، ازبکستان یا امارات دلخوش باشیم که در هفته پایانی شکست بخورند و ما در بین پنج تیم نخست قرار بگیریم.لبنان در هفته‌ای که گذشت به ترکمنستان باخت تا در جدول ۱۰ امتیازی باشد. این تیم در صورتی که مقابل کره‌جنوبی در هفته پایانی به امتیاز برسد، بدون شک بالاتر از ایران در جدول قرار می‌گیرد اما شکستش منجر به قرار گرفتنش بعد از تیم ملی ایران در جدول تیم‌های دوم خواهد شد. ازبکستان در رده چهارم تیم‌های دوم است.

این تیم با تفاضل گل مثبت ۶ در هفته پایانی باید رو در روی عربستان قرار بگیرد. فعلا عربستان با دو امتیاز برتری تیم صدرنشین گروه است. تساوی یا برد ازبکستان، منجر به صعود هر دو تیم به مرحله سوم می‌شود اما شکست ازبکستان، آنها را ۹ امتیازی نگه می‌دارد و پایین‌تر از ایران قرار می‌دهد.امارات هم شرایطی شبیه ازبکستان دارد. با این تفاوت که تفاضل گل امارات مانند ایران مثبت ۵ است و فقط این تیم یک گل بیشتر به ثمر رسانده است. امارات در هفته آخر با تیم صدرنشین گروهش یعنی ویتنام باید پیکار داشته باشد.

فاصله دو تیم در جدول ۲ امتیاز است و اماراتی‌ها می‌توانند با کسب پیروزی صدرنشین شوند. باخت این تیم هم منجر به سقوط‌شان در جدول تیم‌های دوم خواهد شد. تساوی اما شرایط پیچیده‌ای را به وجود می‌آورد و باید منتظر نشست و دید که امارات و ایران مقابل ویتنام و عراق با چه نتیجه‌ای به تساوی می‌رسند تا مشخص شود در تفاضل گل کدام یک از دیگری بالاتر قرار خواهد گرفت.همانطور که ملاحظه کردید وضعیت صعود ایران در صورت دوم شدن و تساوی مقابل عراق بسیار سخت خواهد بود. «اما و اگر» چیزی است که در این وضعیت حکمفرما می‌شود. تیم دراگان اسکوچیچ باید فقط و فقط به صدرنشینی و شکست عراق فکر کند. در غیر این صورت باید روزهای پراسترسی را پشت سر بگذاریم.

*** هنگ‌کنگ و این دو گل سرنوشت ساز
تیم ملی هنگ‌کنگ در دیدار مقابل ایران، موفق شد در دقیقه ۸۵ یکی از سه گل شاگردان اسکوچیچ را جبران کند. آن گل اولین گل تاریخ تیم ملی هنگ‌کنگ برابر ایران بود و طبعا هم برای فوتبال این کشور و هم برای گلزنش افتخاری بزرگ و فراموش نشدنی خواهد بود اما این گل که در همان مقطع ظاهرا برای ایران اهمیت چندانی نداشته، حالا تبدیل به یک حسرت بزرگ برای ایران شده است. اگر آن گل به ثمر نمی‌رسید، امروز ایران با تفاضل گل بهتر نسبت به امارات در رده پنجم تیم‌های دوم گروه‌ها‌ قرار داشت و حداقل قبل از بازی‌های روز آخر جزو تیم‌های صعودکننده به شمار می‌رفت اما حالا به دلیل همان گل خورده، در رده ششم این جدول قرار داریم!

ولی این تنها گل هنگ‌کنگی‌ها نبود که در سرنوشت ایران تاثیر منفی گذاشت! آنها جمعه شب هم یک گل دیگر زدند که ایران را حسابی به زحمت انداخت. البته یک گل به خودی مضحک مقابل عراق که هر سه امتیاز بازی را نصیب این تیم کرد و باعث شد تا عراق دوباره به صدر جدول برگردد و ایران را برای صعود مجبور به پیروزی در بازی آخر مقابل همین تیم ملی عراق کند! گلی که اگر به ثمر نمی‌رسید، باعث می‌شد تا بازی هنگ‌کنگ و عراق با تساوی به پایان برسد و ایران در فاصله یک هفته تا پایان رقابت‌ها صدرنشین گروه شود و تیمی که برای صعود مجبور به پیروزی شود عراق باشد نه ایران!

کدخبر: ۳۹۵۹۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Papak

    در بازی های مقدّماتی پیشین به عنوان نخست ین تیم به جام جهانی صعود می کردیم امّا د ر این دوره کار ما به امّا و اگر رسیده اس ت ؛ در آن دوره ها با اینکه که به عنوان ت یم اوّل صعود می کردیم امّا در جام جهانی بیشتر شبیه سیاهی لشکر بودیم ، امروز که ک ارِمان به امّا و اگر رسیده اگر هم صعود ک نیم خدا داند چه نقشی در جام جهانی خواهیم داشت?