کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۴۱۸
تاریخ خبر:

‌درباره ‌برند خاص ایرانی پوشاک ورزشی در المپیک توکیو

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: در جریان دیدار اخیر قهرمانان المپیک و پارالمپیک توکیو با رهبر انقلاب، به یک شرکت ایرانی اشاره شد که ورزشکاران بین‌المللی هم از محصولات آن استفاده می‌کنند. این برند البته از سوی رهبری اسم برده نشد اما مشخص بود که موضوع بحث محصولات «مروژ» یا «مجید» است. این بخش را‌ عینا به نقل از سایت Leaderir بخوانید تا در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد این شرکت ایرانی بپردازیم:

«من شنیدم که امسال چند کشور از لباس ورزشی‌ که محصول تولیدی کشورمان بود استفاده کردند. این نشان ایرانی در دنیا درخشید. خب در واقع توانستند انحصار کلیشه‌ای بعضی از نشان‌های بین‌المللی را با این بشکنند و این خیلی با ارزش است. این را حمایت بکنید. هم از این تولیدی حمایت بشود، هم بقیه‌ ابزارهای ورزشی در داخل تولید بشود.»

دو: ‌ برند مروژ که از سال‌ها قبل بیشتر با نام مجید در ایران شناخته می‌شود، شرکتی است که در مسابقات المپیک و پارالمپیک، لوگوی آن روی لباس خیلی از ورزشکاران حاضر در توکیو خودنمایی می‌کرد. به‌طور دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، روی دوبنده‌های اعضای تیم‌ملی کشتی آلمان، هلند، رومانی، جمهوری آذربایجان، مجارستان، مراکش، عراق و ایران نشان مروژ دیده می‌شد. یا در مسابقات والیبال هم اعضای تیم ملی پاکستان، عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و… از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.

اسم این برند ایرانی حتی روی لباس ورزشکاران آمریکایی هم رفته که البته این اتفاق مربوط به اسپانسر شدن مروژ در مسابقات والیبال ساحلی ۲۰۱۳ است که همه تیم‌ها با لباس‌های این شرکت ایرانی مسابقه دادند. این نکته را البته باید بگوییم که خیلی از تیم‌های ورزشی به‌عنوان هزینه اسپانسری از محصولات تولید‌کنندگان پوشاک استفاده می‌کنند. یعنی شرکت‌ها به‌صورت رایگان به تیم‌ها لباس می‌دهند یا حتی گاهی در ازای پرداخت پول به تیم‌ها قرارداد می‌بندند.

به‌جز موارد خاص مثل تیم‌ملی ایران که اغلب مجبور می‌شود پول بدهد و از تولیدکنندگان پوشاک لباس بخرد! البته دوره ریاست فدراسیون محمد دادکان و حضور در جام‌جهانی ۲۰۰۶ که ایران از پوما هم پول گرفت و هم لباس. در مورد تیم‌های ورزشی طرف قرارداد با برند مروژ هم دقیقا مشخص نیست که شیوه همکاری آنها به چه صورت است. تنها نکته قابل استنادی که داریم مصاحبه‌ای از خود مدیرعامل این شرکت است که مرداد ماه امسال به خبرگزاری فارس گفت:‌ «اکنون تولیدات ما به‌حدی معروف شده است که کشتی‌گیران به‌طور مستقل لباس‌های مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند.» و البته توضیح داد که اسپانسرینگ مسابقات والیبال ساحلی ۲۰۱۳ برای شرکت او ۲ میلیون یورو خرج داشته است.

سه: این شرکت مروژ حالا متعلق به چه کسی است؟‌ مجید ساعدی‌فر فیزیوتراپیست پیشین تیم ملی. در صفحه ویکی‌پدیای انگلیسی مروژ ذکر شده که او این شرکت را در سال ۱۹۸۷ میلادی تاسیس کرده، اما خودش در مصاحبه با رسانه‌های ایرانی می‌گوید تاسیس این شرکت مربوط به سال ۱۳۷۶ است. این مربوط به دورانی است که او ساکن ایالت کالیفرنیا در آمریکا بود و با کمک مرحوم ایرج‌ دانایی‌فرد بازیکن سابق تیم‌ملی، پوشاک ورزشی و به‌خصوص توپ فوتبال در فروشگاه‌های لوازم ورزشی کالیفرنیا عرضه می‌کرد.

‌بعدها او تولیداتش را توسعه می‌دهد و حتی به گفته خودش تا نیمه اول دهه ۱۳۸۰ لباس‌های نایکی و آدیداس را می‌خرید و لوگوی شرکت خودش را صرفا روی آن گلدوزی می‌کرد. لوگوی شرکت مجید هم در سال‌های اول خیلی شبیه به لوگوی بیژن پاکزاد طراح مد ساکن کالیفرنیا بود و بعدها اسم و لوگوی شرکت مجید ساعدی‌فر به‌طور کلی عوض شد.

چهار: ساعدی‌فر متولد ۱۳۳۴ در اندیمشک است و علاقه خاصی هم به زادگاه خود دارد. به همین دلیل یک خط تولید در این شهر از استان خوزستان تاسیس کرده. به اضافه اینکه در تهران و سلمانشهر هم به تولید محصولاتش می‌پردازد. نقطه عطف زندگی مجید ساعدی‌فر بازی دوستانه تیم‌ملی ایران و آمریکا در سال ۲۰۰۰ میلادی بود. تقریبا یک سال و نیم بعد از مصاف حساس ایران و آمریکا در جام‌جهانی فرانسه، این بار تیم ایران برای یک مسابقه دوستانه به آمریکا دعوت شد.

و در شرایطی که بعضی در داخل کشور مخالف این سفر بودند، تیم‌ملی با سرمربیگری منصور پورحیدری به لس‌آنجلس اعزام شد. ایران در این بازی با گل مهدی‌ مهدوی‌کیا به تساوی یک بر یک رسید و برای اولین بار مجید‌ ساعدی‌فر به‌عنوان پزشک و فیزیوتراپیست کنار تیم‌ملی قرار گرفت. ساعدی‌فر در سال‌های جوانی خودش فوتبالیست بود و در باشگاه شهربانی سابق بازی می‌کرد. در سال ۱۳۵۷ هم به امارات مهاجرت کرد و فوتبال خود را آنجا دنبال کرد اما دو سال بعد سر از آمریکا درآورد و ترجیح داد در رشته فیزیوتراپی و بعد مدیریت بازرگانی ادامه تحصیل بدهد.

پنج: مجید ساعدی‌فر از بعد بازی با آمریکا تا چند سال در کنار تیم‌ملی حضور داشت و به لطف دوستی با خیلی از دست‌اندرکاران و ستاره‌های فوتبال ایران از جمله علی ‌کریمی، خداداد عزیزی، امیر قلعه‌نویی و… کسب و کار خود را در ایران هم توسعه داد. در این مقطع بود که لباس خیلی از تیم‌های فوتبال داخلی از استقلال تهران و تراکتورسازی تبریز گرفته تا فولاد و ذوب‌آهن و… توسط این شرکت تامین می‌شد. حتی در دوره سرمربیگری قلعه‌‌نویی و بعد قطبی در تیم ‌ملی بازیکنان از محصولات مجید استفاده می‌کردند. در آن زمان مطبوعات ورزشی ایران محصولات او را با نام مجید معرفی می‌کردند .

اما نام تجاری تولیدات این شرکت مروژ است. خود مجید ساعدی‌فر می‌گوید چون اصالتاً لر است این کلمه را که معنی مورچه می‌دهد انتخاب کرده. ضمن اینکه در زبان فرانسوی هم این کلمه معنادار است و «قرمز من» قابل ترجمه است. ساعدی‌فر حالا عملا سکاندار یک کسب و کار خانوادگی است که خیلی از نزدیکانش را هم در آن شریک کرده. آنها در قالب دو شرکت با نام‌های «مجید اطلس» و «مجید مروژ ایرانیان» کسب و کار خود را سر و سامان می‌دهند. دفتر اولی در خیابان کریمخان تهران است و دومی در جاده سد دز اندیمشک. خانواده ساعدی‌فر دو شرکت به‌نام‌های فرآورده‌های دریایی دریازاد و تولیدی صنعتی پویا رابر سهند را هم در مالکیت خود دارند.

شش: عبدالمجید ساعدی‌فر اولین و آخرین نفری نیست که از حضور در کنار تیم‌های ورزشی ایران به فکر توسعه کسب و کار خود در زمینه تولید پوشاک ورزشی افتاده. قبل از او حمید استیلی و افشین پیروانی هم با سهامداری در شرکت جورابان به موفقیت‌های مالی چشمگیری رسیدند و چند فصل لباس باشگاه پرسپولیس را تامین می‌کردند. هرچند این شرکت بعدها اسم و رسم خود را از دست داد.

یا خود علی دایی که با پوشاک ورزشی دایی حتی لباس تیم‌ملی را هم در دوران سرمربیگری‌اش تامین می‌کرد و البته بعد از برکناری او همین تولیدی مجید جایگزین آن شد. آخرین مورد هم مربوط به لباس‌هایی بود که به اسم شرکت ایتالیایی جیووا در ایران تولید می‌شد و یکی از گزارشگران مشهور فوتبال از دست‌اندرکاران آن بود. این موضوع سال ۱۳۹۵ در برنامه ۹۰ برای اولین بار فاش شد و بعد از این، گزارشگر ورزشی مذکور گفت از سه ماه پیش استعفا داده و با این شرکت دیگر همکاری ندارد.

کدخبر: ۴۱۵۴۱۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر