کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۱۶۲
تاریخ خبر:

‌دشمنان برانکو رو در روی هم

روزنامه هفت صبح | استقلالی‌ها در سال‌های اخیر زخم‌های زیادی از برانکو خورده‌اند و عمر السوما نقش زیادی در برکناری او از هدایت الاهلی داشت. در هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا امشب الاهلی عربستان در کویت میزبان استقلال خواهد بود. تقابل این دو تیم از جذابیت‌های زیادی برخوردار است و سوژه‌های زیادی برای پرداختن به این بازی وجود دارد. از درخشش فرهاد مجیدی در بازی مقابل این تیم در سال ۲۰۱۰ تا سوژه‌ای به نام برانکو ایوانکوویچ که برای هر دو تیم نامی آشناست.

*** خاطره خوش مجیدی از الاهلی
فرهاد مجیدی سرمربی فعلی استقلال خاطره‌ خوبی از جدال با الاهلی عربستان در لیگ قهرمانان آسیا دارد. استقلال در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۱۰ با تیم‌های الغرافه قطر، الجزیره امارات و الاهلی عربستان همگروه شده بود. آبی‌پوشان پایتخت در اولین بازی لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۱۰ باید در شهر جده عربستان به مصاف الاهلی می‌رفتند.

استقلال که با قهرمانی در لیگ برتر ایران به لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده بود، با درخشش فرهاد مجیدی موفق شد حضورش در آسیا را هم با پیروزی آغاز کند. فرهاد مجیدی سرمربی این روزهای استقلال در آن بازی کاپیتان آبی‌پوشان پایتخت بود. مجیدی در هر نیمه یک گل با ضربه سر برای استقلالی‌ها به ثمر رساند تا قهرمان ایران در نهایت با نتیجه ۲ بر یک بتواند از سد الاهلی عربستان بگذرد. البته استقلالی‌ها خوش‌شانس هم بودند که توانستند با درخشش فرهاد از سد میزبان خود بگذرند.

بعد از دو گلی که فرهاد در دقایق ۱۱ و ۷۵ به ثمر رساند، الاهلی یک گل را در دقیقه ۸۵ جبران کرد. عربستانی‌ها در دقایق پایانی بازی هم صاحب یک ضربه پنالتی شدند که بازیکن آنها در گل کردن آن توپ ناکام بود و ضربه‌ او به تیرک عمودی دروازه برخورد کرد تا استقلالی‌ها سه امتیاز شیرین را در عربستان به‌دست آورند. استقلالی‌ها در بازی برگشت لیگ قهرمانان آسیای ۲۰۱۰ هم موفق شدند با نتیجه‌ مشابه ۲ بر یک و با گل‌های مهدی سید صالحی و امیرحسین صادقی از سد الاهلی عربستان در ورزشگاه آزادی بگذرند.

*** برانکو و خاطرات تلخ برای استقلال و الاهلی
استقلال و الاهلی خاطرات خیلی خوبی از برانکو ایوانکوویچ ندارند. این مربی در سال‌های اخیر مدت زیادی هدایت پرسپولیس را بر عهده داشت و در این مدت بارها مقابل استقلال قرار گرفت. او در مجموع هفت بار به عنوان سرمربی پرسپولیس به مصاف استقلال رفت و توانست چهار بار این تیم را شکست دهد و فقط دو بار مغلوب این تیم شود.

برانکو در این مدت سه بار هم پرسپولیس را قهرمان کرد و همواره تیمش را در جدول رده‌بندی بالاتر از استقلال قرار داد. به دلیل همین نتایج خوب، استقلالی‌ها دل خوشی از برانکو ندارند. اما تیم عربستانی هم همین حس را نسبت به این مربی کروات دارد. او البته سرمربی تیم رقیب الاهلی نبود بلکه مدت کوتاهی هدایت خود این تیم را برعهده داشت و نتایج ضعیفی گرفت. برانکو بعد از جدایی از پرسپولیس به عنوان یک‌ مربی موفق و همیشه قهرمان هدایت تیم الاهلی عربستان را برعهده گرفت اما نتوانست کارنامه خوبش در پرسپولیس را در این تیم هم تکرار کند. او در اولین بازی با الاهلی مقابل الهلال در لیگ قهرمانان آسیا ۴بر۲ شکست خورد و نتوانست در بازی برگشت این باخت را جبران کند و الاهلی حذف شد.

در لیگ عربستان هم یک برد، یک مساوی و یک باخت باعث شد تا او تنها پس از پنج بازی از هدایت این تیم برکنار شود! اخراج او البته حرف و حدیث‌های زیادی به دنبال داشت و گفته می‌شد یک باند به سرکردگی عمر السوما ستاره محبوب الاهلی با بازی‌های ضعیف باعث شده‌اند تا برانکو نتیجه نگیرد. در هر حال برانکو اخراج شد و به جای او کریستین گروس سوئیسی آمد که او هم همین چند روز پیش و با باخت مقابل الوحده عربستان در لیگ، برکنار شد و حالا یک مربی ناشناخته بومی به نام «مازن بهکلی» قرار است هدایت الاهلی را مقابل استقلال برعهده بگیرد.

*** شرایط فعلی دو تیم
استقلال در بازی اول خود در عراق مقابل میزبانش الشرطه به تساوی یک - یک رسید. آبی‌ها در لیگ برتر ایران هم در آخرین بازی خود پرسپولیس صدرنشین را با تساوی ۲-۲ متوقف کردند و شرایط نسبتا خوبی دارند. مشکل بزرگ این تیم اما برنامه فشرده بازی‌ها و مصدومیت بازیکنان کلیدی‌اش است.

مهدی قائدی بهترین بازیکن این فصل استقلال در بازی با الشرطه مصدوم شد و در تمرین روز شنبه هم شرکت نکرد و به احتمال زیاد امشب در بازی غایب خواهد بود. شیخ دیاباته گلزن مالیایی این تیم هم مدتی است که مصدوم است و چند بازی بعدی استقلال را هم از دست خواهد داد. نام فرشید اسماعیلی هم به دلیل ناآمادگی از فهرست این بازی خط خورده است.

البته مصدومیت عارف غلامی و سیاوش یزدانی برطرف شده و آنها می‌توانند در این بازی ‌ به میدان بروند. با این حال فشردگی بازی‌های استقلال و مسافرت‌های پیاپی خارجی در دو هفته اخیر، ضریب آسیب‌پذیری بازیکنان این تیم را افزایش داده و هیچ بعید نیست در بازی امشب مصدوم دیگری به مصدومان فعلی استقلال اضافه شود. با این حال انگیزه بازیکنان استقلال برای موفقیت در این بازی زیاد است.

الاهلی هم مثل استقلال در بازی اول خود در لیگ قهرمانان آسیا میزبانش را با تساوی یک - یک متوقف کرد. این تیم اما مشکلات استقلال را ندارد. مصدومان این تیم به جز یک نفر آماده بازی شده‌اند و از فشردگی بازی‌ها و خستگی بازیکنانش نگران نیست‌ اما مشکل بزرگ این تیم اخراج سرمربی سوئیسی‌اش در فاصله سه روز قبل از بازی با استقلال است.

الاهلی در آخرین بازی خود در لیگ عربستان ۲برصفر به الوحده باخت و با ۳۳ امتیاز در رده سوم جدول قرار گرفت اما فاصله‌اش با دو تیم اول و دوم یعنی الهلال و النصر به ۸ و ۵ امتیاز رسید و البته الوحده هم الان دقیقا با الاهلی هم امتیاز است. این نتیجه باعث شد تا جانشین برانکو هم اخراج شود و سومین مربی در یک فصل روی نیمکت این تیم بنشیند.

با وجود این اتفاقات، رسیدن عمر السوما و یوسف بلایلی به بازی با استقلال، هواداران الاهلی را امیدوار و خوشحال کرده است. این دو نفر بهترین بازیکنان الاهلی هستند و غیبت آنها می‌توانست مشکلات زیادی را برای الاهلی ایجاد کند. به خصوص عمر السوما که گربه سیاه تیم‎های ایرانی است. او سابقه گل زدن به تیم ملی ایران، پرسپولیس، تراکتورسازی، ذوب‌آهن اصفهان و نفت تهران را دارد و بدش نمی‌آید به استقلال هم گل بزند.

*** ترکیب احتمالی دو تیم
* استقلال: سیدحسین حسینی، نیکولای بودوروف، محمد دانشگر، عارف غلامی، مسعود ریگی، علی کریمی، آرش رضاوند، وریا غفوری، هروویه میلیچ، ارسلان مطهری، مرتضی تبریزی

* الاهلی: یاسر المسیلم، عبدالله ترمین، محمد الفتیل، معتز هوساوی، لوکاس لیما، علی الاسماری، سلمان معاشر، عبدالفتاح عسیری، یوسف بلایلی، عمر السوما، جانینی

کدخبر: ۳۱۰۱۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر