کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۰۸۴
تاریخ خبر:

‌دنبال راه فرار از مالیات خانه‌های خالی نباشید

روزنامه هفت صبح | طرح مالیات بر خانه‌های خالی در آستانه اجرا شدن است و هر روز جزئیاتی تازه‌‌ درباره آن منتشر می‌شود. پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، سیداحسان خاندوزی، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و محمود علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی در یک برنامه تلویزیونی بخش‌هایی از سوالات و ابهامات طرح مالیات خانه‌های خالی را شفاف‌سازی کرده‌اند.

*** شرایط معافیت از پرداخت مالیات خانه‌های خالی
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفته، هم‌اکنون پیشنهاد مشخص وزارت راه و شهرسازی این است، افرادی که تا شهریور واحدهایشان را عرضه کنند، از مالیاتی که از ابتدای قانون تاکنون باید می‌پرداختند، معاف می‌شوند. همچنین افرادی که تمایل داشته باشند، قراردادهای اجاره‌شان را سه‌ساله منعقد کنند، از مالیات بر خانه‌های خالی و سایر مالیات‌هایی که در بخش مسکن قرار است وضع شود، معاف خواهند شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم می‌‌گوید، در سال اول اجرای این طرح، شهرهای بزرگ و بالای ۱۰۰‌هزار نفر جمعیت مشمول دریافت مالیات می‌شوند چون مسئله مسکن در این شهرها جدی‌تر است ولی از سال دوم تمام شهرهای کشور مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهند بود. به گفته سیداحسان خاندوزی، خانه‌های نوساز تا یک‌سال بعد از اخذ پروانه ساخت و پایان کار فرصت عرضه و اعلام دارند، برای واحدهای غیرنوساز نیز شش‌ماه فرصت وجود خواهد داشت. بر اساس قانون سازندگان مسکن و انبوه‌سازان عادی و مردم از محتکران به‌شمار نمی‌روند اما محتکرانی که بالغ بر ۱۰۰ یا ۲۰۰واحد مسکونی دارند و عرضه نمی‌کنند، مشمول این قانون و اخذ مالیات بر خانه‌های خالی خواهند شد.

*** دنبال راه فرار نباشید
قطعا پس از اجرای هر طرح و وضع هر قانونی، یک‌سری افراد به‌دنبال پیدا کردن راه‌‌های فرار و دور زدن قانون هستند. سامانه املاک و اسکان وظیفه دارد، جلوی فرار مالیاتی را در طرح دریافت مالیات خانه‌های خالی بگیرید. پروانه اصلانی می‌گوید، این سامانه نه تنها از جنبه ثبت معاملات، بلکه از جنبه‌ شناسایی سکونت افراد، اتفاق بزرگی در کشور به‌حساب می‌آید.

به‌گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اگر اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بتواند، ۵۰درصد خانه‌های خالی را شناسایی و وارد بازار مسکن کند، رسالتش را انجام داده است و قطعا به‌تدریج، فرهنگ مالیات در کشور جا می‌افتد. محمود علیزاده، معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی می‌گوید، هدف از طرح مالیات خانه‌های خالی، عرضه خانه برای اجاره است.

بنابراین در صورت زیاد شدن این وضعیت، در عرضه و تقاضا تعادل انجام می‌شود و در وضعیت اجاره‌بها نیز تاثیر خواهد داشت. در این طرح اگر واحدی اجاره داده نشود، مشمول مالیات و به میزان مبلغ اجاره ظرف مدتی که می‌تواند خالی بماند، مشمول جریمه خواهد شد بنابراین اگر کسی اطلاعات خلاف بدهد و اطلاعات در سامانه شناسایی شود، بازهم به میزان دوبرابر مبلغ جریمه خواهد شد.

کدخبر: ۳۴۰۰۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر