کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۸۹۶۳
تاریخ خبر:

‌درباره آپدیت جدید تلگرام که فرقی به‌حال ما ندارد

روزنامه هفت صبح | آخرین ساعات روز جمعه تلگرام دوباره یک آپدیت جدید عرضه کرد که باز هم همه را به وجد آورد. مهم‌ترین ویژگی‌های این آپدیت جدید این بود که این آپدیت بیشتر روی ویدئو و تماس تصویری متمرکز بوده است. به خاطر همین هم تلگرام برای ما ایرانی‌ها که به دلیل فیلترینگ کمتر از قابلیت تماس تصویری آن استفاده می‌کنیم، این بار حرف خاصی برای گفتن نداشت. بررسی این ویژگی‌های جدید نشان می‌دهد، مهم‌ترین قابلیت این سری این است که مکالمه صوتی را می‌شود به تماس‌ تصویری گروهی تبدیل کرد؛ آن هم یک مکالمه تصویری با ۳۰ نفر. دیگر چه کارهای جدیدی می‌شود با تلگرام کرد؟ یکی یکی توضیحاتشان را اینجا آورده‌ایم:

در تماس تصویری گروهی می‌شود صفحه نمایش خود را با دیگران به اشتراک گذاشت. این قابلیت به خصوص برای آنهایی است که جلسات کاری‌شان را در محیط تلگرام به صورت تماس تصویری برقرار می‌کنند. مثلا یک ویدئو کنفرانس گذاشته‌اید و همزمان با سخنرانی می‌خواهید یک نمودار را هم به نمایش بگذارید. تلگرام این امکان را به شما می‌دهد که در تماس تصویری گروهی صفحه نمایش خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

همچنین تماس‌های صوتی در نسخه دسکتاپ در یک پنجره جداگانه باز می‌شوند و به این ترتیب شما این توانایی را خواهید داشت که همزمان با مکالمه با یک کاربر، در صفحه دیگر هم متنی را تایپ کنید.

علاوه بر این، قابلیت Selective Sharing هم اضافه شده که با استفاده از آن شما می‌توانید ویدئویی را به یک کاربر خاص حاضر در تماس تصویری ارسال کنید.دقیق‌تر بخواهیم بگوییم این است که در یک گروه کنفرانس، صفحه نمایش را به همه نمایش نمی‌دهید بلکه مثلا فقط برای یک نفر از شرکت‌کنندگان در مکالمه یک ویدئوی اختصاصی مخابره می‌کنید.

تمام این سال‌ها در تلگرام تماس تصویری گروهی نداشتیم تا اینکه از روز گذشته بهترین کیفیت و مدل آن برای کاربران عرضه شد. این قابلیت را می‌توان مهم‌ترین ویژگی به روزرسانی جدید تلگرام دانست. برای این کار، کاربران با لمس آیکون دوربین در صفحه چت صوتی، می‌توانند مکالمه تصویری را برقرار کنند. اگر این تماس در یک گروه با اعضای زیادی برقرار شود، هم‌اکنون ۳۰ نفر اول می‌توانند وارد تماس تصویری شوند و یک مکالمه زنده و تصویری گروهی را تشکیل بدهند که چنین قابلیتی برای برگزارکنندگان جلسه‌های آنلاین بسیار مفید خواهد بود. البته گفته می‌شود در آینده نزدیک این امکان فراهم می‌شود که تعداد بیشتری از کاربران بتوانند در مکالمه‌های تصویری گروهی شرکت کنند.
وقتی در محیط‌های شلوغ وویس می‌فرستید، می‌توانید نویز را از آن وویس حذف کنید. در قسمت Noise Suppression این صداهای اضافی در چت‌های صوتی گرفته می‌شوند.

این بار کاربرد تماس تصویری تلگرام برای تبلت یا رایانه راحت‌تر شده است و توسعه‌دهندگان فقط به کاربران موبایلی فکر نکرده‌اند. مثلا یکی از تغییرات این بوده که تماس تصویری گروهی در تلگرام روی تبلت‌ و دسکتاپ جلوه بسیار بهتری دارد. در استفاده از تبلت یا رایانه می‌توانید درست مثل اسکایپ، افراد شرکت‌کننده در مکالمه را در بلوک‌های مجزا ببینید و از طریق پنل کناری حالت چینش بلوک‌ها را تغییر داده و حتی تماس را در حالت تمام صفحه (Full Screen) دنبال کنید.

قبلا تلگرام به ما یک منو برای انتخاب صفحه بک‌گراند چت‌هایمان داده بود. حالا تغییری که داشته این است که می‌شود یک انیمیشن برای این بک‌گراند انتخاب کرد. این تصاویر پس‌زمینه انیمیشنی را خودتان هم می‌توانید بسازید. برای این کار کافی است به تنظیمات اپلیکیشن مراجعه کنید.

قبلا ربات‌های تلگرامی پیچ و خم بیشتری داشتند اما این دفعه برای آسان‌تر شدن کار، برای آن یک منو درست کرده است.
آپدیت تلگرام ۷.۸.۰ به عنوان یک به روزرسانی بزرگ برای این اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب منتشر شد. این نسخه از Telegram برای کاربران اندروید، آی او اس و ویندوز در دسترس قرار گرفته است.

آپدیت واتساپ: شاید وقتی دیگر
حالا که خبر آپدیت تلگرام و تماس‌های تصویری آن برای ما نمی‌تواند آنطور که باید و شاید کاربرد داشته باشد، شاید بهتر است که به خبرهای جدید از سمت واتساپ بچسبیم و با این خوشحال باشیم که فیسبوک تصمیم جدیدی برای پیام‌رسان خودش گرفته است. قبلا گفته شده بود که بالاخره واتساپ می‌خواهد قابلیت پشتیبانی از یک حساب کاربری به صورت همزمان در چند دستگاه را ممکن کند ولی این اتفاق تا دو ماه آینده رخ نخواهد داد. در فاز اول، کاربر می‌تواند از واتساپ خود همزمان روی چهار دستگاه و یک گوشی هوشمند استفاده کند. این یعنی نمی‌توان همزمان واتساپ را روی دو یا چند گوشی اجرا کرد. بعد هم تازه کاربران نمی‌توانند در حین استفاده از ویژگی مولتی دیوایس، به آنهایی که هنوز واتساپ خود را آپدیت نکرده‌اند پیام بدهند.

شاید خنده‌دار باشد اما تازه در آپدیت بعدی قرار است واتساپ دیگر دست از ذخیره‌ کردن عکس و ویدئویی که در گوشی دیده می‌شود بر دارد. تاکنون هر محتوایی که در واتساپ ارسال و دریافت می‌شد در حافظه گوشی ذخیره می‌شد و فضایی را اشغال می‌کرد اما به گفته سایت باشگاه خبرنگاران جوان، با این ویژگی برنامه قابلیت یک بار مشاهده تصاویر و ویدئو‌ها را دریافت کرده است؛ آن هم بدون اینکه حافظه گوشیمان را پر کند.

یکی دیگر از آپدیت‌هایی که باز آن هم در مراحل اولیه تست است، به قابلیت‌های مشاهده پیام‌ها برمی‌گردد. قرار است تمامی‌چت‌ها به حالت محوشونده مجهز شوند تا بعد از گذشت مدت زمانی مشخص، به صورت خودکار حذف شوند. همه این راه‌های جدید برای واتساپ، سال‌ها پیش در اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف عرضه شده‌اند. مثلا مشابه همین ویژگی آخر را اینستاگرام در View-Once داشت ولی خب واتساپ با میلیاردها کاربر، تازه روز جمعه خبر احتمالی این فیچر در آپدیت‌های بعدی را به همه داده است. اتفاقی که هنوز هم نمی‌شود مطمئن باشیم چشممان را روشن خواهد کرد یا نه.

کدخبر: ۳۹۸۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر