کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۵۷۰۱
تاریخ خبر:

‌داستان عجیب افزایش تلفات کرونا در ایران

روزنامه هفت صبح | آمار قربانیان کرونا در ایران رو به صعود است. دیروز رقم ۱۳۴ کشته و ۲۵۹۵ نفر مبتلا ثبت شد و از قرار رو به صعود است این آمار. طبق آمار رسمی حالا ۱۰هزار و ۱۳۰ قربانی کرونا داریم و بیش از ۲۰۰هزار نفر مبتلا. در تهران آمار غیررسمی حاکی از شیوع دوباره این بیماری دارد هرچند سخنگوی وزارت بهداشت تهران را در مناطق خطرناک قلمداد نمی‌کند.

به هرحال خبرهایی که از بیمارستان‌های تهران می‌رسد حاکی از رشد تا سه برابر مبتلا نسبت به ۲۰روز قبل را دارند. ۱۳۱کشته نزدیک به بالاترین تلفات در اواخر اسفندماه است اما سیرنزولی تلفات که از سوم فروردین شروع شد و به رقم‌هایی مثل ۳۷کشته در یک روز و ۸۰۰مبتلا ختم شد انگار همه حساسیت‌ها را از بین برده. ما خود را درآستانه پیروزی بر کرونا می‌پنداشتیم مضاف بر این که فصل گرما هم در راه بود. اما حالا دو هفته است که پنجه کرونا را دوباره بر گلویمان احساس می‌کنیم.

همین دو ماه پیش ما با غرور به کاهش تلفات کرونا در ایران نگاه می‌کردیم و به رشد سرسام‌آور قربانی‌ها در فرانسه،‌اسپانیا، ‌ایتالیا،‌بلژیک،‌هلند،‌آلمان،‌انگلیس و آمریکا. گویی کرونا قرار بود همه طلب‌های سیاسی ما را از بلوک غرب تسویه کند. اما حالا به جدول که نگاه می‌کنیم در شگفتی و ناامیدی فرو می‌رویم. بلژیک که روزی ۱۵۰ کشته می‌داد حالا تلفات روزانه‌شان به میانگین روزی ۱۰نفر رسیده و به وضوح موج کرونا را از سر رد کرده‌اند و تعداد مبتلاهای روزانه‌شان هم بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر بوده است.

در مورد فرانسه که همین فروردین ماه به سمت یک فاجعه بزرگ در حرکت بودند میزان تلفات روزانه‌شان به زیر ۶۰ نفر کاهش پیدا کرده و از آن روزی هزار کشته در دو ماه پیش کاملا دور شده‌اند. در ایتالیا تعداد تلفات سه روز گذشته‌شان ۱۷ ،‌۲۳ و ۱۹ نفر بوده است. ایتالیا که فروردین و اردیبهشت به مرز فروپاشی اجتماعی رسیده بود چگونه توانست این هیولا را رام کند؟

در اسپانیا هم روال این گونه است. در سه روز گذشته در هرروز یک نفر بر اثر کرونا مرده است و میزان مبتلاها به روزی ۲۳۰ نفر به شکل میانگین تقلیل یافته‌اند و به وضوح مشخص است که اسپانیایی‌ها راه جلوگیری از تلفات گسترده را پیدا کرده‌اند.

چین و کره‌جنوبی و ژاپن هم که پیش از این توانایی خود را در مهار کرونا نشان داده بودند. در آلمان هم تلفات روزانه یک رقمی شده است. در حالی که همین آلمانی‌ها در فروردین و اردیبهشت روزی ۲۰۰کشته بر اثر کرونا برجای می‌گذاشتند. می‌توانیم آمار کانادا و ترکیه را نیز در همین روال ذکر کنیم.

چرا این کشورها موفق شدند آمار مرگ و میر را اینقدر پایین بیاورند و ما نتوانسته‌ایم؟‌مشکل کجاست؟
بگذارید شرکای فعلی خودمان در قسمت تاریک ماجرا را مرور کنیم: آمریکا هرروز ۸۰۰ تا ۹۰۰کشته بر اثر کرونا بر جای می‌گذارد.

انگلیس هم بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ قربانی کرونایی دارد. برزیل و مکزیک و هند هم در این عرصه پرتلفات هستند.مکزیک در بسیاری از روزهای هفته اخیر بالای ۱۰۰۰نفر کشته داده است و برزیل هم در همین حدود تلفات می‌دهد. پاکستان،‌شیلی،‌پرو و مصر هم از دیگر شرکای ما در بخش تلفات کرونایی هستند و البته روسیه.

نمی‌خواهیم زحمات طاقت‌فرسای بخش درمانی‌مان را زیر سوال ببریم اما سیاست‌های ما در بخش پیشگیری و درمان می‌لنگد. چرا اسپانیا و ایتالیا و فرانسه و ترکیه و بلژیک می‌توانند این گونه از شر کرونا نفس راحت بکشند اما در ایران روز‌به‌روز بر شدت مواجهه غم‌انگیز ما با این هیولا افزوده می‌شود.

یک جای کار مشکل داریم. این روند تلفات غیرمنطقی است. مجلس عزیز اگر از داستان اینستاگرام و دغدغه‌های فرهنگی‌اش فارغ شد و توانایی خود را در مهندسی فرهنگی جامعه ارزیابی کرد بهتر است این داستان تلفات افزایشی کرونا را نیز در برنامه خود قرار دهد.

کدخبر: ۳۳۵۷۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر